Annons:
Etikettövrigt
Läst 992 ggr
tlover
2015-02-27 10:52

Storlek på lilla x?

Hej

Finns det någon som vet vilken teckenstorlek man minst kan använda för att lilla x ska vara 1,2 mm hög eller större?

Jag har försökt att läsa på om teckenstorlek men jag fattar inte riktigt.

Jag kan ju skriva ut och testa olika storlekar men det är ju svårt att se på tiondels millimetrar och det får absolut inte vara mindre än 1,2 m.m

Är det mycket större ser man ju men jag måste få så mycket text som möjligt på en liten yta.

l'm back

Annons:
Inkanyezi
2015-02-28 05:09
#1

Det är inte så enkelt som att säga använd en viss teckenstorlek, eftersom det beror på vilket typsnitt man använder, men också vilken dator man har, vilket program, och vilken utskriftsdrivrutin och skrivare.

Livsmedelslagstiftningens informationsplikt stadgar en x-höjd, men inte ett em-mått, och därför väljer många tillverkare att använda ett hoptryckt teckensnitt utan seriffer (ex. DejaVu Sans Condensed), eftersom det tar minst plats på längden. Det kan också kernas lite till, vilket gör det än mer oläsligt, men det följer reglerna, eftersom det inte finns någon bestämmelse om em-mått, utan bara x-höjd.

För att se hur ditt system kan skriva ut rätt höjd får du lov att skriva ett antal rader med olika teckenstorlek i det teckensnitt du väljer, där du mäter de större tecknen, tills du hittar ett med x-höjd på jämn multipel av 1,2 och du dividerar då den teckenstorleken med multipeln, så får du höjden 1,2 mm med den skrivaren.

Alltså om du hittar en storlek som ger ca 5 mm x-höjd eller pyttelite mindre, så tar du fjärdedelen av den storleken, så får du ungefär 1,25 mm. Det gäller då bara det systemet för utskrift. Med en annan skrivare eller annan dator som kanske inte har rätt teckensnitt, blir det inte likadant. 

Om du vill att det ska vara lättläst väljer du så stor text som du kan få plats med och med seriffer. 

Du kan använda den doc-fil jag har bifogat för att prova. Om du inte har det teckensnittet, så kör du sök och byt ut och väljer ett annat, men ser till att du vet vilka storlekar du lägger in.

tlover
2015-02-28 08:54
#2

Tack så mycket för hjälpen, jag som trodde att det vat samma storlek på alla skrivare, program m.m men nu vet jag hur jag ska göra. Tack igen 🙂

Tyvärr blir det sans-seriff i texten eftersom min logga har sans-seriff men såklart ska jag ha så stort som ryms jag vill bara inte riskera att få den för liten.

l'm back

tlover
2015-03-06 11:20
#3

Efter att ha diskuterat typsnitt med min grafiska designer (aka min lillasyster) och att hon konsulterat en kollega med erfarenhet av lättlästa stilar (aka klasskompis med dyslexi) så kom vi fram till ett typsnitt med seriffer (det spelade visst inte så stor roll att det var sans seriff i loggan) som visst ska vara lättläst. och efter en testutskrivning med flera olika textstorlekar kom jag fram till att jag inte ens kan ha en teckenstorlek som är så liten som 1,2 m.m så det är ju bra.

l'm back

Inkanyezi
2015-03-06 11:51
#4

Kul att syrran och dyslektikern tycker som jag. 👍

Och jag tycker att minimimåttet är för litet också, men jag vet ju inte hur stor yta du har till förfogande eller hur mycket text du måste skriva.

tlover
2015-03-06 12:56
#5

#4 jag tycker också att texten är för liten oftast men jag trodde att det var större nu pga de nya reglerna så med varor med lite mer text var jag orolig att det skulle bli för litet av misstag.

Men eftersom det var mindre än vad ja trodde så kommer det nog vara få som ens kommer att vara det minsta jag kan ha (storlek 8).

Jag ville ju inte heller att det skulle se för knasigt ut, det kan göra det svårare att läsa också (tycker jag i alla fall). Men det verkar ju lösa sig för alla.

l'm back

Upp till toppen
Annons: