Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1587 ggr
Angel60
2015-04-24 02:00

Hårddisk

Har en Lenovo  dator. Har hårddisk Windows8_OS (C) och LENOVO (D)

Sen har jag någonting som heter: PBR_DRV och WINRE_DRV , som också är hårddiskar. Är det något som man kan ta bort? Datorn är så seeeeg så jag tror jag kastar ut den snart. Den är inte ens 1 år gammal.

Snälla hjälp mig!!!!!!

Annons:
_Fisken
2015-04-24 06:27
#1

Det är nog inte hårddiskarna som du nämner som påverkar datorns speed. Det är mer processorhastighet, mängden RAM och sen hur många program du startat/har blivit autostartade. Möjligtvis om du fyllt upp hårddisken (C:) så mycket så bara nån procent finns kvar av ledigt utrymme.
Till dotters dator (som var oanvändbar för den var så seg) laddade jag ner Glary Utilities 5 och körde OneClickMaintenance. Rensade också bort mycket skit från hennes hårddisk (filmer) som gjorde att swapfilen inte fick plats. Efter denna behandling blev datorn som "ny" igen.

Inkanyezi
2015-04-24 11:23
#2

Din dator har bara en hårddisk, men det finns flera partitioner. Åtminstone en av partitionerna är till för att kunna återställa datorn till originalskick. De andra vet jag inte vad de är. De kanske inte ens finns förrän du exempelvis stoppar in ett kort i minneskortläsaren. Det kan också finnas en högst reell SSD-partition, som inte slöar ner datorn, utan snarare snabbar upp den. 

Om du sätter igång och mixtrar med de där partitionerna finns en risk att din dator blir en brevpress (eller dörrstopp som det brukar heta på engelska). Så du ska nog låta bli att pilla där. 

Och "seeeeg" säger ju inte ett dugg om vad det är som är segt. Den kanske är supersnabb, men kan vara seg på nätet av helt andra skäl som inte har med datorn att göra. Det kan vara din leverantör av webbtjänster, eller sättet som du ansluter dig, som gör att det blir segt. Ibland är det segt rent tillfälligt, och det händer att man inte ens kan hitta en eller annan webbsida. Om det sega är att ladda sidor från webben, så har det troligen inte väldigt mycket med datorn att göra.

Så berätta gärna mer, om du vill ha hjälp att lösa problemet. Vad är det som du upplever som segt och hur?

Upp till toppen
Annons: