Annons:
Etiketttillbehör
Läst 3035 ggr
lica765
2015-05-05 21:31

Ritprogram/ritplattor för nybörjare?

Hej!

Jag har en son på 10 år som tycker om att rita och vill gärna börja rita på datorn.

Han har kollat på Youtube på olika illustratörer hur de ritar (kolla till exempel lewtoons så förstår ni vad jag menar), och vill nu hitta ett program och ritplatta till sin dator.

Det program hans favorit använder är Adobe Flash proffesional CS5.5, vilket jag tror är för avancerat för honom just nu.

Finns det något liknade, men enklare?

Har hittat en del ritplattor, men vet inte vilket program som passar till. Han vill nog inte bara rita massa streck utan kunna jobba med lager o.s.v.

Annons:
Sealle
2015-05-05 21:37
#1

Jag föreslår en Wacom Bamboo-platta, första ritplattan jag köpte, duger finfint nu 6 år senare. Jag började i Photoshop Elements (8.0) som följde med i köpet, efter ett tag övergick jag till Photoshop CS5. Photoshop-programmen (speciellt Elements) kan dock vara lite kluriga … tog ett tag för mig att lära mig alla funktioner osv. Vill man dock bara ha en pensel och lager så borde det iof inte vara jättesvårt, men det är svårt att säga.

Kan inte på rak arm komma på något enklare program. GIMP är ju gratis men jag tycker själv det är krångligare, plus att det bara finns på engelska.

Ikajo
2015-05-05 21:43
#2

Du kan använda internetbaserade pixlr.com Då öppnas redigeringsprogrammet i webbläsaren och är relativt enkelt att förstå sig på. Funktionerna påminner starkt om Photoshop men är mindre avancerade och mer avskalade. Fullt fungerande dock.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

lica765
2015-05-05 21:58
#3

Tack Sealle och Ikajo!

Ska kolla upp program och platta, engelska kan han rätt flytande så det är inga problem.

Han fyller år nästa vecka så det vore kul att hitta något bra :)

badmatta
2015-05-05 22:42
#4

Om det är digital illustration i form av stillbilder och inte animation som efterfrågas så är Manga Studio 5 ett kompetent och ekonomiskt alternativ. Det används mycket av professionella serieskapare bland annat för dess stabiliseringsfunktion som gör konturlinjerna betydligt jämnare och lättare att rita. Manga Studio 5 är skapat för teckning till skillnad från programvara som: Photoshop, Art Rage, Corel Painter, Pro Create m.fl. Jag hade köpt det i alla fall. Behövs inget annat program varken för att göra serier eller illustrationer. Det är annars vanligt att man hoppar mellan olika program som digital illustratör. Finns även många bra tutorials på nätet och många som använder programmet på tex. deviantart och liknande communities.

lica765
2015-05-07 22:13
#5

Tack Badmatta! Det ska jag kolla upp!

badmatta
2015-05-08 18:40
#6

#5 Det går att köpa digitalt via deras hemsida: http://my.smithmicro.com/manga-studio-5.html för 47.99 dollar (ca 410 kronor).

Den förlängda produktgarantin som de erbjuder (73 kr) är inget man behöver då det bara är att bränna programmet på en skiva eller spara en backup på ett usb-minne eller dyl. Så den kan du bocka av ifall du beslutar dig för att köpa programmet. 

Hoppas du hittar något som passar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: