Annons:
Etikettinternet
Läst 4267 ggr
horribleatnames
4/26/15, 11:06 AM

Nätverkskortet inaktiveras, seg avstängning m.m.

(vet inte vilket grupp detta passar i, admin får gärna ändra om det ligger i fel grupp)

Jag har en sån här krångelmaskin: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-17-tum/acer-aspiree5-721-82by/210092.3004/

Kort summering av det jag gjort för att få det att funka:

  • Provat aktivera nätverkskortet igen via Nätverks- & delningscenter
  • Startat om datorn
  • Laddat ner drivrutiner till nätverkskortet
  • Avinstallerat AVG och installerat Avast
  • Pratat med NetOnNet kund"support" på chat och telefon
  • Pratat med Acers support

Lång rant:
Jag älskar den, MEN den har sen jag köpte den i mars krånglat med nätverkskortet. Det inaktiveras när jag använder "för mycket" internet/datatrafik. Med "för mycket" kan det vara allt från vanlig internetsurf till WoW-spelande och streamande. Då inaktiveras nätverkskortet. Har provat att aktivera det igen flertalet gånger när detta händer, men datorn blåvägrar att aktivera det igen. Får allt som oftast stänga av datorn och sätta på den igen. Enda problemet är att så fort nätverkskortet har blivit inaktiverat så segar datorn ner sej och vägrar stänga av sej. Det har gått så långt ibland att blue screen of death har dykt upp.  Jag har även laddat ner drivrutinerna till nätverkskortet manuellt, men det har inte funkat det heller. Jag har även avinstallerat antivirusprogrammet (AVG) och installerat ett nytt (Avast)  för att se om det var det som var problemet. Med andra ord har jag gjort allt jag kunnat med software för att få det att funka. Har även pratat med NetOnNet på deras chat och på telefon, men båda ställena har sagt samma sak: "Ring Acer". Ringde Acer. Dom sa att jag skulle göra samma saker som jag redan har gjort + fabriksåterställning, vilket jag redan har gjort X antal gånger sen jag köpte datorn. Varför jag ska göra en fabriksåterställning när det här felet har funnits sen start fattar jag inte. Felet finns ju där från början så what's the point?

Det driver mej till vansinne. Jag behöver ha en dator med fungerande nätverkskort då jag studerar och PRECIS den här veckan har jag en hemtenta som ska in på fredag. Jag behöver med andra ord tillgång till nätet, men det har jag ju inte när nätverkskortet krånglar som det gör. Jag har fått och får känslan att INGEN vill ta i datorn ens med tång för att fixa den, varken netonnet eller acer. Dom vill bara att jag ska va tyst och betala för en produkt som inte funkar som den ska. Jag har ingen lust att ha kvar den om den ska fortsätta krångla så här, än mindre betala av den. 

Vad mer kan jag göra än det jag redan har gjort?

Känns som att jag redan har gjort allt jag kan göra vad gäller software grejerna. Jag är vansinnigt trött på dumheterna med nätverkskortet och "supporten" som inte hjälper en.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
Inkanyezi
4/26/15, 2:58 PM
#1

Lämna tillbaka datorn och se till att du får pengarna tillbaka.

horribleatnames
4/26/15, 3:55 PM
#2

#1 Önskar jag kunde, men dom vill inte veta av den. "ring support", "ring acer support" etc. Plus att dom bara skickar den på reparation om ens det. Har haft att göra med dom förut. Ville lämna tillbaka en dator, men dom sa att det kunde jag inte för att det var tvunget att det var samma fel 3 gånger som den lämnades in INNAN dom ens kunde tänka på att lämna tillbaka pengarna eller ge mej en ny av samma modell. Känner mej så j***a låst :(

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Ladydragon
4/26/15, 4:43 PM
#3

ett alternativ kan vara att prova ett usb nätverkskort

Länk

horribleatnames
4/26/15, 4:47 PM
#4

#3

Jag har ett sånt. Funkar inte det heller, även fast jag installerat och avinstallerat samt installerat igen. Det kopplas ifrån och eller inaktiveras. Så nåt tjafs med datorn är det. Nåt tjafs som ingen vill ta ansvar för :(

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[Toolkit]
4/26/15, 6:47 PM
#5

Har du uppdaterat nätverkskortet med senaste drivrutinerna?

Kan du köra alla uppdatering som behövs via kabel från modemet/routern (och det är många uppdateringar som behöver hämtas hem när en dator är ny, bara Windows Update brukar ha åtskilliga som ska installeras och det kan ta flera timmar beroende på vilket bandhastighet du har.)

Nästa tips!

När den stängs av och du får bluescreen, kör sedan det här programmet för att få en felkod om vad som exakt orsakade felet. När du sedan fått den koden så går det att ta reda på (google) vad som behöver fixas.

Vet vad du menar med värdelös support. Dom är kvicka att sälja men sen står man ensam när det uppstår problem.

horribleatnames
4/26/15, 7:53 PM
#6

#5

Läs vad jag skrev i #0 angående drivrutiner.

Vad gäller uppdateringar via Windows update, uppkopplad med kabel till modemet, har jag det senaste installerat därifrån. Finns inget mer att installera den vägen, iallafall inte nu.  Enligt BSOD så var det "DRIVER_POWER_STATE_FAILURE". Vet att det kan vara allt ifrån drivrutiner till fel på hårdvaran. Iom att jag installerat in nya drivrutiner till allt i datorn samt skrivaren så fattar jag liksom inte vad som är felet. Mer än att det antagligen är nån hårdvara som det är fel på.

Sitter på mobilen just nu så jag ser knappt vad jag skriver. Orkar seriöst inte med den här datorn mer. Den krånglar bara utan att fixas. MASSIV SUCK. Har suttit med den halva helgen utan att lyckas hitta felet. Har googlat på felen som uppstår m.m. men det är samma där. "Ladda ner drivrutiner bla bla bla" suck. Är inte direkt analfabet vad gäller mjukvara, men det känns som det när man inte får det att funka :(

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
[Toolkit]
4/26/15, 8:56 PM
#7

#6 Förstår att du är upprörd men vi här försöker bara hjälpa. Och du skrev faktiskt "Jag har även laddat ner drivrutinerna till nätverkskortet manuellt, men det har inte funkat det heller", vilket man då som läsare tolkar som att installationen inte lyckades. 

Ett program som söker upp korrekta drivrutiner är annars detta. Du kan avinstallera det när du är nöjd och klar och datorn fungerar igen. 

Jag är rätt säker på att det är nån inkompatibel eller felaktig drivrutin som är orsaken, och sånt brukar gå att lösa!

annia1
4/26/15, 11:37 PM
#8

horribleatnames har du talat om för net on net att du fått BSOD Om du inte gjort det så gör det, för det ska man inte få en ny datorn.

Om du har talat om det och dom inte vill göra nåt så kontakta konsumentvägledare i din kommun och be om hjälp.

.

Aniara14
4/26/15, 11:58 PM
#9

#0 Har du kollat upp nätverkskortet i Enhetshanteraren/Egenskaper? Där finns en del information på dom olika flikarna. På första fliken Allmänt/Enhetsstatus ska det ju stå ifall enheten fungerar korrekt eller ej.

Men om inget funkar så tycker jag att du borde få en ny dator, för så här ska du inte behöva ha det.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
4/27/15, 8:05 AM
#10

#0

Jag kollade om senaste BIOS hade nån fix för detta, men det stod inget om det, men det finns iaf en nyare version från i år. Prova den. Före det så testa gå in i enhetshanteraren och inaktivera allt avd strömsparläge har att göra med ditt nätverkskort.

Du kan även gå in i inställningarna för strömsparläge i Windows och ändra mode samt finjustera detta. 

Här är länk till Acers sida för nedladdning. 

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Vet ej hur det är med din dator, men kolla så du inte har nån tangentbordskombination för avstängning av trådlösa nätverkskortet. Kan eventuellt kanske nån knapp för det oxå. -är nog inte så vanligt mer med sånt, men kolla skadar ju inte.

Sista tipset jag har är att inaktivera det trådbundna nätverkskortet när du måste använda det trådlösa och vice versa.

[Toolkit]
4/27/15, 8:08 AM
#11

Till alla som får tekniska fel eller är missnöjda med sin reklamation hos Netonnet så är tipset att kontakta deras egna konsumentombudsman!

Ring, skriv och utnyttja konsumentköplagen som säger att ; 

Som kund ska man inte behöva bevisa att man INTE gjort fel,  utan det är upp till företag att bevisa att man HAR gjort något fel på deras vara. Kan dom inte bevisa detta gäller konsumentköplagen!

Florrpan
4/28/15, 8:46 AM
#12

Installera om datorn.

Strular det fortfarande är det troligen hårdvaran, då kan du köra upp den i deras skuggiga sida och begära en ny.

horribleatnames
4/28/15, 5:34 PM
#13

#7-12

En uppdatering: Precis allt som ni har sagt att jag "ska göra" har redan gjorts fler gånger än jag kan räkna. Funkar INTE.

Och netonnet vill fortfarande inte veta av datorn fast dom vet om att BSOD har dykt upp.

I'm effing done.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Annons:
[VSK]
4/28/15, 5:53 PM
#14

Om inget av alla tips hjälper så tycker jag det låter som hårdvarufel/BIOS-fel.

horribleatnames
4/28/15, 6:03 PM
#15

#14

Misstänker samma. Frågan är hur jag ska få netonnet att ta tillbaka den. "Supporten" hjälpte inte och deras konsumentombud var tja…. speciell.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

JonasDuregard
4/28/15, 7:26 PM
#16

Kan du förklara vad du menar med att nätverkskortet inaktiveras? Menar du att operativsystemet visar det som inaktivt eller bara att det slutar fungera?

Värt att prova om du inte gjort det: Koppla upp datorn till ett annat nätverk. Antagligen kan du använda din mobiltelefon som en accesspunkt.

Fick du BSOD innan eller efter du uppdaterade drivrutinerna? Om det var efter finns det en möjlighet att du installerat fel drivrutiner. 

Att fabriksåterställa är antagligen en bra idé.

annia1
4/28/15, 9:08 PM
#17

horribleatnames har du varit i kontakt med konsumentvägledaren i din kommun.  Vad sa den i så fall att du ska göra.

.

horribleatnames
4/29/15, 2:49 PM
#18

#17

Att jag skulle lämna tillbaka datorn och kräva pengarna eller en ny i utbyte. Har dock pratat med netonnet igen och dom vägrar fortfarande ta emot datorn eller ens kolla på den. "RIng Acer Support". Jaha, vad roligt att du säjer det, lilla supportmänniska. För acer sa att jag skulle ringa er och kräva pengarna tillbaka. Fett sur över hela situationen….

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

horribleatnames
4/29/15, 3:17 PM
#19

Körde fabriksåterställning för femtioelfte gången. Allas vår vän BSOD dök upp mitt i och datorn la av. Pratade med netonnet igen. Samma svar IGEN. "Ring acer, lilla vännen". Slutade med att tentatrötta jag förklarade igen för femtioelfte gången att det är samma fem alla andra gånger + att Acer hänvisar mej tillbaka till netonnet samt att jag ska få en ny vara eller pengar tillbaka. Ska åka in i eftermiddag och kräva pengar tillbaka. Tänker banne mej inte ta med mej den skitdatorn hem igen….

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[VSK]
4/29/15, 3:37 PM
#20

#19

Helt otroligt… Pallar du så ring nån kvällsblaska.

Annons:
horribleatnames
5/3/15, 10:24 AM
#21

Uppdatering:

I onsdags tog dom MOTVILLIGT in datorn. Och gissa vad? Allt dom gjorde var en fabriksåterställning NÅT JAG GJORT SJÄLV X ANTAL GÅNGER UNDER EN MÅNADS TID. Dom lämnade tillbaka den med orden "Det är inget fel på den". Kommer hem, startar den, går ut på nätet och lullar runt. Helt vanlig internetsurf alltså. Sen tänker jag "jag provar att streama nåt" så jag öppnar tv3 play och öppnar ett random program och startar första videon. Guess what? *sarcastic smile*

Nätverkskortet inaktiveras en halv minut in i videon. Jag provar att aktivera nätverkskortet igen via nätverks- och delningscenter. Det funkar inte givetvis så jag stänger av datorn, givetvis segar den sej och BSOD kommer upp med samma felkod som innan jag lämnade in den (driver_power_state_failure). SUCK. Startar upp datorn igen efter att den stängt av och så provar jag en gång till med att gå ut på nätet. Sen går det i repris tills jag nu ger upp på skitdatorn.

MASSIV SUCK!

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

[VSK]
5/3/15, 5:09 PM
#22

😕

Florrpan
5/4/15, 12:52 PM
#23

Gå tillbaka och säg att datorn fortfarande kraschar, Låt dom testa exakt samma sak du gör och försök vara MED när dom testar.

Blir så sur när jag läser detta.

Hänvisa till denna tråd kanske?

horribleatnames
5/4/15, 2:02 PM
#24

#23

Dom vägrade precis detta när jag stod där i butiken. Dom hävdade att dom hade andra varor som skulle fixas först. Blev utkörd därifrån när jag sa att jag inte tänkte gå förrän jag sett vad dom tänkt göra med den…

Som tur är har jag en kompis som håller med er och hänvisar till konsumentköplagen. Han har precis varit i samma situation med sin egen dator och netonnet var lika grisiga mot honom. Han drog in konsumentköplagen och konsumentombudet då gav dom sej och han fick rätt + ny vara. Fattar inte varför dom måste vara så… korkade är väl det snällaste jag kan beskriva dom som. Suck på detta.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

idreguten
1/2/18, 11:46 PM
#25

Har själv en HP dator med exakt samma problem som du beskriver. Har försökt med allt precis som du och inaktiverat alla energisparalternativ samt gjort alla uppdateringar. Efter ett tag så lessnade jag och köpte ett extern usb nätverkskort som jag installerade efter alla konstens regler och "guess what" ?!?  JUST DET! SAMMA FEL UPPSTÅR MED DET NYA NÄTVERKSKORTET.

Slutsats: Felet är inte i vare sig nätverkskorten eller drivrutinerna till dessa. Men man kan misstänka att felet är en bugg i windows 10 

Förslag till lösningar mottages tacksamt såvida nån har nån bättre lösning än de som nämnts ovan med batterisparfunktion uppdatering drivrutin etc.

Jalking
1/3/18, 12:57 AM
#26

Tråden är tre år gammal. Minns inte om Win10 fanns redan då, men jag har iaf inget gott att säga om det OS:et.
Om du ändå håller på att testa ominstallationer, varför inte köra in Ubuntu och se om samma fel inträffar då också. Då vet du ju iaf om det är hårdvara eller mjukvara som jävlas.
På köpet kanske du aldrig mer vill ha en Windowsdator.

[VSK]
1/3/18, 7:12 AM
#27

#25

Tyvärr är det som så att när man köper en märkesdator idag med Windows så är de ofta besudlade med en massa krafs-mjukvara. Ju billigare dator ju värre är det generellt sett. Absolut enklast och snabbast är faktiskt att göra en clean install, men då verkligen se till så att man har alla drivrutiner nedladdat på ett USB-minne tex. Lika så ta sig en funderare på om tillverkaren har nå färdiginstallerade program som man verkligen behöver. 

Har bärbara även trådat internet så brukar det underlätta eventuella strul efter clean install. Ta reda på vilka komponenter som verkligen är i datorn för bästa anpassning, och därav alltid ladda ned enbart drivrutin från chipset-tillverkaren. 

Sånt ska man egentligen inte behöva när man köpt en ny dator kan tyckas, men det finns ju en anledning till att datorn har det pris den har oftast. 

Det är inte bara datorer som blir besudlade utan ta bara betalkanaler på tv (reklam). Nåt som vi tyvärr får vänja oss vid i många fall.

Exakt vilken HP-modell har du?

#26

Hur gick det med din omkalibrering? 

-

En kompis kompis hatade tumstockar, för de mätte alltid fel (sant det här).

Annons:
Kaj
1/3/18, 8:55 AM
#28

#25
Om det skulle vara en bugg i Win 10 som du anger skulle ju nästan alla som kör Win 10 oavsett märke få dessa problem och det får vi inte.
Snarare då att leverantören av nätverkskortet har en dålig skriven drivrutin som gör att kortet inaktiveras. Kan även vara leverantörens andra hårdvarukomponenter som krockar. Inte alls ovanligt faktiskt. Dock är det så att HP brukar ha koll så där är jag lite förvånad.
Mer tyder det på att du har saker installerade på din dator som inte är kompatibla med varandra.
Kolla i eventloggen och se om du där har några hårdvarufel eller några andra rödskruvar i loggen. Dessa ger ofta en bra indikation på vad som orsakar felet.
Bäst är att titta i loggen  när felet uppkommit (notera tiden) för loggen kan vara rätt stor annars.

Record
1/3/18, 10:28 AM
#29

Tittar man i TS första inlägg och länken där, levereras datorn med Win8, på den tiden. Ingen har frågat vad det är mellan, internet och RJ45 i datorn? Streaming o mobilt bredband?

Kul med gamla problem 🤔

Upp till toppen
Annons: