Annons:
Etikettövrigt
Läst 2308 ggr
LinaLj
8/28/15, 5:37 PM

Roligaste "hjälp-situationen"?

Jag är släktens inneboende dataguru, det är alltid mig de ringer när något händer med datorn som de inte förstår. Det är sällan det är stora problem, min släkt är inga superanvändare, men ofta så blir det väldigt roligt i stället, i alla fall för mig. Fler än jag som har den rollen i familjen och som har roliga situationer att dela med sig av?

Jag kan börja med den senaste incidenten. Det var sen kväll och min moster ringer. Katten hade sprungit över tangentbordet på laptoppen och nu var bilden upp och ner.

Inga problem sa jag, det är lätt att fixa. Först trycker du på shift, det är den stora pilen under knappen du använder för att byta rad, och samtidigt trycker du in Alt och den översta piltangenten, den som pekar uppåt.

Det gick en stund och sedan sa hon att det inte funkade. Jodå, sa jag, det ska funka. Vilka tangenter tryckte du ner?

Pilen, altgrrrrr och pilen.

Nej inte alt gr utan bara alt sa jag.

Jag har ingen sådan tangent blev svaret.

(suck) Jodå alla har en sådan tangent, den sitter bredvid flaggan.

Flaggan? Och jag inser att nu fokuserar hon helt och hållet på att hitta en flagga.

Precis till vänster om den stora, avlånga tangenten längst ner sa jag för att få in det på rätt spår.

Jaha, ja där är den. (yes!)

Okej, så då trycker du på den och på den stora pilen uppåt och den lilla pilen uppåt.

Det funkar inte.

(suck) Trycker du på rätt tangenter?

Jadå, alt, pilen till höger och pilen till vänster på tangentbordet.

Jag fick en misstanke om att hon nu tryckte ner båda shift tangenterna.

Nej nej, du ska ha två pilar på höger sida, en stor som sitter under tangenter du byter rad med.

Ja den hittar jag.

Och en liten, det finns fyra små piltangenter, en som pekar upp, en ner, en till höger och en till vänster. Du ska trycka på den som pekar upp.

Jag har ingen sådan.

Här började mitt tålamod tryta en aning och jag tänkte att nej det är ju ingen standard alls… Jo då sa jag, alla har de fyra tangenterna.

Nej inte jag.

Jodå, titta på höger del av tangentbordet längst ner.

Jaha, ja titta där är de…

(Nehe…) Ja va bra, tryck på den översta och så på den andra pilen och på alt.

Okej… Inget händer.

Nu hade jag helt gett upp hoppet. Då måste det vara något väldigt fel (ljög jag) så det är bäst att ni åker till affären med datorn så får de fixa den. Så la vi på.

Två minuter senare så ringer hon igen. Jag gjorde det, nu är bilden som den ska, jag tryckte nog inte ordentligt på knapparna. Toppen..

Nu kan jag skratta åt det men just då var jag verkligen irriterad till max. Det var mycket enklare när vi bodde grannar så jag kunde knata över och visa. Men nu när vi bor ett antal mil ifrån varandra så blir det väldigt mycket mer komplicerat.

Annons:
[VSK]
8/28/15, 9:08 PM
#1

😃

Record
8/29/15, 10:47 AM
#2

Har hört att man skall tänka i 8 sekunder innan man svarar på en fråga. för att synkronisera med motpartens betänketid. 😃

Zepp
8/29/15, 3:17 PM
#3

Har lagt in Teamwier på alla supportkrävande släktingars datorer!

För det första kan de som regel inte förklara vad felet består utav utan.. datorn funkar inte som den skall!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zpookey
9/17/15, 11:26 AM
#4

#3
Ibland kan det vara svårt att få folk att ens kunna starta Teamviewer så att man kan hjälpa dom. :)

Och av någon besynnerlig anledning känner de behovet att uttala det TeamWeaver. :)

Zpookey
9/17/15, 11:31 AM
#5

En gång hade jag en kund som jag skulle lotsa över telefon.
Jag sa 'Tryck på startknappen'
Kunden: Jag har ingen sån.
Jag: Jodå…längst ner till vänster på skärmen.
Kunden: Nej…det finns ingen startknapp där.

Efter ett tag så gjorde jag som så att jag körde till kunden och mycket riktigt fanns där en startknapp.
Kunden: Jahaaaa….jag kollade på själva skärmen.

Mycket riktigt fanns där ju ingen startknapp fysiskt på skärmen men man kan ju tycka att om någon haft sin dator i x antal år så borde man tryckt på startknappen i windows ett antal gånger och därmed haft någon slags slutledningsförmåga om att det var den man menade.

LinaLj
9/17/15, 11:41 AM
#6

#5 Jag har för länge sedan gett upp hoppet om att mina släktingar ska hitta startknappen, speciellt sedan de tog bort texten "Start". Nu för tiden säger jag bara "klicka på flaggan i vänster nederkant".

Annons:
Zpookey
9/17/15, 3:26 PM
#7

#6
Detta var en XP-dator med texten "Start".
Ibland hade det varit skönt om där hade varit någon slags datorkörkortstvång innan man köper dator. Man ser ju inte många bilförare som ser ut som frågetecken när man säger till dom att trycka på bromsen, eller att de blinkar med höger öga när man ber dom att blinka till höger.
Man kan ställa till rätt mycket oreda på internet om man inte vet hur man skyddar sig mot virus t ex. Inte bara för egen del utan för andras också. Man kan bara sucka åt folk som har "1234" som lösen med förklaringen att de inte har så mycket hemligt….de tänker inte steget längre med att datorn eller mailkontot kan användas för spamattacker eller andra brott.

Aniara14
9/18/15, 9:18 PM
#8

Det finns en tråd om detta på Sweclockers också.

Antagligen är tekniskt okunniga personer mycket bättre på allt möjligt annat. Får vi hoppas…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: