Annons:
Etikettövrigt
Läst 872 ggr
AnnaHelgesson
2015-05-12 09:36

Tips om dator?

Jag behöver köpa en ny dator, och jag undrar vad jag behöver tänka och titta efter när jag kollar på olika datorer? Jag fotograferar mycket så det jag behöver på min nya dator är mycket minne & bra upplösning på skärmen så bilderna visas rätt. (Har nämligen en annan dator som är knäpp i upplösningen, alla bilder ser överexponerade ut trots att bilderna inte är de på andras datorer, inkl min skoldator som jag jobbar med just nu men ska lämna tillbaka snart, därav att jag ska köpa en ny.)
Pris upp till ca 6000 med omnejd. 

Har ni något att rekommendera?

Annons:
cookies
2015-05-12 13:40
#1

Låter som att du ska ha en laptop? ;)

Upplösningen har ingenting med om bilden ser överexponerad ut, utan det har med skärmen eller skärminställningarna att göra.

Tycker denna datorn verkar ganska vettig! 8GB RAM, 1TB hårddisk, separat grafikkort och full HD skärm. 5990:-

AnnaHelgesson
2015-05-12 15:31
#2

#1 Ja, haha glömde nämna det, den måste kunna vara med på språng ;)

Hm, då kanske jag egentligen borde kunna fixa den jag redan har? Jag trodde det kanske var ngt fel på den… Vart kan man kolla upp/ändra det? :)
Den andra jag har är en Packard Bell "Easy Note TV" med 1000GB hårddisk och 8GB DDR3 Memory (vad nu det är..) Kan verkligen inte mycket om datorer, hehe :)

Den låter lovande!! :)

cookies
2015-05-13 13:38
#3

Du kan kolla på microsofts guide här om hur man kalibtrerar skärmen, kan bli bättre om du har tur :)

Processor (CPU): Delen som gör alla beräkningar
RAM (internminne): Sakerna som finns där är extremt snabbt tillgängliga, typ programfiler och liknande så att det inte segar.

DDR3 är RAM minne. Innan DDR3 så var modellen DDR2, nyligen så har även DDR4 släppts :) Så det är en modell/formfaktor av RAM minne.

AnnaHelgesson
2015-05-13 17:21
#4

Tack så jättemycket! :)

Upp till toppen
Annons: