Annons:
Etikettspel
Läst 759 ggr
Molekylflickan
2015-02-07 19:47

HTML till spel?

Hoppas detta är rätt ställe att skapa en tråd :)

Jag har länge velat skapa mig ett eget spel (jaaa, kanske har jag tagit mig vatten över huvudet, meeen - jag vill inte ge upp innan jag har försökt).

Det enda jag har lite problem med, är kodningen. Hur kodar man så att allt funkar? Skulle ni vilja hjälpa mig?

Det kommer bli ett spel som liknar lite på Howrse, fast med kaniner. Ett onlinespel där man kan mata sina virtuella kaniner och så, kaninerna är bara stela bilder och föremålen med, om ni förstår vad jag menar. 

Hur får man ihop det hela, kan ni hjälpa mig? Någon som kan något om kodning, typ HTML?

Tacksam :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
yeahsica
2015-02-07 20:44
#1

Är det så i Howrse att man bara klickar på saker? I så fall skulle jag tro att du bara behöver:

HTML & CSS till layouten på sidan
JavaScript/jQuery för att visa en effekt när man klickat på något

Och om du vill spara alla händelser, kan du behöva bygga en databas också och då behöver du i så fall hålla på med SQL och till exempel PHP för att göra kopplingar mellan databasen och själva hemsidan.

Molekylflickan
2015-02-08 10:02
#2

Tack så hemskt mycket! Det är precis som i Howrse!

Men hur får man att det ser olika ut för olika spelare? Olika kaniner och föremål och så?

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

yeahsica
2015-02-08 10:13
#3

Vill du att folk ska ha möjlighet att logga in?

I så fall kan du göra en databas, där varje enskild användares kaniner, föremål och aktiviteter sparas. När sedan en viss användare loggar in, hämtas bara dennes kaniner, föremål och aktiviteter och ingen annans.

Har du hållit på något med webbutveckling innan? Jag säger inte att det är omöjligt att lära sig, men det är ganska avancerade saker som kan ta tid att få ett grepp om.

Molekylflickan
2015-02-08 10:23
#4

Ja, precis så :)

Jag har ju gjort layouts på Howrse, men det är ju inte så avancerat direkt.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

catcult
2015-02-08 10:50
#5

Så roligt att du vill göra ett spel! 🙂 Tyvärr är dina baskunskaper inte tillräckliga för att du ska kunna ta dig an ett så stort projekt med hjälp av oss, är jag rädd. Jag rekommenderar dig att läsa guider om webbutveckling och databaser. Sök efter PHP-programmering och SQL. Det är ett mastodontprojekt du tänker ge dig in på med tanke på dina förkunskaper, förbered dig därför på att du kommer vara tvungen att läsa mycket i flera månader innan du kan påbörja ditt spel.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Molekylflickan
2015-02-08 10:55
#6

Nej det är klart, att jag inte bara kan hoppa ut i det vind för våg. Nu vet jag i alla fall vad det är jag har tänkt ge mig in på och vad jag ska läsa på om.

Tack så mycket för hjälpen :))

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
yeahsica
2015-02-08 11:28
#7

Skulle säga att du kan börja med att lära dig HTML och CSS, vilket är det som gör layouten på en hemsida. Då kan du sitta hemma och testa och testa tills att allt ser ut precis som du vill.

-----

Sedan kommer funktionerna in i bilden; alltså att något ska hända när du trycker på t.ex. en grönsak som du ska ge till kaninen. Då behöver du läsa på om JavaScript, eller egentligen en förgrening av det kallad jQuery.

Efter det vill du som sagt kunna spara allting för olika användare. Då behöver du läsa på om databaser och sedan t.ex. PHP och SQL för att koppla samman själva layouten med databasen. Du behöver också läsa på om hur du kopplar jQuery till PHP, för att själva kaninmatningen ska sparas i databasen.  Det brukar göras via något som kallas för Ajax.

-----

Som du ser är det ganska många saker som man behöver ha kunskap om. Men börja med HTML och CSS och ta små steg framåt :) Här finns en introduktion till att bygga en hemsida t.ex.

Molekylflickan
2015-02-08 15:27
#8

Tack så mycket 😃

Det är som att bygga hus, utan grund rasar huset ihop, skulle jag tro.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Upp till toppen
Annons: