Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1085 ggr
[rolnor]
2015-08-18 16:49

Skriva längs insidan på en cirkelni word?

Jag vill ha text längs insidan på en cirkel, går det att göra i word?

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
deeman
2015-08-19 07:36
#2

Inte helt 100 med på vad du menar . Troligen menar du längs med linjen/kanten - i annat fall:

  • Dubbelklicka på cirkeln och skriv.
  • Alternativt rita ut och skriv i ett textfönster inuti cirkeln.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Kaj
2015-08-19 08:37
#3

Om du inte vill hålla på med de förfärliga clipart bilderna så kan du ju göra så här

infoga cirkeln (från infoga, figurer)
Markera cirkeln och gå till Format fliken.
I ett av verktygsfälten bland format har du en ikon för Textorientering. Där kan du välja i nederkant. Faktum är att på Formatfliken har du en massa inställningar som du kan göra på din cirkel eller på din text i crkeln.
Men om du vill ha texten i nederkant så den följer cirkelns figur och böjning så får du ta och markera den text du skrivit och högermarkera.
Välj där valet Tecken.
Här har du en hel del funktioner att experimentera med. Dels har du fliken Avancerat men det finns även en knapp som heter Texteffekter där du kan specialdesigna hur texten skall se ut.

[rolnor]
2015-08-19 15:13
#4

Tack, har testat infoga cirkel, skrivit något sen markerat texten och högerklickat, valt tecken men jag hittar ingen funktion där texten blir längsmed böjningen på cirkeln? Har kollat avancerat också. Kan du testa och säga exakt vilket kommando jag ska välja, please!

[rolnor]
2015-08-19 16:00
#5

Jag hittade en bra film på youtube, men dom har kommandot transform under texteffekts och det saknas i mitt word. Jag harr ms office och det är nytt? Funderar på om kommandot heter nåt annat på svenska men det finns inget att välja på?

[rolnor]
2015-08-19 16:07
#6

Eureka!!!, man går in under format och klickar på nedersta stora bokstaven och väljer omvandla, sen får man justera storleken på textboxen precis som dom gör på youtube.

Annons:
Upp till toppen
Annons: