Annons:
Etiketthårdvara
Läst 3518 ggr
Smallchat
2015-08-24 15:08

Mobilt bredband vilken router/modem? + frågor

Hej!
Tänker byta från fast bredband till mobilt. Bor på landet så det enda fasta vi kan ha är dyrt o krånglar en del, finns dock 4G teckning på mobilen på vissa punkter i huset - kan jag räkna med att ett mobilt bredband också har 4G täckning där då?

Vad ska jag tänka på vid köp av modem/router?  tänkte skaffa halebops abonnemang utan bindningstid (samma operatör som mobilen) och köpa hårdvaran själv.  Eventuellt den router som kan fås med abonnemanget, men kontant i så fall..

Hastighet ut är inte superviktigt, de 4-8mbit vi har nu har räckt gott o väl när bredbandet funkar. Men modemet/routern måste kunna hitta 4G signalen.. vet inte hur det skiljer sig från 3G men telefoner utan 4G här har aldrig internet. Verkar inte finnas 3G teckning..?

Helst så billigt så möjligt.. funderar på usb-pinne och ev. skaffa router att ansluta den till senare när vi vet att allt funkar med abonnemang.. kanske lättare att ta med sig nätet också då.. men huset är stort och bara några punkter på ena kortsidan där det finns täckning.. hur vet jag räckvidden på routern? Vad är normalt och hur långt räcker det i meter?

Kan en usb-pinne enkelt kopplas till smart tv, eller kan det krångla med att tvn inte letar efter internet i usb portarna eller nåt?

Jag kan inget om sånt här som ni märker, vill inte göra massa felköp :)

länka gärna till information, har försökt googla men hittar inget informativt, bara reklam för olika routrar som jag inte fattar.. och bredbandstester, men har ju redan valt vilket bredbandsabonnemang jag tänkt skaffa, iom att jag vet att de har nån form av täckning här. Det har inte övriga..

Annons:
Bogey
2015-08-24 15:43
#1

Eftersom du har dålig täckning i området så satsa på en router med extern 3G/4G-antenn eller möjlighet att ansluta en extra extern MIMO-antenn. Med extern MIMO-antenn är det möjligt att ha routern inne och antennen ute på väggen för bäst mottagning.

Sen kan du dela din Internetanslutning i huset/lägenheten via WiFi och/eller kabel.

Tyvärr är är routrar med möjlighet till externantenn lite dyrare än de allra enklaste, men här nedan är några exempel efter en snabbsökning. Du kan säkert hitta lite billigare om du lägger ner lite mer tid på att kolla runt än att bara ta första bästa sökträff som jag gjorde.

Dovano Pro 4G

Zyxel LTE3301

MIMO-antenn

Jag tror inte du i det här fallet blir nöjd med den allra enklaste 4G-routern som du kan hitta, utan du får nog räkna med minst 6-700:- för en bra router och skulle det ändå vara problem med mottagningen så får du lägga till kostnaden för en extra antenn. Därför är det bra om routern har möjlighet att ansluta extra antenn redan från början.

Vad anbelangar din TV så är det nog lättare att ansluta TV'n via WiFi eller kabel till ett 4G-modem än att få 4G rakt in i TV'n m.h.a. en dongel om inte TV'n utryckligen har stöd för det.

Och för att svara på din fundering runt 3G vs 4G så ja, operatörerna har satsat mer på att bygga ut 4G än 3G så 4G har som regel bättre täckning än 3G.

Lycka till

Smallchat
2015-08-24 16:44
#2

Tack för utförligt svar! :)
Kan man sätta sim-kortet i den routern Donovo  (och deövriga routers som du lagt upp) eller måste de kopplas via ett modem att ha kortet i?

Hur ser jag om en ruter kan ta sim kort? :)

Smallchat
2015-08-24 16:46
#3

https://shop.halebop.se/mobiltelefoner/Huawei/Huawei-E5878-Vit-4G-Router-Kontantkort detta är routern som kommer med om jag binder abonnemanget (eller köper den kontant). Men den hamnar ju på 1300 så går det att hitta något billigare och lämpligt så är jag bara nöjd :)

Bogey
2015-08-25 00:02
#4

#2 I Zyxel-routern står det utryckligen att den använder ett mini-SIM så där är det kristallklart. Donovo routern står det inte lika tydligt men i de enklare routrar jag kollade på har krävt en separat 4G-USB-dongel men det står det inget om när det gäller Donovo så jag antar att den har eget SIM.

Dessa 2 routrar vara förövrigt bara 2 exempel på routrar där du kan ansluta extern antenn av valfri kvalisort vilket kan vara bra om man har dålig täckning och behöver förbättra mottagningsmöjligheterna.
Här har du ytterligare några routrar, bl.a. D-link o Asus men tyvärr verkar min pris-estimering ha varit optimistisk. Routrar som använder eget internt SIM och har möjlighet till extern 4G-antenn verkar starta runt 1000:- och uppåt.

#3 Den lilla minirouten du länkar till har ingen möjlighet till extern antenn så har du svåra mottagningsförhållanden finns inga garantier på att det funkar hemma hos dig, men har du öppet köp kan du ju alltid ta hem och prova och lämna tillbaka om det inte funkar.

Smallchat
2015-08-25 00:07
#5

#4 Tack så mycket :)
Hittade en liknande zyxel routern för några hundralappar mindre, som av vad jag kunde utläsa hade både möjlighet till antenn och inbyggt modem för sim.. så det är den som är mest intressant nu :)

Min pappa blev halvt övertalade av telia att vlja deras mobila bredband inkl. router.. men det står  ju ingenstans vad det är för nån man får med då.. jag utgår från att det inte finns antenn-anslutning på den..
Vi får se vad det slutar med men nu har jag iaf lite mer koll. :) Tack så mycket för hjälpen!

Bogey
2015-08-25 14:06
#6

Är det en stationär 4G-router är det väl denna.
http://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/produkt/huawei-e5186

Sen såg jag att jag hade fel.
Telia har ett antennpaket med extern antenn som de påstår passar till alla deras 4G routrar. Jag antar att det även gäller den lilla kompakta Telia- routern du länkade till tidigare.
http://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/produkt/smarteq-portabel-antenn

De har även en riktigt kraftfull antenn för fast montage om det skulle behövas
http://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/produkt/smarteq-tak-antenn

Ta ett snack med Telia så du verkligen får det du behöver.

Annons:
Smallchat
2015-08-25 21:36
#7

Fast det är inte Telia jag tänker skaffa, utan halebop då de har bättre priser och samma täckning :) 
Pappa blev sugen på telia eftersom de vörjade övertala honom när han skulle säga upp det fasta bredbandet som är dyrt och krånglar..

Men tack för att du letade upp vilken router det är, det uppskattas. De borde vara tydligare med det vid sina abonnemang tycker jag..

Upp till toppen
Annons: