Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2757 ggr
pernillaa
2015-02-27 22:34

Finns det?

Visste inte riktigt vad jag skulle söka på så chansar här. Alltså jag skulle vilja ha tag på någon typ av skärm som man kan koppla mobilen till, men som är platt som en surfplatta för den ska sänkas in i en träskiva.

Finns det något sånt?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Record
2015-02-27 23:04
#1

Skaffa en surfplatta som klarar lika mycket som telefon, och använd telefon som router om det behövs.

pernillaa
2015-02-28 08:00
#2

Hur menar du med "klarar lika mycket"? Är inte så insatt i surfplattor och har ingen aning vad som krävs.

Ha en bra dag! // Pernilla

kissidor
2015-02-28 10:19
#3

jag tror inte jag kan svara nånting alls på din fråga utan att först få veta lite mer om vad det är du tänker dig att ha detta till 🙂. vad ska sas vara vitsen med det jämfört med att köpa en surfplatta? 

och förresten, vad har du för telefon?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Record
2015-02-28 11:09
#4

Alla är vi olika, så även surfplattor o telefoner, därför går det inte att svara på mer än att surfplattan passar att fälla in i en träskiva, medans din telefon kanske inte har lämplig skärm för din tänkta användning.

pernillaa
2015-03-01 13:37
#5

Alltså det är så att jag håller på att bygga om ett piano till ett barskåp. Och då såg jag framför mig om man skulle kunna koppla in några mindra högtalare där inne så man kan koppla till telefonen och spela musik. Sen utvidgades tanken att det vore kul att kunna visa på en lite större skärm om det är något på youtube man sett eller Facebook som man vill visa eller så. Kanske ett filmklipp på barnen som ligger på telefonen. Det är det alltid någon som vill göra på fester. Så det är tänkt isf att det ska kunna passa de flesta mobiler. Men går inte det så få¨r jag nöja mig med en helt vanlig surfplatta så man kan gå ut på internet och ta fram det man vill. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Kaj
2015-03-02 12:56
#6

Jag vet inte om det finns några skärmar som direkt klarar av att spegla en telefon eller liknande.

Men det du är efter är en funktion som gör att man kan spegla telefonen till en datorskärm. Det finns ett par sådana tekniker. i Android heter det Miracast. Intel har tagit fram en teknik som de kallar WIDI. Och WIndows kallar sin teknik för Projektor (Project). I Windows 8.1 stöds samtliga av dessa tre standarder.  Dessutom har Apple en egen teknik för detta.
Om du har en skärm som inte stödjer någon av dessa så kan man normalt köpa till en HDMI dongel som fixar det. Netgear Push2TV PTV3000  klarar detta. Men det krävs att det finns någon form av intelligens i din skärm - antingen att det är en liten TV (nyare har oftast stöd för alla 3 teknikerna direkt) eller att du köper en datorskärm med all-in-one där skärmen har ett Windows operativsystem i sig. Du hittar sådana här på ex netonnet.
Om någon av ovanstående är så lämpligt att bygga in vet jag inte eftersom det ju kan bli relativt varmt om det inte finns utrymme för att kyla processorn.

När du speglar en enhet till en annan så väljer du helt enkelt att öppna spegling på din telefon (ex Miracast på en Android). Den kommer sedan att leta i sin omgivning ifall det finns enheter som kan ta emot speglingen ex din All-in-one dator. Du kommer sedan att få bekräfta ett lösenord sedan är det bara att köra och allt du gör eller ser på telefonen speglas nu till din andra enhet.

Om man t ex inte vill betala för en massa digital kanaler och inte har en TV som har smarta funktioner så kan man köra en dator med Windows 8.1. Där kopplar du sedan upp dig mot din vanliga TV. Sedan kan du surfa runt på olika Play kanaler och se dessa på din TV. Om du dessutom sparat en massa filmer på din dator så kan du även spela upp dem och de kommer att synas på din TV. På så sätt kan du ha en bra Windows 8.1 dator som en mediaspelare där du sparar alla dina filmer och sedan spelar du upp dem på din TV via VLC eller Windows media player.

Annons:
kissidor
2015-03-02 12:57
#7

jag tror du får en både billigare och behändigare lösning med en surfplatta, en sådan bildskärm blir inte lätt att få tag i - och de man alls kan hitta är gammalt lågupplöst skrot som inte är roligt att titta på. eller möjligen nån specialare som istället kostar multum.

det knöliga blir förstås att få över det material som folk kanske vill visa från sina telefoner, svårt att hitta en lösning som funkar med alla sorters telefoner där. på det viset hade en ren skärm med hdmi-port och en chromecast varit mer exakt vad du sökte, men som sagt jag tror inte du hittar en sån skärm alls och definitivt inte en bra eller billig en

hur stor skärm hade du förresten tänkt dig?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2015-03-02 13:18
#8

nåt sånt här skulle ju möjligtvis funka: http://www.mytrendyphone.se/shop/lenco-tft-1026-portable-134690p.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=feed&utm_campaign=feed men då har du som sagt dels en ganska kass skärm jämfört med en modern surfplatta, och den är ju inte helt platt samt att vad du än skulle hitta för skärm så måste du ju ändå kunna komma åt anslutningarna

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2015-03-02 13:21
#9

Det jag skrev ovan var mest för att beskriva tekniken och vad som är möjligt.

I ditt fall skulle jag nog hellre välja en billig surfplatta. Det räcker tom med en barnplattta eftersom du spegla din telefon dit. Dessa har Android 4.4 som alla har automatisk inbyggd funktion för att ta emot en spegling från din mobil - slå bara på Screen mirroring så skall allt finka sedan.

Vill du ha en större skärm så listar jag Android enheter från Netonnet här med lägsta pris först

kissidor
2015-03-02 13:50
#10

problemet är ju att alla pernillaa känner har antagligen inte androidtelefoner (som kör minst 4.4 dessutom). och vilket OS hon än skulle välja på plattan så får hon ju samma problem, det kommer inte att funka med alla gästers telefoner.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2015-03-02 17:42
#11

En liten platt-tv med Chromecast inpluggad i samt Apple TV borde väl täcka upp gästernas kompatibilitet?

kissidor
2015-03-02 19:06
#12

jo helt klart vsk - eller det räcker rentav med en chromecast eftersom googles grejer har stöd för iOS också. (det är de med windows som inte kan tillgodoses då än så länge.) men kruxet var ju att den skulle vara lika platt som en surfplatta och fällas in i en träskiva🤔. tv-apparater är ju inte gjorda för att det ska funka, även om de är hyfsat platta så sitter väl anslutningarna oftast på baksidan? det har de gjort på alla våra tv:ar iaf.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2015-03-02 19:12
#13

🤔

Annons:
pernillaa
2015-03-02 20:47
#14

Tack för att ni engagerat er! Uppskattar det verkligen då jag inte är särskilt insatt alls i sånt här. Jag har släppt idén att folk ska kunna koppla mobilen till den. De får helt enkelt ta fram det dom vill på internet på en surfplatta. Vad tror ni om denna kanske? =)
Vill ha så mycket som möjligt för pengarna och har då inte råd med något ofantligt dyrt. Viktiga är väl att det är ganska okej att surfa med så den inte slöar sönder, och att den inte är allt för liten.
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/android/dmtech-tablet1040qcb/214262.5323/

Ha en bra dag! // Pernilla

kissidor
2015-03-02 22:25
#15

Nja, jag tror nog mer på den här om du kan lägga till ett par hundringar:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2538247

Värd på Mobiltelefoner och Android

pernillaa
2015-03-03 21:03
#16

På vilket sätt är den bättre för ändamålet? Är som sagt heeeelt okunnig! Haha! =)

Ha en bra dag! // Pernilla

kissidor
2015-03-03 21:36
#17

nja de är relativt lika specade men jag har väl lite mer förtroende för märket. lenovo gör massor av surfplattor och datorer och de brukar vara bra och prisvärda. sen har den ju många bra omdömen både på prisjakt och i olika butiker

Värd på Mobiltelefoner och Android

pernillaa
2015-03-04 14:16
#18

Okej. Tack ska ni ha allihop för hjälpen. Nu får det här ligga och vila en stund i idébanken tills pianot är färdigt för det här steget. ;)

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2015-03-15 21:40
pernillaa
2015-03-15 21:49
#20

Sen undrar jag lite, hur är en sån här jämfört med en ipad? Sjuk pris-skillnad.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
kissidor
2015-03-15 22:16
#21

Nej den har inte hdmi eller mhl, men det har man ju inte samma behov av nuförtiden heller med alla trådlösa metoder för att dela och spegla innehåll. Tja det är naturligtvis ganska stor skillnad mot en nyare iPad eller av de dyraste Android-plattorna på de flesta punkter. Vilka av dem man sen skulle störa sig på är ju från person till person och beroende på användningen. Sen är det väl alltid så att det man inte vet lider man inte av, så har man inte skämt bort sig med en värstingplatta eller har en värstingtelefon så tror jag kanske man kan tycka att den här är alldeles tillräckligt bra. Prisvärd verkar ju folket ense om att den verkligen är. Vad har du för telefon?

Värd på Mobiltelefoner och Android

pernillaa
2015-03-15 22:31
#22

Jag har en samsung, inte säker på vad den heter. Xcover kan det vara. Sambon har en iPhone.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2015-03-15 22:32
#23

Sambon undrade över möjligheten att koppla till TVn nämligen om mn vill ha netflix exemmpelvis.

Ha en bra dag! // Pernilla

kissidor
2015-03-16 06:15
#24

Ja då är du inte bortskämd med nån interstellär prestanda i alla fall, och borde rimligen kunna stå ut med den surfplattan :) Beträffande att koppla till tv:n rekommenderar jag starkt att ni kollar in en chromecast. Det är ett slags trådlös hdmi-dongel kan man säga, den kostar bara strax över 300 spänn och den funkar både med ios och android (och även med windows-datorer)

Värd på Mobiltelefoner och Android

pernillaa
2015-03-17 17:44
#25

Tack för tipset. Det ska jag absolut kolla upp! =)

men är dom där ipad värda pengarna om man sparar?

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
2015-03-17 17:45
#26

Alltså nu när jag tänker på det här kom jag på att jag också egentligen så småningom skulle vilja ha tag på något att visa upp mina bilder på i bildspel. Fotograferar mycket. Några tips? Du verkar kunna dina grejer. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
kissidor
2015-03-22 21:33
#28

oj ursäkta, jag har lyckats missa att du skrev den 17:e :O jag har själv den senaste ipaden så JAG kan ju inte påstå att jag inte tycker den är värd pengarna - men det beror naturligtvis helt enkelt på vilka prioriteringar man har. jag är intresserad av ny teknik och har väldigt svårt att nöja mig med något annat än det allra bästa - istället är jag till exempel helt ointresserad av att resa utomlands, så det är som sagt en fråga om prioriteringar och man kan inte avgöra dem för nån annans räkning :). men ipaden är nog fortfarande den allra bästa surfplattan som helhet om det är det du undrar. dock tycker jag tex den är ganska dålig att skriva på samt har ett sämre bildformat för film än mina androidplattor. ett bildspel ska väl gå bra att visa på alla surfplattor :) asusen är ju något helt annat än de surfplattor som nämnts - det är ju mer av riktig windowsdator fast i litet format och med klart klenare prestanda än de flesta laptopar. därmed inte sagt att den inte håller måttet så länge man inte pressar den för hårt. så har ni användning av en sådan så kan ju det vara ett bra köp, och jag tror nog också att den är rappare än androidplattan från lenovo - men den kostar ju också mer än det dubbla. sen får man ju alltid tänka på att om det finns appar man vill kunna använda så bör man först kolla OM de finns till windows eller om det finns en webbversion man kan använda istället, då både android och ios är gjorda för en annan typ av användning än windows.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: