Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3850 ggr
Jenna_Nord
2015-03-10 18:31

Hjälp - Koppla datorn till tv

Försöker att koppla min laptop till platt-tv'n med en hdmi sladd. Helt förgäves får jag tillägga, varav detta inlägg…

Antingen är det helt svar.. Eller så står det "Kontrollera Signalkabel" eller 'Ingen Signal".
När jag försöker ändra inställningarna på datorn till att spegla skärmarna så står det att det inte går att spara bildskämsinställningarna. Försök med en annan kombination.

Laptopen är en Lenovo IdeaPad G50-70
TV'n är en samsung platt-tv
Sladden är HDMI, två hanar. Där det står TV - DVD

Kan det vara så att en platt-tv är för gammal??

Mvh Jenna

Annons:
catcult
2015-03-10 18:43
#1

Vilken upplösning har du ställt in på datorn? Om din TV är gammal kan det hända att du måste köra i 720p istället för 1080p.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Jenna_Nord
2015-03-10 18:48
#2

Testat dra ner till 1280x720, men kan ändå inte verkställa.

Mvh Jenna

Zepp
2015-03-10 22:21
#3

Har datorn stöd för 2 skärmar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-03-10 22:54
#4

Ta fram din fjärrkontroll  för TV och ställ in HDMI-port.

Kaj
2015-03-11 10:06
#5

Hur gammal är TVn?

Om den har Samsung Smart TV så har den förmodligen möjlighet att trådlöst spegla din dator till TVn. Detta är en teknik so mer och mer kommer nu för att man skall slippa att använda kablar. Det finns lite olika tekniker för detta som gör samma sak men heter olika. Samsung kallar sin teknik för screen mirroring och stöds på deras olika enheter. Intel har byggt in tekniken i sia processorer och då heter den WIDI. I Windows 7 och Windows 8 heter tekniken projicera.

Det man gör är att först går du till din dator oh väljer att projicera din dator. Den kommer då söka efter trådlösa enheter i närheten (i ditt fall din TV som då måste vara inställd på att ta emot signaler - tror du skall trycka på INUT på din fjärrkontroll först). Därefter kopplas din dator ihop med din TV -förutsatt att båda stödjer speglingstekniken. Allt du sedan gör och ser på din dator visas nu trådlöst på din TV.

Här är en bra länk med steg för steg hur du gör med en Samsung enhet. Klicka på Windowslänken.

O din Samsung TV är av äldre sort och inte stödjer spegling så kan du köpa till en HDMI dongle som gör att TVn trådlöst kan kopplas  hop med din dator. Netger har en som heter PTV3000 det står att den enbart stödjer hårdvara med wireless display. Din dato stödjer Intel WIDI så det bör inte vara något problem utan snarare lättare då.

Jenna_Nord
2015-03-19 20:13
#6

Jag antar att datorn har stöd för två skärmar, har en vän som äger en likadan laptop där det fungerar.

Jag har testat att ha tv'n på PC, HMDI, Ext1 och Ext2.

På PC står det "Kontrollera signalkabel" och på HDMI står det "Ingen signal".

Tv har ett par år på nacken. En Samsung LCD 27".

Tack för tipset om dongle, det får bli sista utvägen isåfall :)

Men såg nu att det ser ut såhär bak på tv (bild i nästa inlägg). Det står alltså inte PC vid hdmi-ingången. Betyder det att jag måste ha en bildskärms-sladd eller vad den nu heter, och att det är lönlöst med hdmi?

Mvh Jenna

Annons:
Jenna_Nord
2015-03-19 20:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

..

Mvh Jenna

Zepp
2015-03-19 20:42
#8

Nämensedär.. ett bildskärmsuttag!

Ta kabeln från din andra bildskämstuttag på datorn och putta det där!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jenna_Nord
2015-03-19 20:44
#9

Det är två laptops jag har till hand här, men du menar alltså att en vanlig bildskärms-sladd till stationär dator ska funka?? :)

Mvh Jenna

Zepp
2015-03-19 20:47
#10

Ser ut som en sådan kontakt hur som helst.. och PC verkar antyda något sådant.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-03-19 22:16
#11

#9

Du är nästan på rätt väg nu, en 15-pol D-sub med hankontakt i båda ändar skulle fungera, samt TV-porten på PC. Det borde nog kunnat fungera med en HDMI-kabel oxo, men kan vara lite för gammal TV.

Kaj
2015-03-20 09:20
#12

PC uttaget bör fungera en du fr ta ljudet via en annan källa.

Däremot behöver det INTE stå att HDMI tar PC för det gör den. HDMI är en gemensam standard för att digitalt överföra både bild och ljud i samma kabel. Den ersätter ex din PC kontakt och ljudkontakt i en kabel.

Det kan vara krångligt att få äldre TVn att acceptera signaler från en dator. Dt brukar oftast var att man får labba med datorn upplösning så den överensstämmer med TVns

Jenna_Nord
2015-03-20 22:32
#13

Tycker det är märkligt att det inte funkar när tv ändå har en hdmi ingång! Förstår inte vad det är som krabbar. Har testat alla möjliga upplösningar på bildskärmen men ändå ingenting.. Vet inte vilka inställningar jag ska mixtra med mer.

Mvh Jenna

Annons:
ru4real
2015-03-21 21:39
#14

Jag skulle rekommendera dig att köpa en chromecast istället, Du slipper sladd och kan "casta" precis vad du vill till den från dator/mobil. Smidigt som f*n. 
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=chromecast

Upp till toppen
Annons: