Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1501 ggr
GemTwist
6/23/15, 8:07 PM

Vilken processor mm

Hejsan, min dator gick nyss kaputt och ska köpa en ny men vet inte vilken processor jag hade på den gamla, i alla fall undrar jag vilken processor som passar bra till the Sims 3 och 4 + expansionerna, minecraft, warthunder och League of legends. Samt vilka märken som är bra Och hur mycket GB som behövs då mina Sims spel tar enorm plats på hårddisken

Annons:
GemTwist
6/23/15, 8:15 PM
#1

Eller vilken av dessa passar bäst enligt beskrivningen

GemTwist
6/23/15, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Kaj
6/24/15, 10:13 AM
#3

Svårt att avgöra då jag inte vet vilket kav du ställer på spelen och dess grafik.
Båda de du har på bilden använder Intel HD Graphics vilket är ett inbyggt grafikkort direkt på processorn. Normalt brukar detta vara tillräckligt för att köra Video och andra grafikapplikationer men ha sina begränsningar vad gäller just spel där man brukar få dra ner på upplösningen för att spelen inte skall hacka . Skall man lägga till ett externt grafikort går priset upp med ett par1000 kr.

i ovan bild har du Intel HD Graphics 5500  vilket dessutom inte är deras senaste variant. Nu mer finns även HD 6000 och HD 6100. Men det är även lite svårtolkat för ett HD 5500 kort kan ge samma restanda som et HD 6000 kort osv.

Webbsidan Notebook check går ständigt igenom alla processorer och grafikkort och testar hur de fungerar medolika spel od.
http://www.notebookcheck.se/Grafikkort-foer-baerbara-datorer-Prestandatester.69211.0.html
å dit och sök upp HD Graphics 5500 (direktänk dit om du vill http://www.notebookcheck.se/Intel-HD-Graphics-5500-benchmarks-prestanda-specifikationer.138076.0.html ) Lite längre ner på sidan har du entabell till alla HD Graphics .

Sedan är det processorn so är viktigt. Den ena i din bild är n I7 och en andra en I5 därI7 är n bättre processor i normal fallet.  Men som du an se så är I7 processorn i ditt exempel av 4:e generationen medans I5 är av 5:e generationen de ser up att den börjar på 4 eller 5respektive I5(7)-X … där X är enrationen.
Det händer mycket mellan varje genration så en I5 generation 5 skulle  kunna vara bättre än en I7 generation 4.
Du kan gå in på Intels hemsida och jämföra de olika processorerna vad gäller prestanda mm (där står ven vilken v. grafikprocessor de har)
http://ark.intel.com/ - är du osäker på vilken processor det är så ange bara processor benämningen i sökfältet så kommer du rätt.

Sist skulle jag rekommendera en SSD disk eftersom spel ofta laddar data från disken. En SSD disk är mycket mycket mycket snabbare än en vanlig hårddisk.
En SSD kostar förstås lite mer.

GemTwist
6/24/15, 11:23 AM
#4

Tack så mycket, grafikkortet fungerar till spelet jag tänkt spela (the Sims 4) i med. Vilket jag nöjer mig med. Prosessorn blir då i5, vilket jag inte tror gör så mycket. Har tyvärr inte råd med en Ssd disk.

GemTwist
6/24/15, 11:23 AM
#5

Men kan man köpa ett nytt externt grafikkort senare?

Kaj
6/24/15, 1:15 PM
#6

Enligt testerna på notebook check (se länk ovan kan Sims 4 spelas med upplösning medel. (1366x768) på din skärm. Har du högre upplösning kommer spelet att börja hacka. Det innebär även att du kanske inte får fullt upplöst material från spelet.

Normal kan man uppdatera till ett externt grafikkort senare om man vill men det är helt klart lite pillrigt eftersom processorn redan har ett grafikkort. Man måste då in i BIOS på datorn och ställa om vilket som skall vara "primärt" grafikkort. Det går i vissa processorer även att ställa in så att den först använder HD5500 kortet och när den maxas ut pga av hög belastning så tas det externa grafikkortet i bruk.
Många märken av datorer gör så för att inte behöva ha så jätte dyra grafikkort eftersom man då kan dra nytta av 2 stycken i stället.
Men är man inte helt duktig på BIOS inställningar så kan det bli problem

Om i5-5200U stödjer 2 samtidiga grafikkort vet jag inte för jag är ingen expert på sådant här tyvärr. Men en snabb fråga till Intel support så bör du få svar på detta. Så fråga dom - de kan då också ge besked vilka BIOS ändringar du måste göra

Annons:
Upp till toppen
Annons: