Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1820 ggr
[rolnor]
2015-08-27 14:56

Paint i Windows

Jag jobbar lite med paint och jag får så dålig upplösning oavsett hur jag ändrar upplösningen på bilden i programmet, vad kan jag göra?

Annons:
Niklas
2015-08-27 15:01
#1

Kan du visa något exempel?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[rolnor]
2015-08-27 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här har jag bara gjort en stjärna i paint, vet inte om det syns men kanterna är pixlade;

Zpookey
2015-08-27 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är för att Paint inte jämnar ut kanterna som t ex Photoshop eller Gimp gör.

Gimp är gratis och kan laddas ner här http://www.gimp.org/downloads/

Photoshop kostar pengar och finns här https://www.adobe.com/se/products/photoshop.html

[rolnor]
2015-08-27 15:55
#4

Tack, jag har photoshop och använder även det men jag behärskar inte det tillfullo. Ska kolla gimp.

[rolnor]
2015-08-27 16:21
#5

Testar kantutjämning i photoshop men det vill inte fastna på bilden, väljer ok men det blir ingen förbättring. Finns utjämning och ludd som verkar vara perfekt men bilden ändras inte?

[rolnor]
2015-08-27 16:47
#6

Ser nu att det är en markering jag gör bara, hur får jag den att bli en utjämning?

Annons:
Inkanyezi
2015-08-27 18:09
#7

Jag vet inte vad det är du försöker göra, men det du visar gör man för det mesta bättre i exempelvis Inkscape. Det finns också vektorbaserade program från andra håll, som CorelDRAW och Adobe Illustrator.

Är det något särskilt skäl till att du använder rastergrafik?

[rolnor]
2015-08-27 18:43
#8

Vet inte ens vad rastergrafik är. Jag håller på lite med bilder och figurer som jag sätter ihop. Använder artweaver också, har köpt en sån ritplatta. Jag fick bort dom hackiga kanterna med oskärpeverktyget i photoshop, inte den bästa lösningen men i mitt fall duger det. Coreldraw är väl dyrt eller?

[rolnor]
2015-08-27 18:45
#9

Coreldraw verkar bra, kostar 7000:- tyvärr, hm..

[rolnor]
2015-08-27 19:02
#10

Laddar ned x6 versionen nu från softonic, risk för popupps och skit men den versionen duger fint åt mej.

[rolnor]
2015-08-27 20:14
#11

Coreldraw funkar bra men det är en tidsbegränsad licens från softoni., finns x5 på ebay för en mindre summa, är naturligtvis ett sånt program jag behöver, tack för all hjälp.

Inkanyezi
2015-08-27 20:35
#12

Inkscape är kostnadsfritt och finns till alla system.

farvendal
2015-08-27 21:05
#13

Om det är symboler och linjer du arbetar med så rekommenderar jag Inkscape eller Illustrator..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Inkanyezi
2015-08-27 23:05
#14

För att förtydliga:

  • Rastergrafik (kallas också bitmap) används av Paint, Gimp, Photoshop, lämpar sig för fotografier eller reproduktioner av målningar och liknande. Nackdelen är att det inte är skalbart, dvs om man förminskar bilden förlorar man data, och om man förstorar den blir den pixlig eller, om den räknas om för det större formatet, blir den mindre skarp.
    När man i rastergrafik drar sneda linjer finns teknik för att minska intrycket av taggighet genom att göra linjen mindre skarp. På bildskärmen, och även när man skriver ut, används rastergrafik, och sådan teknik som minskar taggighet i linjer används vid visning på skärm med bildvisare och vid utskrift.
    Rastergrafiken byggs upp av pixlar.

  • Vektorgrafik byggs upp av geometriska former och kan skalas upp eller ner utan att förlora kvalité. Datorn gör om vektorgrafiken till en bild i raster (bitmap) när den ska visas eller skrivas ut, men filen med vektorgrafik ändras inte och man kan göra hur stora eller små utskrifter som helst utan kvalitetsförlust.
    Vektorgrafik är lämpligt till teckensnitt, logotyper och andra former som man vill kunna hantera utan hänsyn till storleken som de ska återges i.
    Vektorgrafik används med fördel i ritprogram, där man vill ha skalbara och måttriktiga skisser.
    Alla bättre ritprogram för teknisk ritning använder vektorgrafik, och den används också av program som Inkscape, Adobe Illustrator och CorelDRAW, vilka lämpar sig för att skapa logotyper, teckensnitt och annan skalbar grafik.

Smallchat
2015-08-28 00:16
#15

Ett mycket bra gratisprogram för att rita (raster ffa) är krita.org

Kaj
2015-08-28 09:17
#16

Tja gör du sådana figurer bör du absolut använda ett program som hanterar vektorgrafik. Som nämnts ä InkScape gratis (Open Source)

Gimp som är Opensource variant av Photoshop är bäst för rena fotografier.

Så om d vill ha ett program för vektografik anänd InkScape och ett program för fotografier använd GIM.
Båda är open source och gratis.

[rolnor]
2015-08-29 13:46
#17

Tack, jag vill kombinera figurer och foto i en och samma bild, det blir väl ganska kraftfullt om jag har både photoshop och coreldraw? Jag ska kolla inkscape.

Inkanyezi
2015-08-29 14:25
#18

När man för över en vektorbild till ett bildbehandlingsprogram, kommer den att göras om till rasterbild när man spar den. Så länge den ligger som vektorbild kan man ändra storlek på den hur som helst, men efter att den har sparats i rasterformat kommer den att följa bilden den ligger i.

Upp till toppen
Annons: