Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1875 ggr
beem
4/18/15, 1:56 PM

CTRL+V i word är så segt

När jag kopierar ett dokument med text och bild och sen klistrar in det i word med Ctrl V så tar det så lång tid innan  text/bild klistras in. Det här är ett problem som uppstått på senare tid. Förut gick det så snabbt.

Var kan problemet ligga ?

Windowsd 8.1

Office 2007


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Inkanyezi
4/18/15, 2:03 PM
#1

Eftersom det inte är Word, utan operativsystemet, som hanterar klippbufferten, är det mest troliga att minnet som används måste friskas upp mellan de två operationerna. Att alltså ditt ordbehandlingsprogram inte är riktigt vaket för att ta emot klippet när du vill klistra det, eftersom datorn har använt en del av minnet till att öppna stället där du klippte ut det och till att lägga in textobjektet i din klippbuffert.

Det är möjligt att det kan bli bättre med mer minne, men inte säkert, eftersom det kan bero på flera olika saker som man inte har kontroll över. Om en del av systemets hantering görs via hårddisken, kan man ofta förbättra prestandan genom att ha en SSD-skiva för operativsystem och program.

beem
4/18/15, 8:29 PM
#2

#1 Vad menar du med att minnet måste friskas upp mellan de två operationerna - hur ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
4/18/15, 8:52 PM
#3

När du gör någonting som kräver mycket minne i datorn, kan systemet bestämma sig för att stoppa undan lite grann data som inte för tillfället används, och lägga det på något annat ställe än i arbetsminnet, exempelvis i utökat minne eller i växlingsfilen. Det kan handla om delar av programmet Word, eller om ett stort urklipp som man gör, eller om man har någonting annat igång, som exempelvis en webbläsare med rörliga bilder eller ljud.

Vissa saker är prioriterade och får alltid det minne de vill ha, om det finns, medan andra saker som inte prioriteras blir satta på undantag, och deras status och data kanske skyfflas över till hårddisken en liten stund. När man sedan går över till det fönstret, så tar det tid innan det vaknar. Då kanske i stället någonting annat stoppas undan på hårddisken, och de operationerna tar tid. 

Om programmet är byggt så att det lägger sig att sova så länge man inte petar i dess fönster, kan det ta en stund att väcka det. Det går fortare om det som är undanstoppat finns i snabbt minne, men tar längre tid om det finns i långsamt minne. Därför är det bra att ha mycket primärminne och att ha växlingsfilen, alla systemfiler och så många DLL:er som möjligt, liksom programmen på ett ställe där man kan komma åt dem fortare.

Jag kan inte veta precis hur det ser ut i din burk, men jag vet att om man har flera operationer igång och om de operationerna kräver tillgång både till minne och processortid, så kan det gå fortare om man har mer minne, och om det eventuellt virtuella minne som finns är snabbt. Du kan troligen inte påverka hur maskinen hanterar sitt minne, men du kan råda över hur mycket minne som finns och var din växlingsfil ska hålla hus. 

När jag säger "friska upp minnet" betyder det att maskinen kanske måste skyffla data mellan primärminne och hårddisk (växlingsfil) för att utföra operationen. Om din växlingsfil är snabbare, och också om du ser till att den inte är fragmenterad, så kan det gå fortare.

En fragmenterad växlingsfil kan slöa ner datorn mycket. Den kan lätt bli fragmenterad i vissa filsystem, och särskilt när man låter systemet själv bestämma hur mycket virtuellt minne det ska ha. Om man ställer in sin växlingsfil till en bestämd storlek efter att man har avfragmenterat hårddisken utan att ha växlingsfil alls, kan man få en sammanhängande växlingsfil. Det var ett sätt att få datorn piggare förr när minne var dyrt och datorerna inte hade så mycket. Det kanske behövs nu också, om växlingsfilen används mycket och om man har så mycket på hårddisken att den blir fragmenterad.

beem
4/18/15, 10:38 PM
#4

Oj det var mycket att ta in. Jag ska nog läsa det  i morgon då jag sovit 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: