Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1221 ggr
Vallmo
2015-01-20 22:40

processor

Hej, jag sitter och försöker söka en ny dator, bärbar. har tittat runt här för att se om det står nåt om vad beteckningar betyder, men inte hittat nåt vidare. Jag kollar på annonser och det är Intel Core i3 eller i5 och sen olika siffror. nån som vill förbarma sig och förklara lite ?

Annons:
Kaj
2015-01-21 12:04
#1

Intel har en sida som beskriver varje processor i sig samt alla modeller och du kan även bocka för olika för att jämföra sida-vid-sida.
Du måste ta reda på vilken generation av processorn du vill jämföra. Räcker normalt inte bara med ex I3 utan du måste veta om det t ex är Generation 4 eller generation 3 (normalt på de senaste datorerna är nog den senaste generationen av Intel processorn men det skall du inte ge dig fan på - så kolla upp specen på leverantörens hemsida av datorn för där brukar det stå i klartext)

Intel ARK webbsida

Intels absolut senaste processor för mobila och bärbara enheter är Core-M.
Den kommer i ett antal modeller varav först ut är den klenaste. Även fast den inte har så hög klockfrekvens är den totalt optimerad för mobila enheter vilket ger bra prestanda (även jämfört med I3, I5 modellerna) samt drar väldigt mycket mindre ström som ger längre batteritid än alla andra processorer från Intel.
Den har även ett nytt integrerat grafikkort Intel HD5300 som vida överträffar deras tidigare Intel HD4400. Det kan så klart inte jämföras med ett externt grafikkort på flera tusen kr men duger väldigt bra för högupplöst video. Kanske de mest krävande spelen vill ha lite mer än HD5300 klarar.

Nya bärbara enheter och 2-1 enheter (dator och platta i ett) börjar nu levereras med Core-M processorn. Det jag sett hittills är den enklaste varianten (5Y10) så väntar man några månader lär det dyka upp nya modeller med de mer avancerade Core-M modellerna (5Y51 - 5Y71).
Acer Aspire Switch 12 ska t ex bygga på Core-M 5Y10 till och börja med

Vallmo
2015-01-26 11:48
#2

Tack för informationen ! 

Jag ska läsa och försöka lära mig :-)

Upp till toppen
Annons: