Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2265 ggr
Jenna_Nord
12/25/14, 6:30 PM

Välja laptop

Hej! Skulle verkligen uppskatta om någon hade velat hjälpa mig lite i laptopträsket.. Ska börja studera igen till våren och hade behövt en ny laptop. Kommer alltså främst att användas för skolarbeten men även för bildredigering, streama film osv. Tänkte passa på nu i mellandagsrean, men hur vet jag vad jag ska välja? Hade tänkt mig att lägga ut en 3000 ungefär. Sen en liten snabb fråga, ingår Word och PowerPoint eller måste man köpa till Office 365? Tacksam för svar!:)

Mvh Jenna

Annons:
Inkanyezi
12/25/14, 8:56 PM
#1

Office (MSWord och PowerPoint) ingår inte, men det brukar vara en provversion med, som slutar fungera efter ett tag.

Det finns officepaket som är kompatibla och gratis. Jag använder LibreOffice, och där finns allt man behöver och lite till. Filerna går att spara i Microsofts format om man vill, och man kan öppna och bearbeta filer från Microsoft Office.

farvendal
12/25/14, 11:58 PM
#2

Office Starter ingår ibland, gjorde det bla på min laptop. Bara Word och Excel som ingår då dock. Annars kan du tanka ner LibreOffice, fungerar minst lika bra. 

Vad bildredigerar du i för program? Använder du Photoshop tycker jag du ska satsa på iallafall 4 gb i RAM-minne. Rekommenderar också minst 14" skärm till det, gärna 15. Något särskilt grafikkort behövs inte, går bra med det "inbyggda". Processorer har jag lite dåligt koll på vad man behöver i ditt fall.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Jenna_Nord
12/26/14, 1:32 PM
#3

Då ska jag absolut ladda ner det istället, låter som att det bör räcka för min del:) Hittade denna på Elgiganten: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/LE80E3013LMT/lenovo-ideapad-g50-45-15-6-barbar-dator-svart 8gb i RAM-minne och 1tb hårddisk. Känns som att den är väldigt prisvärd då jämför med andra datorer i samma prisklass:)

Mvh Jenna

Taggeman
12/26/14, 2:06 PM
#4

#3 Det var ett omdöme på den tråden du länka till. Gissar att processorn är långsam.

Köpte denna dator för några timmar och har redan bestämt mig för att lämna tillbaka den. Den är alldeles för långsam, den har t.om svårt att spela upp Youtubefilmer. Den är dock väldigt billig och det är väl det som är problemet.

Sökte på en annan dator med den här processorn 
Sämsta datorn som finns på marknaden, Jag köpte min från cdon.se och den är så slö så att den klarar inte ens av den enklaste surfningen. Kolla på youtube är inte ens tänkbart.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kissidor
12/26/14, 2:14 PM
#5

Ja den processorn blir en rejäl flaskhals. Kolla dessa två istället, här har du bättre värde för pengarna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2900994,2742831 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Taggeman
12/26/14, 2:15 PM
#6

Jag skulle satsa på en dator med minst en i5 processor i o minst 4 G ramminne. så har du en dator att växa i.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
Taggeman
12/26/14, 2:34 PM
#7

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Jenna_Nord
12/26/14, 5:07 PM
#8

Oj då! Tack för påpekandet, det hade jag helt missat! Kan ju absolut vara värt att lägga till en del då. En (dum kanske) fråga bara, när jag läser om den du länkat i #7 så står det om kommunikation och något om 3G och 4G. Innebär det att man inte kan koppla ett mobilt bredband som har 4G?

Mvh Jenna

kissidor
12/26/14, 5:18 PM
#9

Nejdå, inte alls :), det betyder bara att den inte har inbyggt 3g/4g-modem :). Du kan ansluta med både nätverkskabel och wifi

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jenna_Nord
12/26/14, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har fått denna skickad till mig nu och blir avrådd helt från märket. Alltså jag blir inte klok på all denna teknik!:(

Mvh Jenna

farvendal
12/26/14, 5:18 PM
#11

#8 jo det kan du :) den har inte inbyggt modem bara.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

kissidor
12/26/14, 5:22 PM
#12

Avrådd från lenovo, varför i all världen då?!? Sen förstår du ju själv att du inte kan få världens bästa dator för de pengarna, men ska du ha prisvärdhet så är lenovo ofta ett bra val.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
12/26/14, 5:24 PM
#13

Sen är det där testomdömet ganska irrelevant då det gäller hela serien, varav den vi nu rekommenderat ligger nånstans i mitten - och till exempel att en skärm kunde vara mer högupplöst eller att spelprestanda kunde vara bättre är ju rena självklarheter om man köper en dator i den prisklassen :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Jenna_Nord
12/26/14, 5:51 PM
#14

Nä absolut, de måste nästan ha berott på vad han jämförde med där :S inte meningen att jag ska spela nyaste Sims i högsta grafik eller att de ska flyta på för att kunna spela wow. Sånna krav har jag ju inte. Men någon annan föreslog en surfplatta/bärbar dator. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2279495 Har ingen erfarenhet alls, men något säger mig att de måste vara sämre? Nu sitter ju allt "innehåll" i själva skärmen och inte i själva underdelen eller vad man ska säga. Känns som att det är mer en surfplatta än en bärbar dator :S

Mvh Jenna

kissidor
12/26/14, 6:00 PM
#15

jag håller med, den är nog ett bra val för många men den har ju till exempel bara 2GB RAM, så det är ju inte en fullvärdig windowsdator. samtidigt kan den vara hyfsat snabb vid enklare användning eftersom den har flashminne som alla surfplattor. bra battertid också. men den är ju så liten, skulle du vara nöjd med att jobba med bara 10" tror du? sen undrar jag också hur mycket som finns kvar av de 64GB när windows tagit sitt, och hur långt det räcker om du vill ladda ner program

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jenna_Nord
12/26/14, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#16

Nej usch, du har helt rätt. Det är inte alls vad jag är ute efter. Jag tror ändå att jag ska hålla mig till dom två du föreslog, känner dessutom många som har Lenovo och är nöjda. Men är den dyrare så mycket bättre? Läste att processorhastigheter var snabbare(?) på den billigare fastän den har en sämre processor? Sen har den ju dvd-brännare och kan ju då läsa av en dvd om man vill? Plus att den billigare har dubbelt så stort hårddisk-utrymme? Rätta mig gärna om jag tänker fel:)

Mvh Jenna

kissidor
12/26/14, 6:21 PM
#17

i5-processorn har turbo boost, dvs den kan gå upp till 2,6GHz vid behov dvd-spelare och ytterligare 500 GB lagringsutrymme ska du förstås väga in i ditt beslut om du har nytta av det :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jenna_Nord
12/26/14, 6:45 PM
#18

Aha okej! Då har alltså inte den dyrare versionen en dvd-avläsare alls? Hur gör man för att se vad man har för processor och hastighet på sin nuvarande dator? Så har jag något jag själv kan jämföra med :)

Mvh Jenna

Jenna_Nord
12/26/14, 7:00 PM
#19

Tror jag hittade nu. Har 3gb i RAM och vid processorn står det Genuine Intel(R) CPU T1600 @ 1.66GHz Så alltså blir det en uppgradering från nuvarande oavsett vilken det blir! :)

Mvh Jenna

kissidor
12/26/14, 7:20 PM
#20

Det stämmer, den dyrare har ingen s.k. optisk läsare alls, det blir allt ovanligare i laptops faktiskt, alla laddar ju ner och streamar och så nuförtiden. Man KAN ju köpa till en extern om man vill ha en men inte kommer att använda den så ofta, men då är ju det förstås en ytterligare kostnad också

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: