Annons:
Etikettinternet
Läst 5699 ggr
tirobrise
2015-06-05 13:14

Får ett felmeddelande i outlook

Jag har outlook som epostprogram i datorn. Fick nyss ett mejl som jag skulle svara på. När jag har svarat så kommer detta upp:

Delivery to the following recipients failed permanently: Reason: Message internal id: 0odbZj4A0UIJM0odbZ9YVv

Om jag försöker skriva ett nytt meddelande till mottagaren så blir det samma felmeddelande.

Om jag skickar från min gmailadress till mottagaren så kommer det fram.

Om jag mejlar andra från outlook så kommer det fram.

Nu är det så att jag för tillfället önskar ha mejlen via outlook och undrar var felet kan vara/ligga.

Någon vänlig själ som vet?

Tiro

Annons:
Kaj
2015-06-05 13:59
#1

När du kör via Outlook vilken är din e-postleveratör?
Skulle tro att dom har en "grå-listning" eller så som gör att mailen inte kommer fram till mottagaren.
Du skall alltså fråga din e-postleverantör hur de hanterar grålistning eller om du kan konfigurera något på din sida för att undvika detta.

Grålistning betyder att en mailserver är kofigurerad att inte kunna ta emot spam mail (där en avsändare sänder tusentals mail till webserverns olika mottagare).
Mail serven konfigureras då att "rejecta" alla inkommande mail från andra mailservrar (som ex din e-postleverantör) om de inte är med på en s.k "White-list" Är din e-postleverantör inte det så kommer mailet att rejectas.
Om din e-postleverantör då har satt upp sin mailserver korrekt så skall den vänta i ca 10 minuter för att sedan återigen sända mailet. Den mottagande servern kommer då förstå att malet nog inte är ett spam utan ett riktigt mail och ta emot mailet utan att rejecta det samt att sätta din e-postadress i White lists.
SPAM mail kan inte göra detta då de sänder tusentals mail. Skulle de invänta ett ev. rejectat svar fr varje mail skulle det ta dagar eller månader för dom at få iväg alla sina tusentals mail. De gör helt enkelt så att de strunta i alla som blir rejectade och går vidare och sänder de andra spam mailen som ligger på tur.

Gmail, Outlook.com etc är servrar som normalt inte är grålistade eftersom om någon skulle frsöka använda deras servrar för att skcika spam (tusentals mail på en gång) så skulle Google, Microsoft etc spärra dessa omgående och SPAMen skulle inte gå iväg.
Därför är det min bedömning att du kan använda denna typ av mailservrar för att sända ditt mail och det kommer fram.

tirobrise
2015-06-05 14:57
#2

#1 Jag har Telia som epostleverantör.

När jag skickar ett mejl så får jag tillbaka en rapport att det har kommit fram till mottagaren, och då är avsändarnamnet på rapporten olika beroende på vem som fått mejlet.

På de sista felmeddelanden står detta som avsändare:

mailer-daemon@telia.com

När jag tidigare har lyckats mejla till samma ställe så har det på rapporten stått en helt annan text.

tolkar du det som att felet ligger i min dator?

Problemet har uppstått till bara en mottagare och bara via outlook.

Zepp
2015-06-05 19:31
#3

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tirobrise
2015-06-08 10:50
#4

#3 tack för länken.

Prövade lite olika saker och nu fungerar det, fast jag förstår inte vad som orsakade problemet från början.

Kaj
2015-06-08 11:21
#5

Det kan fortfarande vara grålistningen.
Om du sänder ett mail via din Telia.com och mottagaren inte känner igen teleia.com så kan mottagarens e-postserver avvisa detta mail som "grålistat" (greylist)
Om telias epostserver är korrekt uppsatt kommer den vänta i ett antal minuter (normalt 10 men det kan vara längre) och sedan sända mailet igen. Den mottagande servern brukar nu återigen avvisa mailet med samma orsak. Telias epost server skall nu återigen vänta ett tag och sedan sända om mailet. Efter 3 gånger (det normala) kommer den mottagande epostservern att se att mailet återigen inkommit och med exakt den fördröjning i tid för varje försök och då tolka att mailet nog är från en seriös avsändare och därför acceptera mailet. Därefter sätter den mottagande servern Telias epost server på sin "White list" och tar bort den från sin "grey lists" vilket innebär att framtida mail inte kommer avslås.

Allt detta för att hindra spam mail att komma in. För spam mail har ingen möjlighet att omsänd mailen med en exakt tid. Detta för att de sänder ut tusentals mail och om de skulle behöva omsända flertalet av dessa med en exakt tid skulle deras egen e-postserver bli överbelastad och gå i backen.
Där för struntar de som sänder SPAM att reagera på om deras mail blir avvisade. De utgår i stället för att flera mail ändå kommer komma fram till sådana e-post servrar som inte har konfigurerat "grålistning" vilket alla inte har gjort på långt när.

Upp till toppen
Annons: