Annons:
Etikettinternet
Läst 1951 ggr
Forgetful
2015-01-12 06:33

Hittar inga närverk

Hej, vi har nyligen flyttat och internet krabbar på vår stationära data. Wifi fungerar på mobil och den bärbara datan. Men den stationära hittar inga nätverk (mobilen och bärbara hittar många) så kan det vara någon inställning? Hur hittar jag dit isf? Och vi vill gärna köra via kabel till den stationära men detta verkar inte heller vilja fungera :/ så vad är felet? Vore tacksam för hjälp, är inget pro precis..

//Forgetful

Annons:
yeahsica
2015-01-12 13:13
#1

Det behöver inte vara så, men det kan eventuellt vara fel på nätverkskortet eftersom det varken fungerar med wifi eller kabel. 

Har du Windows? I så fall kan du testa att felsöka nätverkskortet:

Inkanyezi
2015-01-12 14:44
#2

Om ni inte kan ansluta den stationära med kabel, men har WiFi på övriga enheter, kan det vara så simpelt som att er router inte är ansluten efter flytten.

Kolla vilken WiFi som du ansluter till, det kanske är grannen.

Forgetful
2015-01-12 18:21
#3

#1 Provade att felsöka närverkskortet men det står bara "Det givk inte att identifiera problemet under felsökningen" Nu har jag fingrat lite på detta idag och lyckats få det att SE UT som om jag är ansluten till kabeln, men när jag väl går ut på internet så fungerar det ändå som om jag inte hade någon kabel :/

//Forgetful

Forgetful
2015-01-12 19:00
#4

Vi har ringt Telia utan någon framgång. De sa att vi fick ringa ett nummer till några experter och att de tar betalt för samtalet.. Provade att koppla den bärbara direkt till routern och då fick jag internet på kabel, provade sen i rummen men fick ingen internetanslutning. Det måste ju vara något fel på vägen mellan rummen och routern?

//Forgetful

Zepp
2015-01-12 21:32
#5

Har du testat WPS eller fyllt i rätt lösenord??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-01-12 22:22
#6

#TS

När du flyttat kanske antennen till ditt nätverkskort saknas, alternativt att själva kortet har åkt ur sin hållare vilket lätt händer. Finns kortet med i enhetslistan?

Annons:
Forgetful
2015-01-13 06:35
#7

#6 Ja det fanns med. Men om jag drar en lång kabel direkt från routern till den stationära så får jag internet. Men när jag vill koppla routern via patchpanelen så står det att jag har internetåtkomst men jag kommer inte ut på internet :S då borde det väl vara något fel på väggjacken eller kontakten mellan patchpanelen?

//Forgetful

Kaj
2015-01-13 09:52
#8

Om dina mobila enheter kommer åt routern och även din bärbara direkt mot routern via kabel så fungerar ivf routern. Om du inte får kontakt med din stationära ens via kabel tyder ju rätt mycket på att du har problem med ditt nätverkskort.

Anslut nätverkskabeln till din stationära dator och gå till Windows ikonen och skriv nätverk och starta Nätverk och delningscenter.
Där ser du hur din nätverkskarta ser ut. Om du har ett rött kryss mellan någon av kopplingarna så har du problemet där. Du har även en länk som heter Felsök problem som du kan testa (ifall du inte redan gjort det)
Du har även en länk till Ändra inställningar på nätverkskort. Klicka på den och sedan högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk och välj Status. Där har du sedan möjlighet att köra Diagnostik på nätverkskortet för att se om det rapporterar några problem.

Record
2015-01-13 10:20
#9

TS

Finns kortet med i enhetslistan utan markeringar och de andra datorerna går bra genom routern, är det bara kabeln eller program som kan fela, om den inte passerar andra enheter. Nästa steg är nog det som Kaj skriver.

Forgetful
2015-01-13 10:31
#10

Den stationära får internet via kabel direkt från routern så det kan inte va något fel med varken den stationära eller den bärbara. Men när jag väl kopplar routern via patchpanelen som ska leda in till rummets jack och försöker där via så fungerar det varken på den bärbara eller den stationära. Men de har ju båda fått internet direkt anslutet till routern så då kan det ju inte va något fel på dem? Jacket in till tv-rummet fungerar inte heller så vi kan inte ens söka kanalerna via digitalboxen.

//Forgetful

Record
2015-01-13 10:39
#11

TS

Kan det tänkas att du har fått in en "Cross-over" kabel på fel ställe. Som du förstår det är inte lätt att följa dina kopplingar via "Ord" det behövs ett schema, titta på kablarnas märkning om det står "Cross" på någon, färgen kan också ange detta.

Inkanyezi
2015-01-13 10:43
#12

Det är ganska uppenbart att det är patchpanelen som inte lirar ihop med grejerna du har, och det kan vara det som Record anger i #11.

Om din router inte automagiskt klarar cross-over, så kan det vara så att du behöver rätt slags patchkabel från routern till jacket för kablaget till rummen. 

Det kan vara en "rak" eller en korsad. Den korsade brukar vara röd.

Forgetful
2015-01-13 14:47
#13

#12 Så ska jag använda en korsad eller rak? Har två gula, en röd , en grå och en grå med röda ändar. Har iaf ringt hyresvärden som ska skicka hit någon som ska kolla på det. Så hoppas de hittar felet. Tack för all hjälp!

//Forgetful

Annons:
Inkanyezi
2015-01-13 14:50
#14

Din röda är nog korsad, och de andra raka. Vilken som är rätt hänger nog på hur det är med dels routern, dels kablaget i huset. Det kan ju vara fel på kablaget mellan de olika uttagen.

Record
2015-01-13 15:16
#15

#13

På senare tid har märkning med färger missbrukats av leverantörer, så det är osäker id på dessa, gör följande: Ta tag i en kabel som inte har hylsor över sina kontakter, ta tag i kontakten så att den lilla haken pekar mot golvet, och kontakten från dig. Då ser du färgerna i kabelns kontakter, se så att dessa ligger i samma ordningsföljd från vänster till höger, detta är en rak kabel och bör fungera mellan din dator och Switch (pat….).

Gör samma med de andra kablarna, utan skyddshölje, är det då olika ordningsföljd är det en korsad (Cross) kabel, den bör då sitta mellan ditt modem (router?) och Switch.  Är lite osäker, då jag inte vet vad du har där emellan.

Jämför inte kablarnas färger med varandra då det finns många varianter.

Klarar du denna beskrivning får du klart godkänt, och kanske problemet löst.

Kaj
2015-01-14 09:52
#16

Låter som om du har en massa kablar att dra mellan de olika rummen men att själva internet kopplingen fungerar om du går direkt via internet och routern mot både stationär fast kabel och bärbar trådlös. Det verkar således vara din switch som krånglar.

Har ni funderat på powerline i stället. Då blir det inga kablar mellan rummen. man kopplar in en powerline via routern som hänger på internet och sedan in i det vanligaste närmaste el-uttaget. I de andra rummen sätter man sedan in en annan powerline adapter. Dessa kan vara trådlösa (lite dyrare) eller med uttag för en Ethernet kabel mot de enheter som finns i det rummet.
På så sätt kommer din internetkoppling in i din bostad (WAN) och sedan sprids denna via eluttagen till de olika rummen (LAN) i stället för att dra massa ethernetkablar mellan rummen och switchar.

Netonnet (=SIBA) har många lösningar för powerline

Record
2015-01-14 11:44
#17

#16 Kaj

Vet du om dessa funkar när de inte är samma fas på el-uttagen? Tror inte detta, det är som snabbtelefoner med näten som bärare. Kanske Switchen inte har någon strömförsörjning.

papa-bear
2015-01-14 15:13
#18

mest troligt är att kablarna inte är rätt i väggjacket eller panelen. kan du öppna dem ser du om kablarna sitter på sina rätta platser, färgkodat, vit/grön på vit/grön osv, vilket inte har något att göra med färgföljden i kabelkontakterna som du direktansluter mellan datorn och routern.

papa-bear
2015-01-14 15:17
#19

eller att den väggdragna eller din lösa kabel är av, finns instrument till att mäta upp det

Kaj
2015-01-14 15:45
#20

#17 - det har jag ingen aning om. Tror inte det sår något om det så det borde ju bara vara att köra men fan vet.

Annons:
Forgetful
2015-01-15 11:37
#21

Fick hjälp av elektriker som kom förbi och det va fel i jacket i väggen, alla sladdar va inte som de skulle så nu funkar det finfint! :)

//Forgetful

papa-bear
2015-01-15 21:39
#22

Se inlägg #18, klappar mig själv på ryggen. 😎

Upp till toppen
Annons: