Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3341 ggr
[Sabina]
2/2/15, 12:01 AM

Tappat datorn, rädda innehållet?

För ett tag sedan tappade jag tyvärr min dator i golvet då den olyckligtvis gled ur min hand.
Jag får ingen kontakt med hårddisken, den är inte läsbar.
Hur ska jag kunna rädda innehållet?
I just den datorn finns alla våra foton och viktig data och dokument som endast jag har tillgång till och som jag behöver i mitt yrke. 
Den externa hårddisken jag använt mig av för att säkerhetskopiera filerna hade krachat precis innan och jag var på väg att köpa en ny men tyvärr hann jag tappa datorn innan dess. 😕

Jag har hittat ett företag; Ibas som ska ha ca 8000 kr för att återskapa hårddiskinnehållet. Det är ju väldigt mycket pengar men jag har ju inget val, jag måste ha tag på filerna i datorn. Undrar om ni vet någon annan lösning på mitt problem eller något annat företag som inte är lika dyra, finns de?

Annons:
Inkanyezi
2/2/15, 12:04 AM
#1

Det är ju inte säkert att hårddisken skadades när du tappade datorn, felet kan ligga någon annanstans, exempelvis en kabel som klämdes eller sådant.

Vad man kan prova är att plocka ur hårddisken och sätta in den i en annan dator eller i ett kabinett och se om den fungerar och man kan ta ur filerna.

Sindri
2/2/15, 12:12 AM
#2

Men oj, vilken mardröm! Du känner inte någon som kan datorer? I så fall kan de nog plocka ut hårddisken och kolla den i en annan dator. Men det måste vara någon som vet vad hon/han gör.
Om du har arbetsdokument i datorn kan du förhoppningsvis dra av kostnaden.

Sedan rekommenderar jag två externa hårddiskar, inköpta vid olika tidpunkter så att de inte kraschar samtidigt.

[VSK]
2/2/15, 6:04 AM
#3

8000:- för att IBAS skall rädda det som räddas kan är ganska billigt för att vara IBAS (norrmännen kan det här med att rädda innehåll från trasiga hårddiskar), men kolla alla andra alternativ som finns innan. Brukar ligga runt 20.000:- annars.

Tex koppla disken till annan dator. Men börja med å kolla så att det inte går att trycka till disken lite och se om den inte bara har tappat kontakt med SATA-kontakten.

Kaj
2/2/15, 9:46 AM
#4

Jag håller med #1 - Det är inte helt säkert att din hårddisk verkligen är pajad.

Jag antar att du har en SATA disk av något slag. Pröva då att köpa en dockningsstation för 300 kr och ta ur disken ur din trasiga dator, koppla in dockningsstationen till en annan dators USB uttag och sätt sedan in disken i vaggan. Eventuellt kan du nu läsa disken i den andra datorn och rädda ditt innehåll.
Dockningsstationen kan du köpa för 300 kr på Netonnet eller SIBA som är samma företag som Netonnet. Det är inget krångel utan du pluggar bara in den i ett USB uttag och sedan sätter du din hårddisk i vaggan. Värt att pröva för 300 kr i stället för att lägga ut 8000 direkt. Dockningsstationen kan du ha nytta av framöver också eftersom du kan plugga in den på en ev. ny dator och då även ha kvar din gamla hårddisk (förutsatt att den inte är helt paj förstås.

Om det trots allt inte går att läsa disken även med dockningsstationen så kan du pröva med något gratis recovery program. Dessa kan ibland läsa diskar som operativsystemen annars inte kan läsa. Det finns flera gratis att hämta hem - här är en länk till Recuva som är bra och gratis

[Sabina]
2/2/15, 2:01 PM
#5

Tack alla för era svar 🙂

Min sambo öppnade datorn och tittade lite snabbt i den . Han såg inget som var löst eller gått sönder. 
Jag vet inte om jag vågar låta honom ta ut hårddisken och sätta den i en kabinett, jag är rädd att den kanske kan gå sönder ännu mer så det blir ännu svårare att laga den. Men det kanske inte är så lätt att ha sönder hårddisken mer än den redan är?

Väldigt olustigt är det allt 😕

Kaj
2/2/15, 2:57 PM
#6

Det är inga problem att ta ut hårddisken. Se bara till att ni inte är statiskt laddad då ni tar ut disken - fast även där är det ovanligt att data verkligen försvinner om man är statiskt laddad.
Så mitt tips är att lossa kablarna och försiktigt ta ut disken och sätt den i en dockningsstation och pröva med en annan dator.

Annons:
Sindri
2/2/15, 3:08 PM
#7

Nu håller vi tummarna allihop!!!!!!!!

[Sabina]
2/2/15, 3:13 PM
#8

# 6 Okej, då ska jag prata med sambon när han kommer hem och göra ett försök.

#7 Tack 🙂

marathos
2/12/15, 7:45 AM
#9

Lämnade in min kraschade dator hos ett dataföretag som plockade ur hårddisken och tömde den. Har för mig att det var inte speciellt många hundralappar för det.

[Sabina]
2/12/15, 9:26 AM
#10

#9 Åhh, det låter mycket bättre med några hundralappar än många tusenlappar. Vad hette företaget du anlitade?

marathos
2/12/15, 4:22 PM
#11

Högdata i Karlstad.

Upp till toppen
Annons: