Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1022 ggr
Calcifer
2015-02-12 09:04

Köpa ny dator.

Jag spillde såklart vatten på min laptop som inte ens var 1,5 år gammal och en är stendöd. Måste köpa en ny, och denna gång bli det en stationär. Men jag har inte ägt en stationär dator på år och dar och har ingen aning om vad man ska leta efter. Kraven är att den ska ha DVD spelare, kunna klara lite tyngre spel (typ skyrim etc) och ha wifi. Men som sagt, jag har ingen aning om vart jag ens ska börja.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Niklas
2015-02-12 09:09
#1

Om du stängde av den gamla datorn direkt och låter den torka i en påse med okokt ris i en vecka finns det en chans att den återhämtar sig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
2015-02-12 09:10
#2

Den dog på två sekunder och har stått i timmar och är torr men det går inte att få liv i den ändå. Den krånglade för övrigt redan innan, så detta var väl sista droppen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kissidor
2015-02-12 09:11
#3

vad har du för budget för köpet bellatrix? och eftersom du har haft laptop förut så antar jag att du behöver få med en skärm i köpet också?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Calcifer
2015-02-12 09:17
#4

Inget svindyrt, men jag måste ta på avbetalning anyway så ja. Och ja, behöver skärm. Mus och tangentbord har jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-02-12 09:18
#5

Och högtalare lär jag väl ska behöva gissar jag på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kissidor
2015-02-12 09:31
#6

enklast med ett paket då iaf. men vad är "svindyrt" för dig då? tänker du 5-6000 eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Calcifer
2015-02-12 09:43
#7

nåt sånt måste det nog bli. jag vill ha en bra dator som håller ett tag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaj
2015-02-12 09:47
#8

För det första. Kolla med ditt försäkringsbolag. Om du eller din familj har så kallad otursförsäkring (hette tidigare drulleförsäkring) så kan denna skada ingå. Du får så klart betala självrisken men blir ersatt för resten.

Din nya dator.
Vill du ha lite tyngre spel är det processor och grafikkort som är av intresse.
Givet att du vill ha en Intel så skulle jag välja en i5 eller i7 - 4 generationens dator (välj inte lägre än 4:e generationens för det är utgående modeller. Som lathund kan du se att alla Intels processorer har ett namn som börjar med 4 om de är 4:e generationens (ex I7-4790). Om de ex börjar med 3 är de 3:e generationens lite äldre processorer (ex I7-3770). Om de börjar med 5 är de 5:e generationens men dessa finns ännu bara för mobila enheter.
Här hittar du Intels specifikationer och modellbeteckningar så du kan kolla där du tittar på dator och se exakt specifikationerna för aktuell processor.

Det nästa är så klart grafikkortet - det är mest viktigt då det gäller spel framför allt om du skall köra dem med högsta upplösning.
Grafikkort delas in i klasser från  1 -6 där 1 är bästa och 6 sämsta.
Här har du de flesta på marknadens grafikkort bedömda. Leta upp det grafikkort som anges på datorn du vill köpa och gå sedan in och klicka på det här så kommer du se deras analys vad avser prestanda och kvalitet. Om du inte hittar ditt grafikkort på länken ovan pröva deras engelska Review för den har ibland lite mer kort bedömda.
Bry dig inte om att det står "för bärbara eller laptop" på jämförelsesidan. Det är grafikkortet i sig som är det viktigast att du hittar i listan och kan se deras bedömning av.

På notebookcheck.se som jag länkade till ovan för grafikkorten) kan du även göra jämförelse mellan ljudkorten, processorer, dvd spelare eller vad du nu vill.

Sist skall du tänka på vilken hårddisk du skall ha. En SSD gör att din dator startar upp blixtsnabbt och så även dina spel men är så klart väldigt mycket dyrare än en traditionell hårddisk. En SSD är även fläktlös så den är totalt tyst.
Om du köper en traditionell hårddisk skall den minst spinna i 7200 rpm (vilket alla gör i stationära datorer medans i bärbara brukar de vara i 5200 rpm

Se till att du har minst USB3 på din nya dator. Detta gör att du kan köpa en mindre intern hårddisk (ex en billigare SSD) och sedan via USB3 koppla in en extern USB3 disk som blir hyffsat snabb för dig att lagra spel och andra saker på

Så nu har du lite att gå på. Gå t ex till netonnets hemsida och navigera till stationära datorer på vänstersidan. Sedan har du högst upp en filter funktion där du kan ställa in ex vilka processorer, grafikkort, ljudkort etc du vill se. Detta kan du ha som jämförelse oavsett var du sedan köper din dator (netonnet = SIBA)

Calcifer
2015-02-12 09:55
#9

Tack för alla råd och tips, du kan inte rekommendera något paket från netonnet som kanske skulle kunna vara bra?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kissidor
2015-02-12 10:48
#10

nej glöm det förresten, 5-6000 räcker inte, men för 7" finns det några - nån av de här två tex:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2729653,2729656

Värd på Mobiltelefoner och Android

Calcifer
2015-02-12 10:59
#11

De har dock inte delbetalning som alternativ.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaj
2015-02-12 11:02
#12

Tja det är ju svårt eftersom jag inte vet din egentliga budget eller vilken typ av spel.
Men jag gjorde en filtrering på I7 och I5 samt klass 2 grafikkort. Sorterade på högsta pris först. Om du håller dig i mittenklassen här tror jag nog det mesta funkar hyfsat.
Några har ju även bildskärm så dessa kanske du kan utesluta om du redan har en bra skrärm

Calcifer
2015-02-12 11:07
#13

Jag har ingen skärm alls. Alltså, det är svårt att veta prisklassen. Det enda jag vet är att jag vill inte att det ska bli som när jag köpte laptopen jag använder nu - jag var nöjd i några veckor och sen hatade jag den för den klarade inte nya photoshop, klarade inte några nyare spel, slutade kunna spela upp dvd skivor osv. Jag vill ha något som klarar spel som t:ex skyrim utan att det laggar var tredje sekund. Sims 4. The Walking Dead. Jag är inte så att jag ska spela ALLT, men det vore trevligt att t:ex kunna spela Skyrim utan att datorn vill begå självmord efter fyra sekunder. Sen angående budget så inte mycket över 7000 som mest.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
kissidor
2015-02-12 11:29
#14

Nej minsann, det hade de visst inte - det var det dummaste!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Calcifer
2015-02-12 11:53
#15

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-02-12 12:02
#16

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-02-12 12:10
#17

Som jämförelse kan jag ju säga att detta var laptopen som nyss dött:

https://www.inet.se/produkt/1970818/msi-ge60-2oc-014ne-i7-8gb-gt750m-gaming


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Niklas
2015-02-12 12:17
#18

(#10: Brukar inte " vara förkortning för miljon?)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Kaj
2015-02-12 12:41
#19

Här tycker jag du har en dator som bör gå hyfsat att spela spel med - kostar 6.990 kr där 24 tums skärm ingår.
Den har 4 kärnor och överklockas automatiskt till 3,4 Ghz om förbrukningen är under 45W vilket är lite högt men inget att direkt oroa sig över
Det är väl inte absolut topklass men om du vill ha det får du nog räkna med att gå upp sisådär 3000 kr eller mer.

Kolla denna benchmark för battle field 4 för grafikkortet i ovanstående dator AMD Radeon R7 240

Jag är ingen expert på olika spel men tycker gott att denna dator bör räcka långt. Även om ett spel laggar något bör du få det att flyta utan problem genom att ställa ner upplösningen från 1920x1080 till 1366x768
Men eftersom jag inte är någon spelexpert får du ta mitt svar och förslag lite från en amatör.
Men dator och grafikkort är bra tycker jag om ej super-bäst.

Calcifer
2015-02-12 12:54
#20

Precis den jag funderar på.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
kissidor
2015-02-12 13:00
#21

#18, ja det blev knas, skulle vara 7' förstås 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: