Annons:
Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 2650 ggr
Mysan59
2015-07-06 19:46

Dela surf från mobil till dator

Hej!

Jag ska snart åka till min dotter och bo där ca en vecka och vill ha med mig min laptop.

Men hon har inte wi-fi fast däremot ganska mycket mobildata (10 eller 20 gb), medans jag själv bara har 1 gb och det räcker inte långt plus att jag föredrar att sitta vid datorn.

Är det någon som har en aning om hur jag kan kan få surf via hennes mobil till min dator?

Annons:
Fridaaaa
2015-07-06 19:48
#1

Vad har du för mobil?
På min sony z3 compact klckar jag på inställningar --> mer --> internetdelning och hotspot. Och då starta det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysan59
2015-07-06 20:21
#2

Så klart att jag missade att skriva ordentligt… 🙂

Det är dottern som har mobil och dator men det kanske funkar på hennes mobil också?

Men behöver jag inte göra något på datorn?

Tack för ditt svar!

Mysan59
2015-07-07 18:00
#3

"och jag som har dator" skulle det ju stå, jösses allt blir knasigt! Tror att jag tar om det hela igen.

Dottern har alltså endast mobil och mobildata men ingen wi-fi och jag har en mobil med mig till henne men vill också ta med datorn för jag använder hellre den än mobilen, dels för att jag bara har 1gb så då tar surfen slut så fort på mobilen och dels för att jag föredrar datorn fram mobilen.

Och jag vill då få surf via hennes mobil till min dator. Hur gör vi?

Hoppas jag lyckades förklara bättre nu. 😊

kissidor
2015-07-08 07:21
#4

det är väldigt enkelt i alla fall, lika enkelt som frida beskriver det - men om vi ska kunna ge dig mer exakta instruktioner så behöver vi veta vilken mobil din dotter har. det är relativt likt fridas beskrivning på alla androidtelefoner, men vi vet ju inte om det är det hon har. men är du säker på att inte hon redan vet hur hon aktiverar en hotspot?

på datorn klickar du bara på nätverksikonen längst ner i högra hörnet,  då får du upp tillgängliga nätverk och väljer din dotters hotspot och anger lösenordet. ett lösenord för hotspoten genereras automatiskt av telefonen men hon kan också välja att själv ändra det till nåt som är lättare att komma ihåg 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2015-07-08 09:54
#5

Nej tyvärr vet jag inte vad hon har.

Men tack båda två, hade ingen aning om vad hotspot var 🙂

Man lär sig något nytt varje dag. Tack tack! 🌺

Mysan59
2015-07-08 13:28
#6

Hon har inte android utan iphone 5

Annons:
Mysan59
2015-07-13 15:16
#7

Hej igen, Nu har vi försökt att dela surf igen men det har inte funkat. Hon har iPhone 5 och ingen surf. Jag har Windows Vista och ingen Bluetooth. Igår försökte vi via usb men vad vi än gjorde så gick det inte. Jag kan låna av min egen telefon (Android) men jag har bara 1 gb. Någon som har något tips hur vi ska göra?

kissidor
2015-07-13 16:29
#8

men vänta nu, nu hänger jag inte alls med längre - du skriver nu att din dotter inte har någon surf i sin telefon, hur menar du då mysan? eller menar du bara att ni inte lyckats aktivera hotspoten? sambon har sim-kort i sin iPad så där skulle jag i princip kunna kolla exakt hur ni aktiverar hotspoten - men när jag till slut lyckades få honom att inse poängen med en surfplatta så är det nu så att han aldrig släpper den ur sikte 😕, och nu har han tex åkt iväg till en kompis och tydligen tagit den med sig 🤪. så är det det saken gäller så kan jag tyvärr inte kontrollera själv i detta ögonblick, men såhär står det på nätet iaf att man gör på iPhonen (det går mao i stort sett exakt likadant till som på android.):

"Ställa in Internetdelning

Följ dessa steg när du vill ställa in Internetdelning:

  1. Tryck på Inställningar> Mobilnät.
  2. Tryck på Internetdelning och slå på det.

När du har ställt in Internetdelning går du till Inställningar > Internetdelning när du vill slå på och av det, eller ändra lösenord. 

Om du inte ser alternativet för Internetdelning frågar du operatören om du kan använda Internetdelning inom ditt abonnemang."

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2015-07-13 19:47
#9

#9 så klart att jag skrev fel igen 😊 jag menade att hon inte har wifi.

kissidor
2015-07-13 20:38
#10

Men får ni inte till hotspoten från hennes telefon fast ni gör som det står i #8 alltså?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
2015-07-13 22:25
#11

Det låter som om det var så vi gjorde som du beskriver i #8, men det funkade inte, men tack för din hjälp :)

Upp till toppen
Annons: