Annons:
Etikettwindows
Läst 1609 ggr
Fadern
2015-05-12 14:00

Programmet Anteckningar

Jag skulle vilja att programmet Anteckningar startar uppe i vänstra hörnet på skärmen, storlek ungefär 1 x 1 dm, varje gång jag startar datorn.  Någon som vet hur man fixar det? Jag kör Windows 8.  Det går lika bra med något annat liknande program än Anteckningar om det går enklare.

Annons:
Fadern
2015-05-12 14:03
#1

Jag glömde, min anteckningsfil ska då öppnas automatiskt oxå. Men nu kanske det blev svårt.

Kaj
2015-05-13 11:25
#2

Vet ej om du kan göra det med anteckningar men jag tolkar det som att du använder anteckningar för att göra små påminnels anteckningar od.

Använd då i stället programmet Fästisar som kommer med Windows. Detta är ett program som gör att du kan skapa post-it lappar som du fäster på skärmen. Du kan aktivera eller avaktivera en eller flera fästit-lappar. Jag har satt den på aktivitetsfältet så när jag vill se mina fäst-i lappar klickar jag bara på den och vips så har jag alla mina anteckningar, påminnelser etc där.
Och ja det går att formatera text i fästisarna. Ett sätt är att om du skriver i Word och kopierar och klistra in på en fästit lapp så blir det den formatering du hade i Word. Du kan även använda Wordpad som ingår i Windows för detta.
Men om du vill ha kortkommandon direkt när du skriver i en fästit-lapp så har du dessa här: (Fästisar heter Sticky notes på engelsk Windows)

Ctrl B Bold text
Ctrl I Italic text
Ctrl T Strikethrough
Ctrl U Underlined text
Ctrl Shift L Bulleted (press once) or Numbered (press twice) list
Ctrl scrollhjulet (öka-minska text)
Ctrl Shift > Increased text size
Ctrl Shift < Decreased text size
Ctrl A Select all
Ctrl Shift A Toggles all caps
Ctrl L Left aligns text
Ctrl R Right aligns text
Ctrl E Centers text
Ctrl Shift L Small Alpha list (3rd), Capital Alpha list (4th), small roman (5th), Capital roman (6th) Ctrl+Scroll Wheel Increase/Decrease text size
Ctrl 1 Single-space lines
Ctrl 2 Double-space lines
Ctrl 5 Set 1.5-line spacing
Ctrl = Subscript
Ctrl Shift++ Superscript
Ctrl Z Undo
Ctrl Y Redo
Ctrl X Cut
Ctrl C Copy
Ctrl V Paste
Ctrl N New sticky note

beem
2015-05-14 17:37
#3

#2 Där fick jag ett bra tips. Jag har bara använt fästisar på skrivbordet. Jag visste inte att de gick öppna även i program som PS.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Fadern
2015-05-15 12:26
#4

Kaj, jag provade ditt tips med Fästisar och det var precis så jag ville ha det. Tack tack!

Björne

papa-bear
2015-05-16 13:12
#5

#2 Fäster man dem på skärmen? skriver man dem först och printar dem för att fästa dem på skärmen? 😂😃🙂  jag som trodde det var på det grafiska skrivbordet som visas på skärmen man fäster dem. 🤪

Upp till toppen
Annons: