Annons:
Etikettwindows
Läst 771 ggr
Sagolikt
3/28/15, 12:43 PM

Asus med krångel (programmet Läsare)

Jag köpte en laptop för ett tag sedan, en Asus med Windows 8.1, vilket för mig är en ny och inte helt angenäm bekantskap. Där finns ett program som heter Läsare som används för att öppna filer man laddar ner, t ex pdf. Ett par veckor efter köpet hängde Läsare upp sig och visade bara samma pdf vad man än försökte öppna, och sedan kraschade den helt (alltså Läsare, inte hela datorn). För att kunna öppna en pdf måste jag nu först spara ner den och sedan öppna den med hjälp av Word. Nu har det också börjat krångla och här sitter jag med en nedladdad pdf som jag inte lyckas öppna. Den kommer från Försäkringskassans hemsida så jag tror inte att det är filen det är fel på. Hur får jag bort programmet Läsare? Vad kan jag använda istället (som fungerar)? Jag är inte särskilt kunnig på det här och kan tänka mig betydligt roligare saker att ägna min lördag åt.

Annons:
Inkanyezi
3/28/15, 12:59 PM
#1

Standardprogrammet för PDF är ju Adobe Reader, som finns att hämta hos Adobe, och du kan säkert ta bort programmet Läsare som du har. Det finns också andra PDF-kapabla program, men Adobe Reader är det som fungerar bäst för formulär som skickas ut som PDF, och som också emellanåt kan få andra läsare att krascha.

Men om du har fått flera fel i ditt system, kanske det inte handlar bara om ett enstaka program och just dokumentfiler som strular, så det kan vara idé att försöka eliminera felet i ditt system genom att återställning eller ominstallation, då det sannolikt är fel i någon eller några filer som är viktiga för systemets funktion. Det kan vara en dålig sektor på hårddisken som fick det hela att knasa.

När det gäller att bara läsa PDF är jag ofta lite lat och läser dem direkt i webbläsaren, som också klarar att öppna dem med hjälp av Google, som också klarar formulären.

Det finns också andra läsare, t.ex. Foxit.

Sagolikt
3/28/15, 1:13 PM
#2

Så Adobe Reader kan ersätta det hopplösa Läsare? Toppen. Att jag inte tänkte på det, jag hade ju Adobe på min gamla dator. Tack.

beem
3/28/15, 7:41 PM
#3

Om datorn är  ny ska du reklamera i butiken.  Ett program lägger inte av utan vidare. Kan vara något annat fel i datorn som är bra att påtala direkt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
3/30/15, 10:02 AM
#4

Får du samma problem om du startar om datorn?
Det kan ju vara så att programmet bara hängt sig.
Appen Läsare i Windows 8 är ett program för att öppna PDF, XPS och Tiff filer. Det kan ju vara så att det är buggit och jag skulle då absolut ta hem  Adobe Reader.

Sagolikt
4/2/15, 8:56 PM
#5

#3. Oj. Ja, jag får kontakta butiken om det.

#4. Ja, problemet kvarstår även om jag startar om. Jag har tagit hem Adobe Reader nu och det fungerar bra. Förstår inte varför jag inte tänkte på det tidigare.

Upp till toppen
Annons: