Annons:
Etikettövrigt
Läst 3856 ggr
Tarotstollan
3/30/15, 12:16 AM

Underhåll pågår.

Sitter här nu med "Underhåll pågår" sen över 2 timmar tillbaka. Datorns kylsystem jobbar för fullt + min extra kylplatta under laptoppen. Det står ju att jag kan stänga av det men antar att det inte är särskilt smart eftersom underhållet är till för att fixa datorn.
Är ju inte hemma på datorer alls, så jag hittar ingen tidsangivelse inne på säkerhetssidan.
Hur länge håller ett sådant underhåll på egentligen?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[VSK]
3/30/15, 12:55 AM
#1

Vad pratar vi för underhåll och vad är det för dator?

Tarotstollan
3/30/15, 1:00 AM
#2

Automatiskt underhåll och en Hp.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
3/30/15, 1:04 AM
#3

😃

Vill du precisera underhåll och HP?

Tarotstollan
3/30/15, 1:11 AM
#4

På åtgärdscenter står det att automatiskt underhåll pågår. Finns inga mer uppgifter än att jag kan stoppa det om jag vill.

Hp laptopp 8.0 uppdaterat till 8,1.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
3/30/15, 7:03 AM
#5

#4

Hmm okej.. Då får du nog titta i din schedule vad som står där. Men din dator är nog klar sen länge antar jag 😃

Zepp
3/30/15, 9:25 PM
#6

Eh.. hur ofta gör du själv underhåll på din dator?

Gamla dator skall man inte låta sköta det via schedule, då det kan ta timmar.

Oftast är det Defragmenteringen som tar tid.

Ta hem Defragler och kör det emmellanåt eller sätt det på att köra varje dag och sen stänga av datorn.

https://www.piriform.com/defraggler/download

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Tarotstollan
3/30/15, 10:53 PM
#7

Min dator är 1 år gammal och jag gör ingenting mer än rensar bort historia på den för det är det enda jag kan.
När kl. var 03.10 stängde jag av det för då hade den varit på sen innan kl.22. När jag stängt av den kom de fram information att underhållet skulle köras varje dag kl. 03 under förutsättning att datorn inte var under användande! Då jag oftast har på datorn över kl. 3 så hade den väl inte kunnat köra något underhåll på flera månader, kan jag tänka mig. Så nu har jag ändrat klockslaget till något på fm, för då har jag inte på datorn ofta. Hoppas att det skall hjälpa  i framtiden mot långkörning. Dessutom kanske det blev extra strul eftersom vi också skulle byta till sommartid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zepp
3/30/15, 10:57 PM
#8

Hämta CCleaner och lägg in så rensar den gamla tempfiler varje gång du startar datorn.

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Du kan sätta datorn på underhåll en viss dag i veckan, sent på natten och låta den stå på till nästa dag, typ mellan Lördag-Söndag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tarotstollan
3/30/15, 11:36 PM
#9

#8. Tack för tippset Zepp men jag vågar inte greja med datorn då jag inte har varken kunskap eller folk som kan hjälpa mig här hemma.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[VSK]
3/31/15, 6:24 AM
#10

TS, du ska inte behöva köra schedule mer än max en gång i månaden. Vet inte vad du kör men gissar på defrag som zepp sa. Om din dator är ett år gammal och hårdvaran antagligen mkt äldre, så har det ingen roll. För surf och typ kontorsprogram så ska det mkt till innan det märks.

Upp till toppen
Annons: