Annons:
Etikettövrigt
Läst 703 ggr
ilenna90
2015-08-19 16:50

ebay

hade svårt att hitta något forum det här kunde passa i så testar här, det är ju åtminstone internetshopping det handlar om så O_o 

tänkte bara höra med er som beställt lite större grejer från ebay. 

jag funderar på att köpa några samlarfigurer från kina men dom kommer i en kartong och jag tvivlar på att den kommer få plats i brevlådan. Har ni fått hämta ut på posten istället då? och har ni då fått betala extra för det?

Annons:
Valkyrija
2015-08-19 16:55
#1

Jag har fått hämta ut sådana paket i förbutiken i min närmsta ICA-butik :) Kostade mig inget extra! :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

ilenna90
2015-08-19 16:56
#2

okej tack så mycket för det snabba svaret! :D 
fick du betala någon tull btw?

Valkyrija
2015-08-19 16:57
#3

Nej det fick jag inte men jag har hört talas om folk som behövt göra det…. Har ingen aning om varför vissa får det och vissa inte 😮

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

ilenna90
2015-08-19 17:11
#4

Jag har aldrig behövt göra det men då har jag bara beställt smågrejer. Men ja visst är det konstigt att vissa behöver :o Men ja känns ju säkrare när man får hem det direkt i ett litet paket liksom :/

Tant Grön
2015-08-19 21:54
#5

Jag beställde en gång från Kina och fick betala tull. Men säljaren hade garanterat att det skulle vara tullfritt, så jag fick pengarna tillbaka. Men det var inte från ebay.

kissidor
2015-08-20 15:15
#6

i princip ska man alltid betala införselavgifter, varav tullen som regel är det minsta - några få % bara, och under nåt visst belopp är det tullfritt. däremot ska man ju betala moms på allting, och transportörens expeditionsavgift för att de gör sig besväret att ta betalt (ligger ofta på nån hundring ungefär).

jag förmodar att de helt enkelt inte har resurser att göra denna kontroll på all post som väller in i landet, så jag har upplevt det som att det mer eller mindre rör sig om stickprov, och att ett större paket löper mycket större risk att bli uppmärksammat sas.

sen är det ju också så att vissa transportfirmor förtullar allt, men har säljaren uppgett ett lägre värde så kan man ju komma billigt undan ändå. men man kan också få ett brev där de kräver att man ska bevisa att värdet inte är högre genom att skicka in kvitto, och visar då kvittot ett högre värde är det ju det man får betala för - och framförallt tar den proceduren betydligt längre tid, de gör sig enligt min erfarenhet ingen brådska precis med att skriva sitt gamla brev och skicka det med snigelpost 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ilenna90
2015-08-20 15:48
#7

ja jag fick ett annat svar på det där med att tullen ju är %-beräknad, och då blir det ju som sagt inte särskilt mycket eftersom det jag köpt inte är dyrt. 
men hoppas att det inte blir något sånt där krångel att dom vill att man ska bevisa något då, eller att paketet fastnar i tullen överhuvudtaget eftersom jag också hört att det tar betydligt längre tid då. 

hade hoppats att dom skulle kunna packa figurerna i ett mindre paket (istället för att varje ligger i en varsin liten kartong och sedan samlade i en stor) men det verkade inte gå.. men kan ju hoppas att paketet slinker igenom ändå även om det är större än ett litet kuvert -.-

kissidor
2015-08-20 16:25
#8

jo det är ju momsen som blir dyr isf 😕. bäst är väl att räkna med att man får betala och se det som en bonus om man slipper 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
2015-08-20 17:13
#9

fast har aldrig tidigare behövt betala moms på varor vare sig från kina eller usa så kan ju hoppas på att man slipper det också :)

kissidor
2015-08-20 20:02
#10

Jodå, jag har också sluppit betydligt fler gånger än jag fått betala, och särskilt från kina :) Det jag menade var att man ska ju alltid vara medveten om och beredd på att de avgifterna KAN komma. En gång i min ungdom när jag var "fattig student" och sådär hade jag dock unnat mig nåt ganska dyrt från usa för att jag så erhört gärna ville ha det, och då åkte jag på en så stor avgift att jag inte hade råd att lösa ut paketet och det åkte tillbaks till avsändaren :(. Det var inte roligt alls kan jag säga! Jag fick dessutom inte ens nåt tillbaka för varan :( Just det, nåt som är viktigt att veta också när man räknar på saken är att momsen läggs på frakten också!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Smallchat
2015-08-24 15:14
#11

Ibland fastnar det på vägen när man beställer. Spelar egentligen ingen roll om det får plats i brevlådan eller inte.. ca 25% av totalpriset verkar det hamna på om det fastnar.

Har beställt mycket, men det var bara senaste paketet som fastnade.

Upp till toppen
Annons: