Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2758 ggr
Castiel.
2015-08-11 18:54

Packa bärbar dator för transport

Hej!

Behöver lite tips och tricks på hur man på bästa sätt packar ner en bärbar dator för transport. Min Lenovo B50-30 ska åka iväg till en verkstad för undersökning och reparation och dom bad mig att packa den så den inte blir ännu mera trasig än vad den redan är. 

Saker jag INTE har hemma:

- Lådan som datorn kom i
- Frigolitbitar
- Bubbelplast

Saker som jag har hemma:

- Datorväska
- Spännband
- Tejp (dock ingen silvertejp eller bruntejp, utan vanlig tejp)
- En jävla massa tidningspapper.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
VildaVittra
2015-08-11 19:08
#1

Du har ingen källsortering/soprum du kan hämta frigolit ifrån? Eller om du kanske har smådjur så har du halm hemma? Använder man det så måste du plasta in datorn ordentligt. 

Och skicka INTE med posten, utan ta Schenker eller DHL. Posten spelar fotboll med sina paket, visst händer det att DHL och Schenker också gör det, men de tar ansvar och står för skadorna de orsakat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Castiel.
2015-08-11 19:10
#2

#1 jag vet inte vilket företag Lenovo har skickat till mig, men det återstår att se när dom kommer hit för att hämta min dator.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Zepp
2015-08-15 13:38
#3

Packa ner allt i orginalkartongen med all frigolit som kom med den!

Lägg sen den kartongen i en större låda som du fyller med bubbleplast och tejpar med silvertejp!

Grejen är.. skit i att köpa dator på nätet.. köp av lokal datorbutik där du kan lämna in din dator!

Grej nr 2.. se till att den butiken är en seriös sådan!

Grej nr 3, de får väldigt gärna ha kunnig personal.. gärna sådana tekniker som vet hur en dator fungerar och har en aning om hur en sådan brukar se ut inuti!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

thea_thea
2015-08-15 14:00
#4

#3 Har du läst ts inlägg? Såhär står det klart och tydligt;

"Saker jag INTE har hemma:

- Lådan som datorn kom i
- Frigolitbitar
- Bubbelplast"

Zepp
2015-08-15 14:19
#5

Jo jag har läst.. och kommentaren var därefter!

Dvs skit i att köpa av random Internetbutik.. leta efter en seriös butik i din närhet!

Och som lök på laxen.. jobbar på ett företag.. sänd in Routern i orginalförpackning och vänta 14 dagar/någon månad innan man får en ny.. innebär att vi kommer att göra konkurs under tiden!

Kan man däremot undvara dator/router någon månad.. köp billigt på Internet!

Man kan tex spara någon hundralapp.. om man tycker besväret är värt 100 kr!

"There is no such thing as a free lunch"!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2015-08-16 16:13
#6

Tidningspapper duger utmärkt att packa emellan med om ytterlådan är lagom hård. En kartong som är större än datorn, med spelrum på omkring en decimeter åt alla håll räcker.

Sedan tar man tidningarna och börjar i mitten av tidningen och lyfter upp hela uppslaget. Man greppar det i mitten och knövlar ihop, tills det är en boll. Man gör likadant med många tidningspapper, och så lägger man datorn på ett lager av sådana hopknövlade bollar och trycker ner bollar längs kanterna också. Sist lägger man likadana bollar också ovanpå.

Man ska se till att datorn inte kan dansa runt inne i lådan, den ska ligga still, så man måste fylla ända upp till locket. Självklart kan man lägga mer än ett lager i botten för att få själva datorn mer mitt i kartongen.

Om man vill förstärka själva kartongen är det enklaste om man kan hitta en större kartong i tjockare papp och skära ut bitar i samma storlek som lock och botten på kartongen man använder. De bitarna lägger man då först en i botten innan man börjar packa med tidningspapper, och sist en ovanpå innan man stänger.

Om du vill hindra datorn från att kunna glida omkring så att dess kant närmar sig kartongens sidor, behöver du en bit tunnare kartong lika stor som botten på kartongen du ska använda. I den tunnare kartonten tar man upp ett hål för datorn, en springa så att man kan sticka skärmen genom det hålet och fälla ihop den, och att den springan sitter så att datorn får bra distans till kartongens sidor.

Det sista kanske är lite överkurs, men det funkar faktiskt. Jag tror inte att det behövs om du är bra på att knövla ihop tidningssidor.

Annons:
Castiel.
2015-08-16 22:30
#7

Skickade iväg datorn i Torsdags.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[VSK]
2015-08-18 09:19
#8

Svarar nu för sent då TS redan skickat iväg datorn.

Bland det absolut bästa man kan ha som skydd för datorn (om man inte har bubbelplast mm hemma) är att vira in datorn i ett stort fluffigt badlakan och sen ned i kartong. 

Bara se till att de skall skicka tillbaka datorn på samma sätt.

Castiel.
2015-10-06 15:05
#9

Har fått tillbaka datorn. Allt som allt kostade det 1064 kr inklusive frakt att få datorn lagad och hemskickad. Allting fungerar utmärkt och är glad över att ha min kära dator tillbaka :)

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Upp till toppen
Annons: