Annons:
Etikettprogramvara
Läst 2245 ggr
[Torahzen]
2015-05-22 09:53

Trasig dator

Min bärbara dator har åkt i golvet. När jag startar om den så gör den en felsökning. Sen står det rotorsak: Registret är skadat.

Kan jag göra något? Windowsprogrammen vill inte starta.

Kan jag få hjälp att lämna in den någonstans? Göteborgtrakten.

Annons:
Kaj
2015-05-22 10:56
#1

Pröva att starta om datorn i felsäkert läge först.
lite olika beroende på dator och märke men när du startar datorn INNAN någon bild kommit upp tryck upprepade gånger på F10, eller F8. Du skall nu få upp en meny hur du vill starta din dator. Välj felsäkert läge.
Har du windows 8 kan det vara svårt att nå felsäkert läge för det går så snabbt så man hinner inte få till en F10 eller F8.

Om du lyckas att få upp den i felsäkert läge kan du sedan pröva och starta om den igen.
Om samma fel uppstår även då så starta återigen upp med F10 eller F8 och välj starta från senast fungerande konfiguration.
Om även detta inte fungerar pröva felsäkert läge igen och välj denna gång att skriva systemåterställning i sökrutan för windows (när systemet kommit upp i felsäkert läge. Välj sedan en återställningspunkt till innan du tappade datorn. Låt systemet starta om från denna och se ifall det fungerar.

Om inget av ovan funkar är det risk att inte bara registret blivit korrupt utan även att datorn gått sönder och då är det bara att lämna in alternativt köpa nytt.
Det kan då vara hårddisken som gått sönder men det kan även vara andra saker som hela moderbordet,

Record
2015-05-22 11:02
#2

En fabriksåterställning är kanske möjlig, med förlust av data om du inte har säkerhetskopierat. Beroende på typ av hårddisk kan den vara skadad också, en SSD-disk kanske vore att hoppas på, beroende på hur gammal din dator är. Bor du i 031-området finns hjälpen nära kanske..

[Torahzen]
2015-05-22 11:51
#3

Jag har testat att starta om en massa gånger, men jag verkar inte komma vidare.

Jag har tyvärr inte säkerhetskopierat det senaste materialet och bilderna i datorn…

Inkanyezi
2015-05-24 09:00
#4

Om du startar datorn med en live-CD (eller sticka) med valfri Linux-distro, kan du troligen säkerhetskopiera en del av det som finns på hårddisken, eftersom den i alla fall delvis fungerar (med skadat register). Sedan kan du byta ut den skadade hårddisken och installera ett nytt system.

[Torahzen]
2015-05-24 10:38
#5

Tack för tipset. Jag ska hitta någonstans att lämna in den, jag fixar inte detta själv.

Zepp
2015-05-24 14:38
#6

Släng trasig dator och köp ny!

Dina filer hittar du på dina backuper.. antingen på stickan eller i molnet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Torahzen]
2015-05-24 18:50
#7

Jag vill rädda en del filer först. Jag gillar inte heller köp och släng även om jag har råd med en ny.

Jag jobbar inte med moln, inte medvetet iaf. Har jag ett ändå?

Zepp
2015-05-24 20:32
#8

Om du har en trasig dator/hårdisk finns det stor chans att du förstör mer!

När man första gången startar en ny dator uppmanas man att göra backup på instalationspartionen!

För att.. om din garanti gått ut och din disk kraschat vilket lätt händer när man tappar dator i golvet, så kan man köpa en ny HD och instalera om allt igen.

Är du inte medveten om någon molntjänst så använder du sannolikt igen.. förutom Google, facebook, Twitter och mail?

Som regel har internetleverantören någon molntjänst för backup, antingen gratis eller subventionerat.

Min dator kör molnbakup varje dag.. och tjänsten heter Storegate.

När min gamla dator pajade så köpte jag en docka att sätta den gamla disken i, på så sätt har jag en extern disk oxå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-05-24 21:35
#9

#Zepp

Vem betalar alla datorer du slänger?

Zepp
2015-05-24 21:43
#10

Jag själv såklart.. är de trasiga så antingen lagar jag dem eller köper ny.

Och det är bara vissa komponenter som är vettiga att byta.

Man får gråta en tår och dränera nöjeskontot på pengar som var avsedda för något annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2015-05-24 22:02
#11

Med stor sannolikhet är det registret som är sönderskrivet. för de som inte "backupar" är det en läxa o värt att prova med . fabriksåterställning.

Fungerar inte denna , är ju problemet löst.

Kaj
2015-05-25 08:28
#12

Vill tipsa om din hemförsäkring.
Om du har tecknat otur eller liknande så kommer du kunna få ut penagar på hemförsäkringen även för reparationen. Du bör då bara behöva betala självrisken på någon tusenlapp.

[Torahzen]
2015-05-25 13:03
#13

Jag ska kontakta mitt försäkringsbolag. Det blir förhoppningsvis billigare med självrisk än ny dator.

Annons:
Upp till toppen
Annons: