Annons:
Etikettwindows
Läst 7265 ggr
Blanksteg
7/30/15, 9:53 AM

Windows 10-startfältet svarar ej

Jag uppgraderade datorn igår kväll till Windows 10 (från 8.1). Men än idag fungerar inte startfältet som det ska. Flera ikoner syns inte, och startmenyn öppnas inte när jag klickar på den. Och så svarar inte startfältet öht ibland, och klockan stannar då och jag kan inte öppna apparna (webbläsare, mail, o.s.v.) via startfältet.

Är det en bugg eller är det något fel på datorn?

Hittade denna lösning: https://www.techmesto.com/fix-start-menu-broken-windows-10-technical-preview/

Men när jag klickar Windows key+R så händer ingenting.

Annons:
[VSK]
7/30/15, 10:00 AM
#1

Kör du med Technical Prewview alltså?

Isf så ladda ned senare version.

Blanksteg
7/30/15, 10:34 AM
#2

Jag vet inte om det var det som jag laddade ner, men varifrån laddar jag ner senaste versionen i så fall? I Windows update?

Blanksteg
7/30/15, 11:05 AM
#4

ok, tack! Jag var alltså för snabb med att ladda ner det..

Kan jag på nåt sätt installera till 8.1 igen för att sedan installera till 10 igen när det är klart?

[VSK]
7/30/15, 11:20 AM
#5

Beror ju på hur du installerade 10:an

Clean install eller uppgradering?

Annars om du har Win 8 på media så är det nog bara installera om.

Blanksteg
7/30/15, 11:24 AM
#6

Installerade 10:an genom att klicka på Windows-meddelandet som syntes i startfältet till höger. Det var där också som jag reserverade det för ett tag sedan.

Annons:
[VSK]
7/30/15, 11:31 AM
#7

Då kan du återställa datorn om du inte städat bort de filerna.

Blanksteg
7/30/15, 11:33 AM
#8

Ok, vad bra! Tack så mycket! :)

[VSK]
7/30/15, 11:35 AM
#9

🙂

Zepp
7/30/15, 1:47 PM
#10

Som sagt vad.. nerdar kan vara heta på gröten och ladda ner betaversioner.. på så sätt får de lite kul pyssel samtidigt som de hjälper MS att hitta buggar!

Men är man inte nerd, bör man vänta in i det sista.. tills nerdarna och MS fixat de mesta felen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blanksteg
7/30/15, 7:11 PM
#11

Hur återställer jag datorn? Kommer ju inte in på startmenyn…

[VSK]
7/30/15, 7:17 PM
#12

Enklast och säkrast är nog att boota från installationsmedia och välja systemåterställning den vägen.

Vet ej hur menyn ser ut för Win10, men du bör hitta den om du väljer avancerad när du får val.

[VSK]
7/30/15, 7:28 PM
#13

#11

Händer det ingenting om du trycker på Windowstangenten (ser ut som ett litet fönster) ?

Annons:
Blanksteg
7/30/15, 7:30 PM
#14

Nej, händer inget. Startfältet (dock inte startmenyn) funkade ett litet tag nyss och kunde öppna kontrollpanelen, men nu svarar det inte igen.

[VSK]
7/30/15, 7:30 PM
#15

Hittar inte direkt tangentkombo för systemåterställning i Win10, men prova om du kommer åt den om du kör med Windowstangenten + i och där väljer rätt val.

Blanksteg
7/30/15, 7:33 PM
#16

windows+i funkar tyvärr heller inte. ctrl-alt+del fungerar dock, men det har jag väl ingen användning för…

[VSK]
7/30/15, 7:34 PM
#17

Du bör nog göra en systemåterställning via installationsmedia som jag skrev tidigare.

Blanksteg
7/30/15, 7:37 PM
#18

Ok, jag har tyvärr ingen sådan.

[VSK]
7/30/15, 7:49 PM
#19

Här kan du ladda ned Win10.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Välj alternativet "installera på annan dator" eller va det nu hette. Sen sparar du filen på ett USB-minne. När det är klart så öppna utforskaren med Win + e, gå in på USB-minnet och kör setup.exe

Detta skall göra en uppgradering, men jag vet inte vad som händer när du redan har Win10 installerat. Antingen så kan du inte köra systemåterställning till ditt tidigare Windows, eller så kan du det. Bara att googla om det, eller prova.

Jag hade iaf testat att bootat datorn med USB-minnet i och som första boot-enhet och se om du kan välja avancerat och där köra systemåterställning.

Jag har tyvärr aldrig själv testat denna kombo Win8/Win10/Win10/Win8 och har ej läst om nån som gjort det heller.

Generellt sätt så borde det gå att köra systemåterställning om du installerar över Win10 på det gamla utan att formatera, men jag törs inte lova nåt.

Blanksteg
7/30/15, 8:49 PM
#20

Ok, tack! Får testa det i morgon.

Det är ju inte så att jag verkligen behöver använda startmenyn eller startfältet. Jag kan fortfarande öppna webbläsaren och word som jag främst använder (genom att klicka på ikonerna på skrivbordet istället).

Kan jag kanske bara vänta på att datorn ska automatiskt uppdateras och att problemen ska lösas genom dem uppdateringarna?

Annons:
[VSK]
7/30/15, 8:54 PM
#21

#20

Tycker inte det låter som nån automatisk uppdatering kan fixa detta, men jag kan ju ha fel förstås.

[VSK]
7/31/15, 2:22 PM
#22

Starta datorn i felsäkert läge med kommandotolk.

Skriv rstrui.exe i kommandotolken och tryck sedan på Retur. Då skall du hamna i systemåterställningen om allt går som tänkt.

Blanksteg
8/1/15, 12:33 PM
#23

Tack för din hjälp! :)

Jag lyckades idag helt plötsligt få fram inställningar och kunde därifrån återgå till 8.1 :) Så nu är datorn återställd till hur den var innan uppgraderingen. :)

[VSK]
8/1/15, 4:37 PM
#24

👍

Blanksteg
8/1/15, 6:26 PM
#25

Windows Update verkar dock när jag startar datorn varje gång vilja hämta Windows 10 trots att jag ändrat inställningarna till att endast låta Update söka efter uppdateringar…

[VSK]
8/1/15, 6:47 PM
#26

#25

Om du avbryter WU. Kan du då se Win10 i listan för uppdateringar?  OM så fallet, högerklicka och välj dölj uppgradering om det går.

Upp till toppen
Annons: