Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2032 ggr
Simsann4
2015-08-03 20:32

laptop

Jag letar för fullt efter en ny laptop.

Jag vill inte ha någon någon HDD bara SSD men alla jag hittar har både ock.

Jag hittade ett par men då hade de ett dåligt grafikkort, jag vill ha 4 G.

Sen vill jag ha minst 16 Ram helst med plats för 32.

Minst 17" skärm helst UHD men det räcker med HD.

Windows 10 installerat och färdigt.

Jag ska vänta med datorköp tills min dator kommer ut i handeln men kul ändå att leta och se vad som finns.

Jag kanske ska vänta tills 5:e generationens i7 CPU kommer ut.

Jag fortsätter att leta och kom ni också gärna med förslag om ni hittar något liknande. 

Jag kommer att vänta ut den här datorn. Jag har ingen brådska.

Annons:
Simsann4
2015-08-04 00:58
#2

Tack. Ska kolla

Kaj
2015-08-04 11:46
#3

Skall du ha win 10 förinstallerat får du nog vänta ett tag för dessa har inte riktigt nått ut till handeln ännu.

De specifikationer du anger gör att du lär komma upp rejält i pris.  Vad skall du egentligen köra för program på den då du kräver ett riktigt bra grafikkort (du skriver 4G men menar nog 4K), en snabb SSD disk, helst 32 GIG RAM och vill ha en I7 av 5:e generationen?
Du lär väl vara en AD designer eller hålla på med multimedia eller grafik kan jag tro.
Jag gick in på netonnet och sökte fram bärbara och använde sedan deras filter på några av dina krav och fick träff på 4 datorer bara. Ingen med högre upplösning är 1920x1080 så inget 4K där inte.
Intel är på gång med ytterligare generation av sina mobila-processorer som beräknas komma i september. Ännu finns inga specifikationer där men tills vidare kan du kolla alla deras processorer och specifikationer här http://ark.intel.com/
Du kan byta språk till svenska uppe till höger om du vill

Intels mobila processorer börjar nu komma upp i bra prestanda utan att man väljer deras I5 eller I7 modeller. Så kolla och jämför på deras ARK sida. Kolla hastighet, antal trådar och kärnor, Lithografi (strömsnåla 14 nm), vad högsta hastigheten för turbo är och vid vilken CPU temperatur den tillåts (TDP). En som blir för varm kommer inte att överklockas och gå in i turbo utan ligger kvar på Base Frequency.
Du kan även kolla om processorn tillåter internt och externt grafikkort samtidigt. Många bärbara modeller med externa grafikkort använder först det inbyggda Intel grafikkortet för att sedan växla upp till ett externt grafikkort om det behövs.
Om du spelar spel bör du kolla in Open GL versionen och Direct X versionen.

Jag tycker att notebookcheck har bra information om vad olika bärbara datorer klarar av vad gäller spel och annan användning.
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html (du kan växla språk till svenska högst upp i menyraden där du nu ser en amerikansk flagga)

Zpookey
2015-08-04 15:58
#4

Det är inte ofta som en laptop har både SSD och vanlig hårddisk.
Däremot så brukar man kunna välja vilket alternativ av de två man vill ha.

JonasDuregard
2015-08-04 16:27
#5

#0 Har du provat prisjakt.se? Där kan man göra anpassade sökningar på egenskaper som innefattar de flesta om inte alla av de krav du ställer.

Zepp
2015-08-04 18:42
#6

Du får vänta något år eller två innan din dator finns till överkommligt pris!

Men för samma summa som en mindre bil kan du alltid få någon att bygga en sådan till dig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Simsann4
2015-08-04 19:45
#7

Haha ja jag får nog vänta ett tag men inte i 2 år. Tror nog att jag kan hitta den någon gång 2016 . Men tack för er hjälp. Fortsätt gärna för det gör jag🤓.

Zepp
2015-08-04 19:52
#8

Oandra sidan.. köp en dator i prisklassen 15000, köp sen delar för lika stor summa och installera sen W10 på den så är du hemma!

Så småningom.. troligen inom ett år så kommer W10 att vara standard.

Om 3-5 år så kommer antagligen alla diskar att vara SSD!

Och sist men inte minst.. inom de närmaste åren så kommer moderkorten att ha en busshastighet som gör att du har full nytta utav SSD!

För att inte tala om nätverk och grafik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-08-05 07:35
#9

#8

Menar du att dagens SSD (SATA) är snabbare än SATA6-bussen? SATA6-bussen har en teoretisk max hastighet på 750 MB/s. 

De snabbaste SSD (SATA) ligger på runt 520-540 MB/s beroende på applikation och tillvägagångssätt.

Så förklara varför man inte skulle ha full nytta av en SSD via SATA idag?

Dessutom. Kör man raid 0 så utökas prestandan (SATA).

Upp till toppen
Annons: