Annons:
Etikettwindows
Läst 5597 ggr
beem
2015-06-02 21:17

Uppgradering till Windows 10

Datum för Windows 10 uppgradering är nu satt till 29 juli.

Jag har läst mycket om Win. 10 både positivt och negativt - men det negativa har dominerat tycker jag.  Så….hur gör nu. Kommer ni att ta den fria uppgraderingen när den kommer ?

Nedan utdrag från blogg.tkj.se

_Under det första året efter lanseringen kommer Microsoft att erbjuda en gratis uppgradering av Windows 10, för alla som idag kör Windows 7 SP1Windows 8.1 Update respektive Windows Phone 8.1. Om du kör Windows 7 eller 8 och har ditt system uppgraderat, blir det alltså gratis att uppgradera till Windows 10.
_Tidigare har det varit lite diffust vad gäller att uppgraderingen är gratis det första året. Det har uppfattats som om Windows 10 ska börja kosta pengar ett år efter att du uppgraderat. Så är det alltså inte. Det är själva erbjudandet som är begränsat till ett år. Du har alltså ett helt år på dig att överväga en uppgradering.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2015-06-02 21:24
#1

Jag kör "all in" i mina burkar ☝️

Alla drivrutiner sen Windows Vista skall vara kompatibla.

Jocke177
2015-06-02 22:00
#2

Jag kommer helt klart ta den :)

Taggeman
2015-06-02 23:07
#3

Windows 7 har förlängt stöd fram till den (14 januari 2020; om 4 år) sen är man nog tvungen att välja nytt operativsystem. Så jag kommer hoppa på erbjudandet.

Saxat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

annia1
2015-06-03 01:28
#4

Jag kan inte säga att jag läst så mycket negativt. Och även det negativa jag läst kan jag ju inte gå på eftersom de har ändrat både utseende och funktioner undan för undan. Det är ju först nu bara för nån vecka sen som win 10 ansågs färdig och de bara ska fixa en del buggar innan den börjar produceras. Så det är ju först nu när den är färdig man titta på vad andra skriver för omdömen.

Det framgår ju av den här tråden att de har börjat skicka ut meddelande så man kan boka win 10. Det tar väl lite tid innan de skickat ut till alla som kan få. Vet inte hur de som inte får meddelandet ska göra. De bör ju få gratis de också om de har win 7 eller win 8/8.1, men får väl ladda ner det nån annanstans. De som fått och bokat kommer få det via vanliga updaten när det blir tillgängligt.

Taggeman korrigera dig lite. Det är 5 år tills stödet för win7 upphör.

Och framöver kommer man bara kunna välja win 10 för det kommer inte komma nå nya versioner utan bara uppdateringar av win 10. Så vare sig man gillar den eller inte så kommer man inte ha nåt val.

När det gäller mig själv. Jag har en stationär som jag har win 7 på och den kommer jag behålla oavsett om jag får meddelande eller inte. För om 5 år så börjar det nog bli dags att skaffa ny i alla fall.
Sen har jag en bärbar som jag har vista på. Den har krånglat under en längre tid så jag kommer köpa ny bara win 10 kommer.

.

beem
2015-06-03 09:56
#5

#4 Jag har läst lite mer nu om Win. 10. Du har rätt i det du skriver. Mycket av det negativa jag läst är från tiden under upparbetningen av Win. 10 så man kan förmoda att det är rättat till nu. 

Jag har tidigare haft dålig erfarenhet av Vista så därför tvekade jag nu.  Min stationära har Win 8.1 och det känns som man inte kan missa tillfället att uppgradera. 

Intressant att läsa vad ni alla skriver.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Taggeman
2015-06-03 10:32
#6

#4 Kan  sträcka mig till 4.6 år då som W7  ska va kvar. 🤔🙂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Annons:
[VSK]
2015-06-03 10:49
#7

#6

Tur att ditt 3 meters objektiv kommer hålla längre än 4.5 år iaf 🤦‍♂️

😃

Taggeman
2015-06-03 11:01
#8

 Jo garantin gäller i 5år. 😂

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2015-06-03 11:12
#9

Sen måste du ju uppgradera till 5000 1.2 🤦‍♂️

Går säkert hyra nån truck när du ska flytta objektivet 😂

annia1
2015-06-03 13:45
#10

beem jag har vista och har inte haft nå problem förrän nu när den börjar ge upp, men jag vet att det OS:et är många som klagat på.

Men när det gäller win 10. Fel/buggar ska vara fixade. Sen du måste inte uppdatera på en gång det kommer utan du kan vänta för det gratis i ett år. Jag vet dock inte hur man gör om man vill vänta. För dom som bokar nu så har jag uppfattat att dom ska uppdatera när nya kommer, men det kanske går att vänta med den uppdateringen.

.

beem
2015-06-03 14:25
#11

#10 Betr. uppgradering så tolkar  jag det så att i och med jag trycker på knappen / windowsmärket som kommit i akt.fältet så får jag uppgraderingen då den kommer -  genom automatisk uppdatering  - eller  inom någon månad efter släpp.  

Gör jag inte det så händer inget mer. Jag kan uppgradera nästa år om jag vill bara jag gör det inom den tid de angivit.

Ibland kan det vara bra att inte ha för bråttom så kanske div. problem hinner fixas tänker jag.  Win. 10 är dock testat under lång tid redan så det borde vara stabilt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Vixxen
2015-06-03 18:19
#12

Läser allas olika åsikter!

Zepp
2015-06-03 20:22
#13

Eh.. har man inga problem med sitt nuvarande OS är det väldigt sällan någon ide att uppgradera innan man köper ny dator!

Risken man tar är att hårdvaran inte har drivare för win 10.. och att tillverkaren inte avser att utveckla sådana!

Det man gör är främst att man agerar gratis betatestare för Microsoft!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
2015-06-06 22:18
#14

Sant. Taskigt för användare å stöta på problem. Roligare för nördar. :-)

Undra hur tung win10 är o dra runt? Krävs nog en >3GHz processor….

[VSK]
2015-06-06 22:54
#15

Windows 10 stödjer alla gamla drivrutiner tillbaka till Vista, så finns det drivisar för Vista att ladda ned, så funkar hårdvaran till Win 10 (dock kanske inte optimerat beroende på vilken drivis det gäller).

Windows 10 tar nog mindre resurser än vad Windows 7 tar vid samma hårdvara.

deeman
2015-06-10 10:55
#16

I och för sig arbetar jag inom Data//IT/Webb vilket innebär att jag kort och gott måste ha det senaste Operativsystemet på minst 1 dator.
Så…, jag har en gammal dator, jag köper inte ny för att ett nytt OS lanseras.
Min gamla trotjänare till dator ska uppdateras med Windows 10, inte bytas ut ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
2015-06-10 15:24
#17

#10 och #11

Om ni klickar på Windows ikonen i uppdateringsfältet kommer ni att förboka Windows 10 som då kommer att laddas ner till era datorer direkt den 29:e juli. Därefter kan ni välja att installera direkt eller vid ett senare tillfälle då det passar er bättre.
Om man väljer att INTE klicka på Windows ikonen nu och förboka ett ex av Windows 10 kommer man få det via Windows update men det kommer att ta lite tid innan det dyker upp där. Först när Microsofts servrar blivit så pass lediga att de kan leverera mer trafik utan problem kommer ni få den. det brukar normalt ta 1-3 månader efter att man släppt en uppdatering av detta slag (läs ex WINXP SP3, Vista SP2 Windows 7 SPx osv). Även via Windows update kan man välja att installera direkt då den är tillgänglig eller senare (upp till ett år efter den 29 juli är det gratis)

Så om man inte vill invänta de 1-3 månaderna så förboka genom att klicka på ikonen nu.
Ni kan ändå välja tidpunkt efter den 29:e juli då ni vill installera Windows 10.

Florrpan
2015-06-10 23:24
#18

Har inte installerat min windows 7 burk på 4 år och den fungerar fortfarande felfritt. Men jag kommer nog haka på till W10. Min bärbara får hänger nog med den med.

Kaj
2015-06-11 10:22
#19

OBServera att det enbart är gratis för Win 7, Win 8 och Win8.1

resten får plocka fram lädret och betala ca 1.000 kr om man vill upp på Win 10.

Som extra kan nämnas att detta är sista gången vi behöver betala för att uppgradera Windows. Från och med Windows 10 kommer alla framtida uppgraderingar att vara gratis på din dator. Enda gången du betalar är då du köper en ny dator - antingen ingår då en installation av Windows eller så får man köpa en separat kopia och installera. Därefter ingår som sagt alla framtida uppdateringar grattis via Windows Update.
Windows 10 kommer även att vara den sista versionsutgåvan och kommer att byta namn till kort och gott Windows. Så framöver kan man inte säga att man har Windows 11, Windows 12 etc utan det är bara "senaste" uppdateringen av Windows man har.

Varför Microsoft väljer att inte ta betalt för framtida uppdateringar?
Ja inte är det för att de är så "snälla" inte.
Man har helt enkelt gjort bedömningen att det faktiskt inte är så många som brukar välja att "uppgradera" en befintlig dator till ett senare Windows och betaa de ca 1.000. De allra flesta väljer att ligga kvar på sin Windows version som man fick med datorn tills man köper en ny dator.
Så Microsofts bedömning är att man inte kommer förlora särskilt mycket intäkter på att ge alla framtida uppdateringar gratis.
Man tjänar faktiskt på det. Dels genom att det låter bra at det är gratis framgent för kunder men också att man bara behöver ha utveckling och support på EN version av Windows - senaste. Alla fel, buggar och nya funktioner kommer bara till den senaste versionen och inget annat och den fås genom Windows update.

Inget konstigt med det - alla andra har gjort så länge nu (läs Android, Linux, Apple, Google Chrome etc)

Man har även gjort samma sak i och med Office 365. En års prenumeration och du får alla nya uppdateringar inklusive versionsbyten (ex kommer nya Office 2016 ingå om du ar en Office 365 licens idag med Office 2013).

Detta gäller privatpersoner - företag kommer få en annan prisbild.

beem
2015-06-11 12:40
#20

#19 Tack för bra info.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Aniara14
2015-06-11 20:50
#21

#19 Men kommer alla att tvingas övergå till Windows 10 vare sig man vill/behöver eller ej? Jag håller helt med Zepp i #13 när det gäller detta. Om man är nöjd med det operativsystem man har, och det funkar bra, varför ska man då uppgradera till ett nytt? Det är ju bara onödigt krångel, och bortslösad tid på att lära sig en massa nya funktioner och allt som är annorlunda jämfört med det man redan har och är van vid.

Jag är orolig för hur det kommer att bli med lite äldre spel och program, såna som kanske inte uppdateras längre av sina tillverkare så att de är helt kompatibla med senaste versionen av Windows.

Ifall ett eller flera av dom plötsligt slutar fungera efter en helt vanlig Windows Update, så skulle åtminstone jag bli väldigt arg och besviken.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Rita-S
2015-06-11 22:00
#22

för att få Windows 10 uppdateringen måste man acceptera via den appen som nu skickas ut via Windows Update. Om man inte reggar sig som "jag vill ha Windows 10 gratis uppdatering" kommer den heller inte komma via Windows update alls sen. 

//Arbetar för Microsoft

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Aniara14
2015-06-11 22:26
#23

#22 Enligt Kaj i #17 så får man 10:an via Windows Update lite senare även om man inte förbokar:

"Om man väljer att INTE klicka på Windows ikonen nu och förboka ett ex av Windows 10 kommer man få det via Windows update men det kommer att ta lite tid innan det dyker upp där."

Själv har jag ingen aning, men jag tycker att det jag har nu, =Win 8.1 med Classic Shell, funkar bra med dom spel och program jag använder, och känner därför inget behov av att uppgradera.

Faktum är att jag har aldrig brytt mig om att byta till nåt nyare operativsystem på någon dator, utan det är bara när jag köpt ny dator som jag automatiskt fått den senaste Windows versionen.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Kaj
2015-06-12 10:13
#24

#21
Du kommer INTE att behöva uppdatera om du inte vill.
Om du bokar en förhandskopia får du meddelande om att Win 10 är tillgängligt men du kan helt själv välja om och när du vill installera den. Vill du dock inte ha Win 10 snabbt så gör ingen förbokning.

Windows update kommer att ge dig möjlighet att uppdatera till Win 10 även om du inte registrerat en förhandskopia via appen.
Det kommer bara ta lite längre tid innan den kommer dyka upp som ett "frivilligt" alternativ. I Windows update har du dels en rubrik på uppdateringar som kommer gå på automatiskt men du har även en rubrik för frivilliga uppdateringar. Där lär nog Win 10 hamna (finns inga detaljer om hur ännu men jag skulle tro att det är där man lägger den framöver)

Klart du kan ligga kvar på Win 8, 8.1, 7 , Vista eller vad du nu vill. Microsoft kan ALDRIG tvinga in en användare att uppdatera. Inte ens om supporten gått ut. Det enda är att de då inte komemr att uppdatera för säkerhetshål od.
Men du har ju Win 8.1 och där kommer support för säkerhetshål finnas kvar i många år till. För Windows 8 är det till 1 okt 2023 så minst så lång tid. Fram till 2018 kommer man även uppdatera med förbättringar

Rita-S
2015-06-12 11:38
#25

Det kommer bli som du säger, Kaj. Den kommer som frivillig uppdatering i winupdate senare även utan förhandsbokning, men inget tvång.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Aniara14
2015-06-12 23:30
#26

#24 och #25 Tack för svaren, Kaj och Rita! 🙂Känns bra att veta att det är valfritt att uppgradera till 10. Då fortsätter jag med mitt 8.1 som vanligt.🙂

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Rita-S
2015-06-15 11:26
#27

#26 det tycker jag absolut du skall göra, men om du vore nyfiken och råkar ha en liten dator i nån vrå finns den tekniska förhandsvisningen ute om du vill "smaka" på Windows 10 innan du bestämmer dig :) annars finns det ju även massor av videos på Youtube som presenterar hur Windows 10 ser ut.  Men vilket som, det är frivilligt att uppdatera, inget microsoft påtvingar.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[VSK]
2015-06-15 11:37
#28

Bästa av allt är ju att det kommer vara tillgängligt att laddas ned som ISOfil oxå 🙂

Rita-S
2015-06-15 11:40
#29

det med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Castiel.
2015-06-20 12:29
#30

Om jag förstår det rätt… Om jag reserverar en kostnadsfri uppgradering av Windows 10, så kommer jag ha det gratis i 1 år och sen kommer det börja kosta?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[VSK]
2015-06-20 12:37
#31

#30

Nä, du har ett år på dig att välja att uppgradera från release datum och då är det gratis. Väljer du att uppdatera efter ett år bakom releasen, så får du betala för det.

Castiel.
2015-06-20 12:40
#32

#31 så om jag efter 1 år känner att nä det här är inget för mig så kan jag välja att gå tillbaka till Windows 8.1?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[VSK]
2015-06-20 12:43
#33

#33

Jag vet faktiskt inte. Jag har läst både ock, men är osäker.

Rita-S
2015-06-20 15:06
#34

#32 du kan installera presis det operativsystem du vill på din dator efter du har installerat Windows 10. Datorn blir inte låst till Windows 10 bara för att du väljer uppgradera. 

Det du dock får komma i håg är: om du har köpt en dator med förinstallerat Windows 8.1 ligger allt du behöver för att installera om hela kalaset på en dold partition på din hårddisk, detta har datorprodusenterna gjort i stället för att lägga vid skivor som blir förstörda, tappas eller försvinner. Detta kan försvinna om du installerar Windows 10, samma skulle hända om du hade installerat Windows 7 i stället, eller Ubuntu, eller Redhat eller någon Linux. 

Du måste själv ansvara för att brinna ut en kopia av denna dolda partitionen innan du väljer uppgradera till Windows 10. Datorprodusenten har skapat denna dolda partitionen (som innehåller Windows, drivrutiner och programmer), och de har även skapat ett program du kommer åt medan du är inne i Windows som hjälper dig att brinna ut denna partitionen på exempelvis USB-penna eller DVD-plattor. Datorproducenterna har detaljerat dokumenterat hur du kommer åt programmet på sina hemsidor, och de hjälper dig nästan garanterat om du ringer och frågar "hur brinner jag ut kopia av återställningspartitionen?".  Det är ingen svår process, programmet säger till dig "ha klar så och så många plattor, eller så stor USBpenna" och sen får du instrukser "stoppa in skivan och tryck nästa" när det är dags för en skiva och brinnaren på din dator gör sitt jobb. 

När du har skapat denna plattan har du allt du behöver för att ångra dig och installera windows 8.1 igen efter Windows 10

Efter du har installerat Windows 10 har Microsoft gjort ett program som gör att du kan göra samma process för att skapa installations-skiva för din Windows 10 så du har i fall du behöver installera om datorn någon gång. Du uppgraderar alltså då till din reserverade Windows 10 efter du har tackat ja (och efter att ha säkrat att du har en kopia av din dolda partition med Windows 8.1 så det står dig fritt att välja vilket du vill installera presis när du vill), och när uppgraderingen är klar och du har Windows 10 kan du alltså skapa en installationsskiva för Windows 10 så du släpper installera windows 8.1 och sen uppgradera ut i fall du behöver installera om. 

Med andra ord ligger allt till rätta för att du skall kunne skapa kopia av vad datorprodusenten har skickat med datorn, och även Windows 10 plattor efter uppgraderingen så du fritt kan välja vad du väljer installera om med vid behov.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Rita-S
2015-07-07 11:11
#35

Tilläggsinfo: När man har valt uppgradering till Windows 10 kommer det finnas en "gå tillbaka" knapp i datorns inställningar, denna fungerar upp till 31 dagar efter uppgradering och låter dig gå tillbaka till tidigare operativsystemet bara med att trycka på denna. Efter 31 dagar är du beroende av installations-medie typ USB eller DVDskivor som innehåller recoverydelen av datorn.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[VSK]
2015-07-07 15:56
#36

För egen del så funderar jag på hur jag ska göra. Skall jag uppgradera och låta datorn vara eller ska jag uppgradera och köra "nyinstallation". Är faktiskt emot uppgraderingar. Jag vill ha clean install 🤦‍♂️

Fridaaaa
2015-07-08 10:07
#37

Kommer inte att uppgradera.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deeman
2015-07-13 14:20
#38

#26 Det kommer att finnas möjligheter till en "clean" installation om du så önskar. Det kommer att finnas ISO-filer att tillgå.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Fadern
2015-07-19 00:49
#39

Men jag kör windows 7 och vill gå till 10:an men lyckas inte boka 10:an. Man tyx behöva en app för att boka den men 7:an hanterar ju inte appar, eller? SP1 är installerad. Någon som har något gott råd?

deeman
2015-07-19 02:20
#40

Nej nej.., förutsatt att du har ett licenserat Windows 7 så du ska inte behöva några "appar" för att boka W10, den möjligheten ska dyka upp nere till höger i aktivitetsfältet. 

Kan hända att du måste göra några Windowsupdateringar för att den ska visa sig.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


annia1
2015-07-19 04:49
#41

I den här tråden så nämns det att man ska ha GWX installerad på datorn. Sökte på GWX och då hittade jag denna tråd på sweclockers. Där tas det bla upp att man ska ha en viss uppdatering installerad, kika om den finns. Sen nämns det också om ett skript, men upp till var och en om man vill prova det. 

Men som jag förstår det så ska man ju kunna uppdatera till win 10 sen i alla fall. Bara det att man inte får så att man kan förboka.

.

Annons:
[VSK]
2015-07-19 05:44
#42

Scriptet funkar, men skall inte behövas så klart om man har den uppdatering som krävs, + att Windows man har är ärligt.

[Ifokusmedlem]
2015-07-20 13:08
#43

Detta gäller inte för de som har windows Enterprise, ska man uppgradera till 10 så kostar det.
Finns dem som har detta och därför kan vara bra och informera om också.
Bara ett extra tillägg 😉

deeman
2015-07-21 09:58
#44

Den fria uppgraderingen till Windows 10 gäller för bl.a Windows 7, Windows 8.1 vilket tydligt framgår i första inlägget i den här tråden.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: