Annons:
Etikettövrigt
Läst 5219 ggr
[Teddies matte]
2015-02-04 13:45

Bilder suddiga i PDF

Hör skall jag göra för att bilder inte skall bli suddiga när jag exporterar ett worddokument till PDF? Texten är klar, men bilderna blir alldeles suddiga.

Annons:
Inkanyezi
2015-02-04 15:37
#1

Bilderna är suddiga i Word också, om de inte är länkade. Jag tror inte att Word kan lägga in annat än sina interna bilder i en PDF, så om du vill ha högre upplösning kanske du bör använda ett dedicerat verktyg, som Adobe Acrobat. Där finns en del alternativ för upplösningen på bilder.

[Teddies matte]
2015-02-04 18:52
#2

#1 Nej, de är alldeles klara i word, men sedan i PDF-format alldeles suddiga och otydliga.

Däremot om jag konverterar från openOffice istället för word, förblir de de klara. Men jag vill ju kunna använda mitt word och inte openOffice.

Inkanyezi
2015-02-04 19:02
#3

När jag har konverterat Word-dokument till PDF har upplösningen på bilder alltid blivit samma som i Word-filen. Om det inte blir så, kan de ha ändrat något i programmet sedan jag använde det. Min sista version var Microsoft Office 2003 som jag använde i mitt arbete och har gjort något hundratal PDF-dokument med där bilder har ingått. 

Kolla om det finns någonting i din version av Word som påverkar upplösningen på bilder. Det kan vara så, och i så fall kanske du kan få bättre upplösning i PDF. Den bör i alla fall vara minst lika bra som när du skriver ut från Word.

En omväg kan vara att använda ett annat PDF-verktyg för konverteringen, till exempel PDF995 som fungerar som en skrivare. Med det programmet väljer man alltså att skriva ut och så väljer man PDF995 som skrivare.

[Teddies matte]
2015-02-04 19:06
#4

#3 Jag har 2013-versionen, försökt kolla runt men jag hittar ingenting gällande PDF-exportering, kanske det är gömt på något knepigt ställe, i openOffice kan man välja inställningar för PDF-exportering, men jag hittar inget sådant i mitt Word, där går det direkt över till att exportera utan att man kan välja något först.

Kaj
2015-02-06 12:29
#5

På spara som har du sedan en länk som heter Alternativinställningar. Se till att du inte har komprimering på.

Du måste även se till att ställa in Word att inte komprimera filer först. Det gör du genom att dels ställa in detta på Arkivmenyn men även genom att först spara filen som ett Word dokument och på spara som menyn välja Verktyg och sedan Komprimera bilder.

Lite om detta här

Veda
2015-02-06 17:43
#6

Man brukar kunna välja version av pdf att spara: för utskrift eller för webb. Den för webb blir usel men den för utskrift brukar bli fin.

Annons:
[Teddies matte]
2015-02-08 11:50
#7

#5 Något sådant finns inte vid "spara som", där finns inget annat än att man kan välja vilken mapp filen skall sparas i.

#6 Hittar inget sådant, där kan man också enbart välja att exportera till pdf och sedan vilken mapp filen skall sparas i.

Veda
2015-02-08 18:29
#8

Förlåt, det är nog i nåt annat program jag har sett sett alternativet.

Kaj
2015-02-09 09:57
#9

#7 du måste först välja Spara och skicka på arkvimenyn och sedan välja skapa PDF.
Då öppnas ett nytt spara som fönster för PDF och där skall du ha Alternativ.

Fast jag tror mer på att du skall använda att inte komprimera bilder som finns under inställningar. i Office

Kaj
2015-02-09 10:06
#10

S pröva att sätta högsta upplösning på n.
kicka på bilden i Office2013 och klicka sedan på komprimera bilder i flikmenyn
Välj ett så högt värde som du kan bland valen

Upp till toppen
Annons: