Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1118 ggr
RosmariG
2015-01-22 15:29

Netframework och aspx

Hej!

Skall öppna ett aspx-dokument. Fungerar inte. Filen är av någon anledning associerad med Dreamweaver. Förstod att jag behöver Netframework. Då jag skulle ladda ner fungerade det inte, eftersom jag fick besked om att Netframework 4 redan är installerat.  Skall nu ändra om till vilket program en aspx-fil skall associeras. Men jag vet inte var jag hittar Netframework. 

Tacksam för hjälp!

Annons:
Record
2015-01-22 15:46
#1

Netframework borde du hitta i Kontrollpanelen  --> Lägg till program. Om det nu kan vara detta som felar.

Kaj
2015-01-22 16:36
#2

Den bör vara associerad med din webbläsare och inget annat.
En aspx sida är en webbsida som är skapad av en webserver som sedan sänder koden till dig.
Du kan således inte öppna den i Dreamweaver och sedan modifiera den och tro att den skall fungera. Den är rimligtvis kopplad till en webbserver som är den som genererar koden till aspx sidan.
Om du däremot vill redigera en sådan sida så skall du således ha hela webbmiljön samt ett utvecklingsverktyg ex. Visual Studio. Men som sagt det krävs att du har hela webserverkoden inkl. databasen.
Men för all del om du vill titta på koden och pröva och göra ändringar (kommer inte att fungera) så kan du öppna filen i Notepad.

Du kan även titta på koden i din webbläsare genom att trycka F12. Då öppnas webbläsarens utvecklingsverktyg. Där ser du koden och kan göra egna modifieringar som bara gäller för dig och bara så länge du har webbsidan uppe. Så fort du stänger websidan går dina ändringar förlorade eftersom de hämtas hem från webbservern igen och dit har du inte tillgång såvida det inte är du som gjort programmet och äger webbservern.

Titta ex på alla adresser här på iFokus uppe i adressfältet så ser du att alla sidor slutar med aspx. Dvs det är sidan såsom programmerarna sagt att den skall se ut som visas och inget annat.

RosmariG
2015-01-22 16:59
#3

Jag förstår inte vad det är du föreslår att jag skall göra för att lösa problemet. Då jag trycker på "Lägg till program" får jag bara upp en ruta som beskriver hur man gör för att installera och avinstallera program. Eftersom Net Framework bevisligen finns på datorn, vore det bra om någon vill tala om för mig i vilken mapp jag bör hitta programmet, så att jag därefter kan associera programmet med aspx-filer.

Det enda ställe i kontrollpanelen som jag hittade Net Framework var under "Aktivera eller inaktivera windowsfunktioner". Här en bild av hur det ser ut. Skall jag göra någonting där? 

Allt verkar strula, även med uppladdning av bilden. Försöker förklara i stället.

De program som är markerade är .NET Framework 3.5 samt .NET Framework 4.5 Advanced Services. Ingenting är förbockat under 3.5. Under 4.5  är WCF-tjänster förbockat samt delning av TCP-port.

RosmariG
2015-01-22 17:11
#4

Jag såg inte Kajs svar innan  jag gjorde mitt andra inlägg.

Jag hade tidigare försökt associerat .aspx med Internet Explorer. Men det fungerade ändå inte. Har nu återigen gjort det och har för säkerhets skull också associerat .asp med Internet Explorer. Kan fortfarande inte se sidan. Ser endast kod. 

Jag vet inte varför aspx var associerat med dreamweaver. Jag går normalt aldrig in och associerar med olika program.

Det enda jag vill göra är att titta på sidorna, som finns i en databas med folkräkningar i Danmark.

Record
2015-01-22 22:45
#5

#RosmariG

Den frågan verkar bättre, ja provade DDD = Dansk Demogr Databas och den fungerar med Firefox utan problem. Men det är inte samma klass som Arkiv Digital i Sverige.

Kaj
2015-01-23 09:08
#6

Om du kan se iFokus i din webbläsare så har du rätt inställning för aspx sidor. Varje sida på iFokus är en aspx sida.
Och att försöka associera en aspx sida kommer inte lösa ditt problem. Associationen där talar bara om vilket redigeringsprogram du vill ha för sådana sidor och eftersom du inte har tillgång till koden ger den dig inget. Att visa aspx sidor skall ske automatiskt av din webbläsare. Dvs det är den som har inbyggd funktion för att kunna tolka en aspx sida.

Varför du bara ser kod och inte webbsidan du nämner är svårt att säga. Kan du lägga upp en länk till en sida du har problem med så kan vi kolla med olika webbläsare och se vad som är problemet.

Annons:
Record
2015-01-23 10:40
#7

#RosmariG

Är det historiska kartor du önskar se, har det används en plugin för webbläsare som heter DjVu.

Gå in på Lantmäteriets sida och hämta den (gratis) finns för flera olika Os.

RosmariG
2015-01-23 17:36
#8

Det fungerar inte med Firefox heller. Då jag klickar på länken som jag vill öppna får jag upp en dialogruta där jag skall ange program att öppna med. Efter att ha angett firefox och klickat ok, öppnas en ny flik (file:///C:/Users/Rosmari/AppData/Local/Temp/ViewImage-8.aspx) och en dialogrutan med samma fråga kommer återigen upp. Och så fortsätter det i evigheters evigheter. 

I kontrollpanelen har jag associerat aspx-filer med Internet Explorer. Då jag skall öppna filen i IE fungerar det fortfarande inte. Under en nanosekund glimtar sidan förbi, men därefter får jag bara upp en sida med html-koder i en ny flik.  

Den sida där jag har problem med är den här: http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger#. 

Jag har både DjVu och Arkiv Digital, men det hjälper mig inte när jag vill se dokument på www.sa.dk. För några år sedan - annan dator - hade jag inga problem att öppna dokument från Dansk Demografisk Databas. Häromdagen fick jag en del tips med länkar till sa.dk från en dansk släktforskarsajt. De länkarna kan jag konstigt nog  öppna.

Jag har sparat bilder för att kunna visa, men det går av någon anledning inte att ladda upp vare sig bilder eller dokument till detta forum.

Jag vore ytterst tacksam för all förslag till lösningar.

Zepp
2015-01-23 19:52
#9

Du skall inte associera *aspx med något ting, det görs automatiskt med hjälp av vilken webbläsare du valt som standard.

Guru Mediation betyder oftast att det är något problem med siten du försöker gå in på.

Att du ändra på inställningar gör saken bara värre.

Jag har inget problem med att gå in på de sidorna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-01-23 22:08
#10

# RosmariG

Här får du svaret, men inte möjligheten att se något, om du inte har "Daisy"

https://www.sa.dk/content/dk/om_statens_arkiver/arrangementskalender/kort_og_godt_-_daisy_pa_30_minutter

De har tydligen lagt in sina dokument i ett format som var poppis för 20 år sedan, Daisy" detta användes då för att synskadade skull kunna hantera en apparat för att läsa E-böcker, i dag har e-boksinläsare en sådan apparat för att få stöd för sin inläsning. Jag har en kund som jag måste rådfråga om detta när det gäller bilder av typ kyrkböcker, är själv släktforskare (utan Daisy).

Andra orsaken till deras kryptering kan vara att de säljer CD-skivor med sitt material, vilket då är mer skyddat. Såg själv inte detta med länken då jag först gick in på sidan, återkommer om inte någon annan löser detta.

Record
2015-01-29 22:53
#11

#RosmariG

Finns ett program för att läsa Daisy-formatet, med en sådan spelares funktioner i länken nedan kan du hämta det.

http://www.legimus.se/102590/amis

Upp till toppen
Annons: