Annons:
Etikettövrigt
Läst 553 ggr
[Sotis00]
9/4/15, 2:17 PM

Hdmi från stationär till tv

hej. Vi har just skaffat en hdmi till våran stationära dator men det kommer inte upp någon bild på tv:n. Vi har testat att byta hdmi utgång på tv:n men det hände inget. Nån som  vet hur man gör? 

Jag undrar även om det är någon som vet om man kan ta surfplattans Usb och koppla in den i tv:n då man laddat ner en film på surfplattan och om det då går att ''överföra'' filmen via tv:n via USB:en då?

Annons:
[Udoon]
9/4/15, 2:22 PM
#1

Jag brukar få gå in på datorns inställningar för bildskärm och ändra till "spegla skärmar" eller vad det nu heter(var ett tag sen😛), då visar båda skärmarna samma. Det med surfplattan kan jag inte svara på.

[Sotis00]
9/4/15, 2:30 PM
#2

#1 jag hittar inget som står ''spegla skärmar'' .

beem
9/4/15, 7:32 PM
#3

Kontrollpanelen - Utseende och anpassning -  Anpassning och bildskärmsinställningar :

Bildskärm, upplösning, orientering, Flera bildskärmar - spegla dessa bildskärmar


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kaj
9/7/15, 9:38 AM
#4

Beem här ovan har nog svaret på din första fråga.  Jag antar att du även ställt in TVn på rätt HDMI? Alltså om du ex har kopplat in datorn på HDMI2 uttaget så måste du även växla till HDMI2 på TVn.

Ang USBn så antar jag att du menar om du kan spela upp en film via USB uttaget där din dator sitter. Det beror nog på din TV. Vissa TV klarar detta men då bara om det är en extern disk typ en USB disk där filmerna ligger så knappast hela datorn för då lär nog inte TVn veta vilken disk som skall anslutas.
Sedan beror det ju även på vilket format du har dina filmer på. TVn måste kunna avkoda filmen och då skall filmen på din dis i datorn ha kodats med en kodning som TVn kan avkoda. Vanligast är att man har filmer i DIVX, XVID, H264, X264 samt i filformaten AVI, MP4, MPEG eller MKV

[Sotis00]
9/9/15, 6:31 PM
#5

#3 Det kom upp den här rutan, men var ska jag trycka? :)

Ladydragon
9/9/15, 9:19 PM
#6

#5 har du provat den uppe till höger identifiera skärmarna….

annars kolla va det står under avancerade inställningar

Annons:
Kaj
9/10/15, 9:48 AM
#7

Jag ser att du har ett relativt klent grafikkort på din dator.
Det är möjligt att det är så att upplösningen på din TV är för hög för att signalerna skall nå fram från datorn som bara har 1280x 1024.
Gå in på din TV och se under inställningar för bild vilken upplösning du har där. Troligen har du 1920x1080.
Se då om du har någon upplösnings alternativ där på TVn som motsvarar några av alternativen på din dator (1280x1024 lär du inte ha men snarare typ 1280x720) Du bör ha samma inställning på TVn som du har på din dator enligt bilden ovan. Om du drar i  pilen från Hög till Låg kommer du se att du får olika värden. Det är dessa som du bör ha samma med på tvn.

Tror även du skall klicka på bildskärm 2 (ruta 2 ovan) då du är kopplad mot TVn och sedan tillbaka mot Ruta 1 när du kör datorn igen.

Upp till toppen
Annons: