Annons:
Etikettinternet
Läst 1065 ggr
Weima
2015-01-07 21:23

dator med server. fråga

Jag har har en skoldator. För att komma in i den så krävs ett visst inlogg. Alltså mitt skol-inlog. Min fråga är då, kan skolan it-administratören där som är admin på min dator se min internet-historik även om jag surfar hemma? Eller är det bara om jag är inne på skolans internet? Även om jag raderar historiken. Sidor och sådär. Spelar egentligen ingen roll, tog ner en film här om dagen (hemma. Jag vet man får inte..). Vet att man inte får det i skolan, men frågan är om de kan märka det.

Annons:
[VSK]
2015-01-07 21:27
#1

Normalt sett nej.

Ladydragon
2015-01-07 21:42
#2

det går att få fram sådant oavsett vad du än gör för något…

borde du inte ha fått skrivit på något papper om vad du får o inte får göra med datorn?? 

mitt råd är att du håller dig till reglerna men gör du inte det så kommer du med största sannolikhet åka fast vid en kontroll av datorn…..

[VSK]
2015-01-07 21:49
#3

#2

Tror TS menar när han/hon loggar in på skolans nätverk.

Weima
2015-01-07 21:54
#4

Fick ingen egen kopia av kontrakten! Men det ska jag be om imorgon!. Jag menar när jag är hemma. När jag är på skolans nätverk vet jag att man absolut inte får!

Inkanyezi
2015-01-07 21:54
#5

Det går att se i webbläsarens historik vad du har gjort med webbläsaren, men om du använder alternativet "privat fönster" så sparas inga data, och inget går att se efteråt.

Men jag tror knappast att dataansvarig vid skolan är så analretentiv att hen skulle gå igenom innehållet i historiken för en elev om det inte är något specifikt problem, som just kan beröra den. Man brukar hantera sådant mycket mer summariskt.

På skolans nät kan det finnas restriktioner på vilka webbplatser man får besöka, men de kan inte blanda sig i vad du gör hemma.

Upp till toppen
Annons: