Annons:
Etikettinternet
Läst 1548 ggr
lillan-65
2014-12-30 17:41

ABC program

Hej ja undra till alla er här ine som kansje är duktiga på dator en sak. O nu komer det. Förut hade jag ett retstavnings program i min dator (ABC rettstavnings program) som monterdas in av afären när ja köpte den (afaren är nedlagd nu). Det försvann plötslit från min dator uten ja vet varför. Ja skule verkligen vilja ha tillbacka det o undra om nån vet om det ens går??? Ja kan seja att ja vil INTE ha nåt anat krånglit program för det var ABC programet ja kan best o är van vid det o ha det med på mit jobb så det är DET ja vil. O HUR kan sånt försvina av sje sjelvt??? TACKSAM för svar.

Annons:
Inkanyezi
2014-12-30 21:14
#1

Program brukar inte försvinna av sig självt, men kanske sättet som du tog fram det på har raderats från där du brukade göra det.

Jag antar att du hade någon ikon på datorn som plockade fram programmet eller något menyval. 

Det finns en funktion för att söka i datorn, och om du vet namnet på det här programmet, eller bara en liten del av namnet, det kanske börjar med abc, så kan du leta efter det och göra en ny genväg för att starta det, om det finns kvar i datorn.

Om du inte helt förstår det jag skriver, kanske någon kan hjälpa dig med det?

lillan-65
2014-12-30 21:26
#2

tack snella för svar. Jo det låg lengst upp i fönstret (om man kan kala det så). Jag plokade inte fram det utan det fans tilljenglit hela tiden och ja bara klikade på det efter ja skrivit nåt så rettade allt sej (ett ord i taget o på så vis kunde ja med lära mej lite HUR allt stavavades så det var perfekt men nu har det varit bota så lenge att ja glömer allt.). Det hette ABC program.  men ja ska leta ijen bland ikonerna (det är vel dom olika tecknenena som finns lengst upp eller???

Inkanyezi
2014-12-30 21:46
#3

Nej, jag menar inte bland ikonerna, utan jag menar i datorns stora arkiv, själva hårddisken. Den heter antagligen C:\ om du har Windows. Där under C:\ kan det finnas en mapp som heter C:\Program\ och där inne någonstans finns nog ditt program.

Det finns sätt att leta efter det i datorn, och du kanske kan fråga någon som vet hur man letar efter ett program. Det är svårt för mig härifrån att leda dig rätt, och om programmet finns kvar i datorn, så är det nog enklast om någon gör det på plats.

Men jag kom på en grej.

Du kanske har råkat trycka på Del när muspekaren låg över din ikon för programmet, och då kanske den har hamnat i datorns Papperskorg

Om du öppnar papperskorgen och letar där, kanske du hittar din ikon, och i så fall kan du högerklicka, alltså klicka med höger musknapp på den, och välja att återställa den så att den kommer tillbaka.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
lillan-65
2014-12-31 15:04
#6

ja vet inte VAD ni prata om men ja kener tack snella att ni försöke hjelpa mej. Den har igna såna sifror ni skriver det står "ToshiBa" o windows 7 bara. O ja har ignen disktstatjon eller hårdisk (hårdisk är vel en låda??) finns inte tyver. O det var nåra år sen ja köpte den. TACK

Annons:
annia1
2014-12-31 15:26
#7

lillan-65 om det är genvägen som försvunnit så ska det troligen finnas kvar bland program.

Så klicka på startknappen (windowsflaggan) som finns nere till vänster då får du upp startmeny. Håll musen över "alla program" som står längst ner då ändras det till så du ser program som är installerad på datorn. Om det inte ändras till program när du håller musen över så klicka på "alla program" så ändras det. Titta bland dessa om du hittar det. 

Startmenyn fungerar på så sätt att de program som används mycket läggs där automatiskt. Men du kan även själv lägga program där. Om du hittar ditt program så högerklicka med musen på det då ska det finnas "fäst på startmenyn" klicka på det så läggs programmet på startmenyn och då ligger det kvar där.

.

lillan-65
2014-12-31 16:31
#8

Okej tack ja ska prova

lillan-65
2015-01-03 13:17
#9

Ja vile bara meddela att det inte jick så bra, det liger inte i paprerskorjen o den töms av sej sjelv (min dotter fiksat). Men ja har fåt hjelp så det går nu med att ja "går in på kughjulet o hantera tillegg" så komer det fram abc program men det går inte få fram så det går o anvenda för då får ja först gå ur deta forumet o skriva allt ja tenkt där o retta o skriva av o sen gå in här ijen o skriva in det" JETTEBÖKIT o då finns inte ens alla orden med ens. Men tack endå alla som försöskt hjelpa mej.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
lillan-65
2015-01-04 17:08
#13

tack inkayezi , eftersom du skriver att ja ska strunta i record så antar ja att det är nåt elakt den skrivit men ja är lite oseker??? Menar du så???  för ja fatar inte NÅT av inleget av record. Ja har med skrivit om infektjon i annan tråd så är det DET dena record menar????  O jo, ja kener av det i ena ögat men NEJ KLART ja INTE är blidn HUR skule ja då ens kuna skriva här. HUR tenker du record??????  ONEJ ja har INTE haft min dator i 30 år för ja kansje haft den (Oseker) 4 år. O jo, den funkar BRA anars. O ja har inte heler KLAGAT uten menade bara om NÅN kansje kunde seja HUR det kan försvina eftersom ja tenkte att meniskor här ine som valt dator (o va med i som klub) kansje är duktiga på deta,  men det verka INTE du vara tyker ja. O ja vil INTE ha råd av dej record om du tyker ja KLAGAR, JÖR JA INTE. Ja är en VELDIT tålmogig meniska sejer alla som kener mej FAKTIST. Hopas du läser inleget ordentlit för det verka du inte jort för då fatar du HUR ja menar.

Annons:
Jalking
2015-01-05 01:14
#14

Efter att ha läst tråden börjar jag allt mer tro att det inte är frågan om ett program i vanlig mening, utan ett tillägg till webbläsaren. Sådana kan försvinna när webbläsaren uppdaterar automatiskt.

Jag använder webbläsaren Firefox. Jag sökte efter tillägg till den med lite olika sökord. När jag sökte på spell hittade jag ett tillägg som heter Spell Checker. Det har en ikon  med ABC och en grön bock. Kan det vara det tillägget du söker, lillan-65?

Jag har inte provat att installera tillägget för att kolla hur det fungerar eller om det kan hantera svensk text.

Det finns andra webbläsare som har andra tillägg. Chrome och Internet Explorer är två andra vanliga webbläsare. Internet Explorer är nog den allra vanligaste, men den har jag inte i min dator, så jag kunde inte kolla vad för tillägg som finns till den.

lillan-65
2015-01-05 11:40
#15

Jo det kens som det kan stemma. För inan det försvan hade ja med en hotmail som mail o ehlt plötslit (tror det va i sama tilfelle ungefär) så försvan det med o ja fick en outlook  utan att ja vile det (har det nu o ja fatar inte heller hur det kunde bli så). Det behöver ja inte hjelp med har ju vant mej vid o ha den nu men ja tyker endå allt kens konstit.  Om ikoner är sånt som är lengst upp i rutan så var det en sån o ja bara klikade på den efter ja skrivit nåt o då rettades det ett ord i taget o ja fick upp förslagsord hela tiden o fick velja ord.  Men det var så lenge sen ja hade den så ja mins inte om det var en grön bok men det stog ABC i alle fal mins ja.  Ja fundera på om ja ska gå med på o lemna in min dator så det kan fiksas men ja är vel lite ororlig att det blir fler problem då o kansje nåt program som dom i den afären tyker är enklet o som ja inte fattar o dom kansje inte lysnar o tyker ja ska lära mej bara. Få se hur ja jör. Men tack snella endå för hjelpen o svaret.

Inkanyezi
2015-01-05 11:53
#16

Jag vet inte vilka program du använder, och jag har inte samma system som du, så jag kan inte leda dig rätt. Men det kanske finns en stavningskontroll som fungerar i stort sett likadant i programmet du har, men att den tas fram på ett annat sätt. 

När jag skriver i min webbläsare, så märker den alla ord den tycker är felstavade genom att lägga en röd vågig understrykning under ordet. Om jag då klickar med höger musknapp på det ordet, så får jag en meny där jag kan välja "Kontrollera stavning", och när jag väljer det, får jag upp förslag med hur det ska stavas. 

Det kanske fungerar likadant i din dator, men jag vet inte, eftersom jag inte vet vilket program du använder. Jag tror att någon som kan skulle kunna hjälpa dig med det om ni sitter tillsammans och provar hur det fungerar.

annia1
2015-01-05 20:09
#17

lillan-65 om du tror att det kan vara det som jalking skriver så funkar inte det programmet längre på firefox. Jag laddade ner det igår, men fick ingen synlig symbol för det. Jag högerklickade på felstavade ord och då fanns en symbol där, men det hände inget när jag klickade på den. Jag ville sen ladda hem så jag skulle få svensk ordbok och då kom det upp att det inte fugerade med firefox version 32.  
När jag tittar på det tillägget så har det inte uppdaterats sen 2010 så det är nog helt enkelt så att det inte längre fungerar med nyare webbläsare. Så att lämna in datorn kommer inte göra nån skillnad.

Utan det är väl det om du kan använda den stavningskontroll som finns i webbläsaren som Inkanyezi skriver om.  Så vilken webbläsare är det du använder så kan jag kika på mina hur du aktiverar det.

.

Record
2015-01-05 22:10
#18

#16

Vet du inte att det var ABC Program  som efterfrågades i #0?😂

lillan-65
2015-01-07 10:25
#19

Record, ja vet inte VAD du har för problem?? Men ja hopas det ordna sej för dej så du får må bra.

Inkanyci o annia 1, ja tror det är windows ja anvender som ni menar på fråga. Inan fick ja röda streck men när ja klikade med höger så får ja inte upp alternativa ord utan bara o velja på "legg till i ordlistan (o det jorde ja) eller "ingonnera", bara dom alterantiven hade ja o nu har ja inte ens de röda strecken kvar som hjelp. Men ja ska nog lemna in den o se vad som kan jöras. Tack snella ni för ni är så snella o vil hjelpa. Och NI verka med vedligt duktiga på dator 🙂

Inkanyezi
2015-01-07 10:45
#20

Om ordet är felstavat ska man inte lägga till det i ordlistan.

Det finns ganska många ord som får de där röda strecken, men som inte är felstavade, och det gäller framför allt sammansatta ord. Men ett sånt rött streck och alternativen i menyn visar att stavningskontrollen finns.

När man inte får upp några alternativ för ordet, beror det på att programmet inte klarar av att gissa vad man försökte skriva.

Utöver att lägga till i ordlistan hade du alltså att ignorera, och det är vad du bör göra med alla såna ord som du inte vet om de är rätt eller fel. För att få ordning på stavningskontrollen nu när den troligen innehåller felstavade ord, kan det vara bra om någon som inte är ordblind redigerar "egen ordlista".

När du får en sån där våglinje, och stavningskontrollen inte har något förslag, kan det vara bra att tänka att ordet kan vara felstavat. Då är det bästa att ändra själv, så att det blir rätt. Det är också en hel del ord som kontrollen missas, för att felstavningen ändå ger ett ord som finns. Då får man ingen våglinje. I ditt inlägg #19 skrev du till exempel "hopas" i första raden, och det är ett riktigt ord, men inte det som du tänkte skriva, som skulle vara "hoppas". Programmet kan inte klara såna fel. 

När man använder "Lägg till i ordlistan", om det till exempel är ordet "legg" som du skrev, så kommer stavningskontrollen aldrig mer att klaga på att "lägg" stavas fel som "legg", och "legg" är inte ett rättstavat ord. Så om du lägger till felstavade ord i ordlistan, kommer stavningskontrollen inte att fungera bra. 

Du kan använda den där stavningskontrollen. Den ger en viss hjälp.

Annons:
lillan-65
2015-01-07 12:29
#21

Tack, kener mej osäker på om ja fatar hur du menar men ska läsa det nåra gånger en bit i taget (det var lågnt) så kansje ja fattar. Tack 🙂

Upp till toppen
Annons: