Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1647 ggr
Fruktzallad
7/11/15, 5:13 PM

Behöver tips på en ny lap top.

Hej! Det är dags för mig att köpa en ny dator och jag antar att jag ska nergradera mig lite för att få en lite  mindre och smidigare lap top. Nu har jag en Asus gaming-dator/lap top med kanske 5 år på nacken? (G73J) Den är fortfarande jättebra, tyst, sval, kraftfull och jobbar på utan att knorra och det enda som börjar ge med sig efter dessa år är keyboarden och vissa bokstäver. Det har jag löst med ett externt tangentbord :-) .

Det som gör att jag ska byta är att den är så stor och tung (4kg), och att jag inte spelar några tunga spel längre. Datorn ska få vandra vidare i familjen.  Jag skulle vilja ha en som inte väger lika mycket, en som är lite mer diskret på soffbordet och en som man lätt kan flytta med sig runt i huset eller ut på altanen. Nu så flyttar man inte detta monster mer än nödvändigt och batteritiden är inget att skryta med heller. Den står på soffbordet och  är igång dygnet runt nästan, och ibland är den lite i vägen faktiskt för den ser ut som en stor svart stridsvagn. :-)

 Det viktigaste är dock att den nya lap top:en har bra kylning och inte låter som ett viggenplan så fort man råkar hamna på en sida med många tunga annonser, eller  när man spelar spel på  facebook som är flashbaserade.  Min nuvarande dator låter ingenting. Den är extremt tyst och utblåset sitter på baksidan så man får aldrig värmen på sig heller. Så himla bra! Den lät inte ens när jag spelade Sims 3 eller Dark Souls och just denna tysthet gör att man inte märker att den står på  från morgon till kväll. Så kan man få (lite av?) denna svala tysthet utan att köpa den värsta gamingdatorn som finns?

Jag behöver inte ha extremt mycket minne heller  eftersom jag lägger mina bilder och ev.  musik på extern hårddisk men den måste ju så klart ha minne så allt flyter på bra när man vardagssurfar.  Min nya lap top är för att surfa runt på nätet, skriva mail, spela webbaserade spel, använda word och ev.  redigera nån bild i photoshop i förbifarten för att kunna skicka till morfar.  

Jag är svag för Asus eftersom jag är så nöjd med den datorn jag har men jag har ingen aning om hur Asus icke gamingdatorer  funkar. De har ju ZenBook och andra lite nättare modeller  men där kanske fläktarna får hårdjobba? Min skräck är en HP dator som min kompis har. Hon kan inte ens sätta på den utan att fläktarna jobbar och den blir glödhet efter bara  15 min.  

Snälla. kom med tips som håller sig under 11 000kr i inköp och som inte låter som om den ska lyfta och brinna upp så fort den får jobba lite.  :-)

Annons:
_Fisken
7/11/15, 5:18 PM
#1

Den här blev jag sugen på…

http://www.billigteknik.se/minidator/12102-hp-pavilion-x360-11-n010eo-888182909003.html

Notera skärmstorleken.

Har handlat förut av Billigteknik. De är bra och har bra servicefolk. 

Du har förövrigt rätt om HP. Min HP går fläkten på hela tiden och den blir snorhet men det är en större HP-laptop.

Fruktzallad
7/11/15, 9:09 PM
#2

Nä, någon HP blir det inte igen.  Jag hade en för  7 år sen och den dog av överhettning  :-)

[VSK]
7/12/15, 3:17 PM
#3

Det är inte för intet som HP kallas för Helvetes Produkter 🙂

Upp till toppen
Annons: