Annons:
Etikettwindows
Läst 4440 ggr
beem
2015-08-01 14:42

Avvakta med inst. av Win 10 ?

Jag har fått min nedladdning av Windows 10. Jag läser om en del problem med den nya vers. som ju förmodligen rättas till eftersom.

Är det ide att avvakta med att installera den ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2015-08-01 16:36
#1

Att nya versioner av operativsystem kan vara en del buggiga är ju inget nytt under solen.

Både hårdvara och mjukvara kan ställa till det om man har otur.

Vill man uppgradera och testa (det går ju alltid att backa tillbaka), så är mitt råd att avinstallera så mkt som möjligt, och det med ett bra program som även städar bort registerfiler mm.

På den här datorn (stationär) så körde jag uppgraderingen, väntade i några dagar för att se att det inte skulle bli nå strul med aktiveringen och körde sen en clean install. Kan ju säga att Win10 är bra mkt stabilare med en clean install. 

Så, ska man uppgradera eller inte? -tjaaa, det beror ju på om man är väldigt beroende av datorn 24/7 eller inte. Samt om man har en massa server/tjänster på som man inte vet är 100% kompatibla eller inte.

Är man en helt vanlig användare som inte har nå special för sig så tycker jag det är bara att köra på. Men är man helt ovan att felsöka själv mm så kanske man ska vänta ett tag.

Har man en riktigt kopia på systemdisken så att man kan återställa datorn utifall, så är det bara att åka 😃

beem
2015-08-02 09:55
#2

Ok då vet jag lite mer. Tack för bra svar


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-08-02 10:18
#3

Det är ganska lustigt att man längtat ihjäl sig på Windows 10 och när man väl har den så vill man byta utseende så den liknar en äldre version 😃

Det är svårt att lära gamla hundar att sitta 🤦‍♂️

Zpookey
2015-08-04 15:22
#4

Jag installerade Win 10 på min jobbdator samma dag som den släpptes.
Funkar skitbra.

beem
2015-08-05 19:52
#5

Installerade idag. Allt fungerar så bra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-08-05 19:57
#6

🙂

Annons:
[Jens]
2015-08-06 18:15
#7

Jag skulle råda att inte installera Windows 10 idag. Avvakta till årsskiftet.

[VSK]
2015-08-06 19:56
#8

Än så länge så finns det 7 st i min bekantskapskrets som uppgraderat och alla är nöjda.

[Jens]
2015-08-06 19:59
#9

VSK, är det alla dina vänner som har haft problem med iPhone 😉 Skämt åsido men alla som jag känner är missnöjda så jag har struntat i att installera det. Jag väntar istället för jag har inget emot 8.1. Ska berätta att merparten av dessa är systemtekniker på olika kommuner och kanske går de mer på djupet och testar operativsystemet än att hålla sig på ytan.

[VSK]
2015-08-06 20:09
#10

#9

Nä, mina vänner som har iphone har tyvärr tummen mitt i, och skulle aldrig kunna installera ens. 😉

Installerade Win10 idag på en företagsdator som skall gå som testburk. Alla program som är av vikt (som jag testat alltså) funkar. Kommer nog köra den som test nån månad innan de andra burkarna uppdateras.

Zpookey
2015-08-07 11:17
#11

Tja…jag själv är systemadministratör för flertalet företag och har inte upplevt några problem med Windows 10. Vi kommer att börja rulla ut Windows 10 till våra kunder allteftersom.
Alla mina specialprogram fungerar utan problem.

[Jens]
2015-08-07 11:21
#12

Friskt vågat Zpookey men det är nog skillnad på företag och kommuner.

bernil55
2015-08-10 14:13
#13

Jag var snabb med att boka men kan för närvarande inte alls förstå vad jag ska med Windows 10 till.  Har Windows 7 pro sen drygt ett år och vill absolut inte ha något som påminner om någon 8 över huvud taget.  Jag älskade XP…

Men jag är bara en vanlig tant som gillar saker som funkar för mig, oavsett hur gamla/omoderna de är. 🙂

Jag avvaktar men bokar nog av den… (tills vidare dold)

Annons:
beem
2015-08-10 14:42
#14

#13 Jag  körde med XP som jag verkligen älskade och ville absolut inte uppgradera. Jag hade Vista på en annan dator och gillade verkligen inte Vista.

XP ville jag ha kvar  ha kvar så länge det gick. Så kom då dagen då nytt köp av dator blev aktuellt. Jag fick då Win 8 och blev otroligt överraskad och gillade den mer än jag trodde jag skulle göra.

Jag har nu uppgraderat till 10:an och jag måst erkänna att den gillar jag verkligen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
2015-08-11 11:23
#15

#14 beem
I Windows 10 ingår Hyper-V gratis. Du måste aktivera den från "installera fler Windows funktioner"  från kontrollpanelen.
Där kan du enkelt sätta upp en virtuell XP miljö så har du båda operativsystemen.
Allt du behöver är minne och disk för att hantera men om du bara kör XP ibland kan du sätta Hyper-V till att använda hyfsat mycket minne och sedan när du stänger ner WIN XP virtuella så övergår allt minne tillbaka till din HOST vilket är WIN 10.
Bra läsning om hur man gör här - http://www.tenforums.com/tutorials/2087-hyper-v-virtualization-setup-use-windows-10-a.html

Hyper-V i Win 10 har även en funktion som heter CheckPoint.  Med den skapar du på ett par sekunder en återställningspunkt som du kan backa tillbaka till efter att du ex testat ett nytt program eller en uppgradering av ditt system etc.
CheckPoint skiljer sig från en Återställningspunkt på så sätt att din CheckPoint är i Sandbox-läge så även om du skulle få in ett virus eller något så kommer din CheckPoint att backa dig tillbaka till ett rent system så som det var innan du skapade Checkpointen. Det gäller allt även om du gör registerändringar, tar bort OS filer, skapar eller ändrar användarkonton eller alla andra systeminställningar.
Att skapa en CheckPoint tar några sekunder och att återställa tillbaka lika så några sekunder.  Vill du inte rulla tillbakatill en Checkoint tar u bara bort den och kör vidare
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn818483.aspx
https://redmondmag.com/articles/2014/05/09/hyperv-checkpoints.aspx

ru4real
2015-08-11 15:55
#16

Har installerat på min nya laptop. Var tvungen att uppdatera ett par maskinspecifika drivisar, men annars inga problem. Kanske att den blir varmare än tidigare men det vet jag inte riktigt om det stämmer. Lenovo Yoga 2

LoAEmma
2015-08-15 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Så detta meddelande man får "Skaffa Windows 10" är legitimt så att säga?
Blev lite misstänksam bara…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

parsley
2015-08-19 09:35
#18

Installerade Windows 10 igår eller i  natt på min stationära dator. Facit så här långt. Jag kommer inte åt facebook och en del andra sidor jag testat att googla på.  Vissa sidor fungerar, däribland iFokus och ett antal bloggar jag testat. Allt fungerar på surfplattan som har Windows 8 och kopplas upp via samma router. 

Ska jag avvakta och se eller försöka avinstallera Windows 10 och återställa datorn till fabriksinställningarna? Det blir en del pyssel, men jag kommer åtminstone inte förlora några värdefulla dokument. 

Jag har testat ett antal omstarter av både router och dator.

Kaj
2015-08-19 10:31
#19

Vi behöver nog mer info om exakt vad som inte fungerar dvs vad händer - fryser webbläsaren eller fryser hela datorn etc.
Använder du webbläsaren Microsoft Edge (ny i Win 10) eller använder du Internet Explorer 11?
Edge kan krångla men IE 11 funkar ivf för mig.
Sedan behöver vi veta från vilket OS du uppgraderade vilken dator du har etc för att se om det via en google sökning ger att fler upptäckt samma problem.

Jag har inte upptänkt några problem med min uppgradering på en Intel NUC från Win 8.1 till Win 10,
Webbläsaren Edge är lite skakig på vissa webbsidor men annars allt OK - har kört ett par veckor nu.

parsley
2015-08-19 12:04
#20

Jag uppgraderade från Windows 7, blev irriterad och återställde fabriksinställningarna och tänker köra på 7:an så länge det går och sluta vara pillsjuk. :)

Annons:
Zpookey
2015-09-16 13:54
#21

#17

Ja, det är legitimt. :)

Upp till toppen
Annons: