Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2097 ggr
Veda
6/15/15, 6:53 AM

Svårt/dyrt att byta moderkort?

Köpte en dator (stationär) för ca 5 år sen (ja jag vet att den är gammal men jag har en som är 12 år som fungerar helt utmärkt ändå) men den har krånglat hela tiden. Efter nån månad bytte vi hårddisk, efter ett halvår fick den ominstalleras och sedan lämnade jag in den igen för ominstallation.

Problemet? Jo den bryter strömmen direkt, det är som att dra ur sladden. Det fick till följd att windows update bl a skadades, så jag kunde inte uppdatera. Men jag körde vidare men till slut skadades windows också och datorn gick inte att starta. Den blev undanställd då vi hade en ny bärbar istället. 

Varför jag frågar om moderkortet är för att firman som sålde datorn sa sedan att kanske vi skulle ha bytt moderkort, de hittade ju aldrig nåt fel på den när jag lämnade in den.

Hur som helt, i helgen ominstallerade jag själv Windows och det är inget fel på hårddisken, men  det ursprungliga felet kvarstår förstås.

Efter en lång inledning: Kan det vara värt att byta moderkort i datorn, den är inte annars så klen med 8 GB ram, Intel 3 processor och 2 T hårddisk?  Märket är en Acer.

Eller är det någon som har tips om var felet kan ligga?

Annons:
Cragan
6/15/15, 7:05 AM
#1

det ni behåller vid moderkorts byte är hårddiskar och chassit då 5 år gör det svårt till omöjligt att hitta ett moderkort som passar till prosseor o minnen.
vissa skulle säkert säga att ni kan behålla nätdelen (ström källan) men har den klippt så pass mycket i strömmen tidigare så skulle inte jag våga behålla den delen i en ny dator.

om det är värt det eller ej är helt och hållet upp till dig men kolla på uppgraderings paket och en ny nätdel,  uppgraderingspaketen innehåller moderkort prossesor och ram minnen

för mig är det lätt att byta delarna för min far skulle det vara misson impossible så svårt att säga om det kommer vara svårt eller ej för dig

[VSK]
6/15/15, 7:23 AM
#2

Nej det är inte svårt att byta moderkort, men det finns ju viss kunskap bakom det hela om man vill att utgången skall bli till det positiva.

Är du inte 100% säker, så är det nog bäst att låta nån med erfarenhet byta åt dig. Vet ej vad en datorfirma tar, men allt över 500 kr känns som ett rån. Enbart bra kylpasta samt rengöringsmedel kostar drygt 200kr om du inte har det, så egentligen så blir prispåslaget drygt 300kr (beroende på hur du vill se på det).

Fördelen med att låta nån datorfirma byta är ju att de får stå för garanti om nåt går galet.

Vad som kan vara fel på din dator nu är totalt omöjligt att svara på. Där måste en felsökning göras och då behövs det hårdvara att testa med.

Veda
6/15/15, 7:45 AM
#3

#2 Nej, svårt att veta felet om man inte felsöker, vilket en datorfirma har gjort tre ggr och inte hittat något. Men ibland kan man ändå få tips av det slaget: "jag hade liknande  problem och det berodde på…".

Nej jag skulle nog inte byta själv, det skulle nog resultera i en ändå sämre dator. 

Tack för synpunkter och svar.

[VSK]
6/15/15, 8:02 AM
#4

#3

Har hårdvara ESD-skada eller liknande så kan det vara totalt omöjligt att felsöka. Har man gjort det mesta utan att bli klokare, så är det nog på sin plats att börja byta ut hårdvaran. Fördel är ju om man har annan hårdvara att testa med under felsökning.

Är det inget tjall på nätdelen så kan det i princip vara vad som helst. Så låt datorfirman göra jobbet så länge de inte tar hutlöst betalt, för du kan du lika gärna byta dator helt och hållet. Se till så att du får fast pris på felsökning/arbete så du inte står där sen med en fet faktura.

Lycka till med din dator.

Veda
6/15/15, 10:08 AM
#5

Tack, jag ska fundera på hur jag gör. Men nu har jag fått lite "kött på benen" för mina tankar.

[VSK]
6/15/15, 10:26 AM
#6

👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: