Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4008 ggr
Paxxie
2015-03-20 15:22

Grafikkort slutar fungera

De senaste dagarna har min datorn börjat bete sig väldigt märkligt. Det som händer är att ena eller båda av mina skärmar samt ljudet flippar ur, sen så återställs antingen grafikkortet typ 10 gånger, datorn tappar kontakt med båda skärmarna eller så fryser allting bara. Oftast så händer det när jag har mycket igång eller spelar något spel. Rimligtvis så är det grafikkortet som håller på att ge upp, men jag hoppas att det går att lösa på något sätt.

Grafikkortet som strular är ett NVIDIA GeForce GTX 560. Har även ett Intel(R) HD Graphics 3000.  Har uppdaterat drivrutinerna för båda korten och skärmarna samt dammat av fläktarna och hela insidan av datorn. Det hjälpte ett par timmar, men sedan började det crasha igen. Gjorde även en sökning av malware för säkerhetsskull men hittade ingenting.

Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att skaffa ett nytt grafikkort?

Annons:
Zepp
2015-03-20 19:44
#1

Testa så det inte är fel på minneskapslarna!

Det är inte helt ovanligt vid random fel.

http://www.passmark.com/products/bit.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

morten.dynamite
2015-03-21 12:11
#2

Kan vara problem med PSU (nätagg). Om spänningarna ut inte är helt rena så kan man få problem med hängning och liknande. Är oftast kondensatorerna i nätdelen som har gett upp. Kan vara kassa kondingar på moderkortet med.

Paxxie
2015-03-21 14:05
#3

Jag testade att öka bearbetningstiden för GPU och det verkar ha hjälpt än så länge (peppar peppar.) Har dock inte testat något särskilt krävande så får se om det fortfarande håller då.

#1: Ska testa det där, tack!

#2: Förhoppningsvis är det inte nätaggregatet, för det bytte jag för bara något år sedan. Moderkortet är dock ganska gammalt så skulle inte vara helt omöjligt att det orsakar problem.

Paxxie
2015-03-21 17:05
#4

Kraschade nu igen efter att jag haft datorn igång ett par timmar, så körde stresstestet. Allting ser bra ut förutom att CPU temperaturen går över 90 grader efter några minuter, så det känns ju inte direkt säkert. Skulle jag kunna lösa det genom att köpa en ny kylare eller finns det något annat jag kan/borde göra?

morten.dynamite
2015-03-21 19:40
#5

Antagligen trasig fläkt på cpu, för mycket damm, bränt värmeledande pasta. Om du byter CPU kylaren måste all gammal pasta bort.

Zepp
2015-03-21 19:43
#6

Köp pasta och ta bort kylflänsen och sätt di ny pasta.

Grejen är att BIOS stänger av datorn vid en viss temp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: