Annons:
Etikettövrigt
Läst 733 ggr
Rumblebee
2015-09-16 19:03

Win 7, långsam och andra problem

Min mamma har lite problem med sin dator och jag försöker komma på vad som är problemet. Det är en Windows 7, och enligt mamma så är datorn väldigt långsam när den startas upp. När hon ska in på internet (firefox) så säger hon att det dyker upp ett felmeddelande om att programmet inte svarar, bland går det över men oftast resulterar det i att hela datorn fryser sig och att det dyker upp en vit skärm varav mamma måste stänga av datorn. Hon nämnde något om Google chrome och att min bror inte fick det att fungera, fast vet inte mer än så. Vet inte vad han försökte med och frågar man så får man inga tydliga svar, bara svar som mellan raderna låter som "vet inte, bryr mig inte" Jag bor i Nederländerna så jag kan inte göra så mycket mer än att försöka ge råd åt min syster eller bror, varav ingen av dom tycks orka bry sig då de båda säger att det är för att datorn är gammal. Dock tycker inte jag att fem år för en stationär är speciellt mycket. Min pojkvän har frågat några bekanta och enligt dom beror allt på att det är firefox som inte är kompatitabel med Win 7. Så just nu är det det enda vi har att prova, att ta bort firefox. Vet inte vad för andra problem som kan vara orsaken. Har frågar henne om något virus/malware sökning har gjorts men har inte fått svar på det än..

Annons:
annia1
2015-09-17 01:40
#1

Firefox borde inte vara nå problem. Jag har själv en stationär dator med win7, nu använder jag visserligen inte firefox särskilt ofta, men har inga problem. Har hon senaste versionen.
Då hon även har problem med chrome så ligger nog problemet på nåt annat för chrome brukar funka. Kan ju prova att rensa webbhistoriken då i båda webbläsarna.
Hur funkar vanliga IE för henne.

Att den är seg i uppstart kan vara så att hon har många program som startar direkt så det man skulle kunna göra är att gå in på autostart och titta vad som startar direkt och ta bort en del därifrån.
Finns även ett annat alternativ till att det är segt, att hennes antivirusprogram tar extra kraft just när datorn startas. Och då är det bara till att låta datorn ta extra tid på sig när hon startar den.

Visst det kan vara som du är inne på att det kan vara nå virus eller nåt sånt. Kanske mer så kallade PUP:s (oönskade program) som brukar ge extra reklam för dessa PUP:s kan göra en dator seg.

Annars kanske det kan bero på hur mycket RAM-minne hon har. Jag har 3 GB på min bärbara dator och den är segare. Har hon tex 2 GB i minne så ligger nog en del av den sega uppstarten där för 2 GB är i minsta laget i dagens läge. Det kanske även kan vara förklaringen till att firefox inte orkar.

Kolla även upp hur mycket minne hon har kvar på hårddisken, kanske börjar bli full.

Man kan även prova köra diskrensning, nu sitter jag inte vid win7 så kommer inte ihåg vart man hittar det, men det finns ju i datorn. Och även köra defragmentering.

Det ska ju finnas nå program man kan ladda hem så man kan komma åt en dator via internet. Det betyder då att både du och din mamma ska ladda hem det programmet och att ni båda ska starta det samtidigt så ska du komma in i hennes dator, men jag vet inte vad det heter eller hur det funkar.

Det är det jag kan komma på.

.

Kaj
2015-09-17 11:18
#2

Som sagt det kan ju vara så att hon fått in något virus. Så att köra en virusscanning är nog värt.

Vad händer om hon startar datorn i felsäkert läge mednätverk. Går det snabbt då?
Då kan de ju vara allt för många program som drar igång vid uppstart (alternativt virus).

Zpookey
2015-09-18 16:17
#3

Kolla också så att där bara är ett antivirusprogram installerat. Har man två eller fler så kan datorn bete sig som du beskriver då de "krigar" om filerna.

Rumblebee
2015-09-18 18:11
#4

Tack för alla förslag. Ska föra det vidare till någon av syskonen och se hur det går.

Kaj
2015-09-21 11:13
#5

Om problemet har uppkommit nyligen så säg åt henna att göra en systemåterställning och välja en återställningspunkt från ett  datum då hon kände att datorn var pigg och inte hade dessa symptom som den har idag.
Om hon gjort några ändringar i sitt system efter det datumet typ installerat nåt nytt bör hon således vara försiktig med att göra det igen eftersom det skulle kunna vara boven.

Upp till toppen
Annons: