Annons:
Etikettfildelning
Läst 1665 ggr
Tant Grön
12/31/14, 2:57 PM

Ladda ner musik

Jag har aldrig laddat ner något olagligt som t.ex. från Pirate bay. Betalar helst för musik m.m. Men, nu hittade jag ryska musiktjänster, liknande Spotify, där man kan ladda ner musiken. Jag vill ladda ner, och skulle helst betala för den, men det finns inget sådant val. Undrar nu , ni som vet, hur stor risk är det att ladda ner därifrån? Menar inte virus, utan hur stor är risken att åka fast om man laddar ner några enstaka låtar?

Annons:
Calcifer
12/31/14, 3:09 PM
#1

Till att börja med kan man ju låta bli att skriva öppet om olaglig nedladdning på internet. För övrigt är det svårt att säga hur stor risken är. Tekniskt sett säkert väldigt liten, men i vissa fall vill man göra exempel av personer och väljer att sätta dit någon som kanske bara laddat ner en film från pirate bay i hela sitt liv men de åker ändå på böter för att man som sagt, vill göra ett exempel av personer och av att "oavsett hur mycket du laddar ner så åker du dit" ska bli mantrat i personers huvud.

Via Itunes kan man väl betala och ladda ner musik? Och Amazon också, hela album t:ex. Du betalar och laddar ner till datorn. Helt lagligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
12/31/14, 3:10 PM
#2

Och CDON också, om jag inte tar helt fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
12/31/14, 3:16 PM
#3

Vet att man kan ladda ner från Amazon m.m. och betala. Och betalar gör jag ju helst. Problemet nu är att det är rysk musik som inte finns på t.ex. Amazon.
Kanske bäst att inte ladda ner då. Har ingen lust att få böter.

papa-bear
1/1/15, 12:02 PM
#4

nu vet jag inte hur bellatrix läste trådstarten, men att börja att skriva att man skall låta bli att skriva om olaglig nerladdning på nätet när trådstartaren helst betalar, får en ju att fundera, för stora delar av #1 handlar om att mantrat skall bli att oavsett mängd du laddar ner åker du dit. skriva en text om är en sak, skriva en text som uppmanar till är en annan, då är det en brottslig handling, uppvigling eller något liknande.

Calcifer
1/1/15, 12:39 PM
#5

#4 Personen i fråga verkar orolig för att åka fast. Är man det bör ju första steget vara att inte nämna det till någon. Åtminstone inte där det kan spåras. Nu är det inte särskilt troligt, men det påpekade jag också. Men är man orolig för att åka fast så är det bara att låta bli att göra något olagligt, oavsett vad det handlar om.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

.batman
1/1/15, 9:54 PM
#6

Väldigt liten chans att faktiskt åka fast, finns så många personer som laddar ner i riktigt stora mängder att det är psykiskt omöjligt att bötfälla alla. Vilket resulterar i att de inte riktar in sig på att få tag i de som laddar ner utan de som faktiskt lägger ut det piratkopierade materialet eller som hjälper till att seeda om det gäller torrents.

Skulle kunna jämföra med att om någon butik skulle sälja öl till minderåriga så riktar ju inte polisen in sig på alla minderåriga som köper, utan de försöker stoppa källan alltså butiken eller som i detta fallet personerna som laddar upp det piratkopierade materialet. Eftersom om de stoppar källan så stoppar de också alla personer från att få tag i de piratkopierade materialet från just den källan.

Sen de personer som faktiskt åker fast beror oftast på att de själva erkänner att de själva laddade ner, om någon nu skulle komma o knacka på din dörr för de har sett att din IP adress har laddat ner en viss låt eller film så är det egentligen bara att neka och spela oskyldig. De kan aldrig bevisa att det varit just du som suttit och tryckt på ladda ner knappen.

"You either die a batchman or you live long enough to see yourself become a professional coder."


Annons:
Tant Grön
1/2/15, 12:44 AM
#7

Tack för svaren. Kan det vara så att det är andra regler i Ryssland än här, så att man kanske får ladda ner den musiken. Skall fråga på  Ryssland i fokus om det är någon som vet där.

Calcifer
1/2/15, 12:59 AM
#8

Fast Sveriges lagar gäller i Sverige, oavsett vart ifrån du laddar ner. I USA är de ju t:ex EXTREMT strikta och då struntar de blankt i om du laddar ner från typ Sverige eftersom deras lagar där, i USA, är som de är.

Om det är lagligt där är inte relevant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
1/2/15, 1:08 AM
#9

Menar du att det är så även om det är Rysk musik?

Calcifer
1/2/15, 2:20 AM
#10

Om du befinner dig i Sverige är det olagligt att ladda ner oavsett vad för språk filmen/musiken/boken är på. Det är t:ex inte lagligt att ladda ner, säg, The Hunger Games filmerna bara för att de råkar vara Amerikanska filmer och inte Svenska filmer. Sveriges lagar gäller om du befinner dig i Sverige.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tant Grön
1/3/15, 10:29 PM
#11

#10 Men det förstår jag ju att det inte beror på språket. Tänkte mer på att Ryssland kanske inte har upphovsrättsskydd (heter det så) på samma sätt som vi har i västvärlden.
Tack för tipset om Itunes. Där hittade jag faktiskt en del rysk musik som jag laddat ner lagligt nu 🙂Har letat och sökt mycket innan på t.ex Amazon och CDON och googlat, utan att hitta. Det var därför jag trodde att det inte fanns.

Calcifer
1/3/15, 10:31 PM
#12

Det spelar ingen roll vilka lagar Ryssland har om du i Sverige laddar ner. Då är det Sveriges lagar som gäller.

Bra att du hittat musik att ladda ner lagligt dock.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: