Annons:
Etikettvarningar
Läst 1689 ggr
Sindri
9/21/15, 2:46 PM

Scam-varning

Just nu blir många i Sverige nerringda av några som påstår att datorn har laddat ner skadlig programvara och de vill ha en massa uppgifter annars skall de stänga av datorn! Har försökt ringa polisen och fråga om det är någon hjälp att försöka spåra samtalet. (Det är det antagligen inte!) 80 pers i kö!

Annons:
_Fisken
9/21/15, 2:56 PM
#1

Jag blev mäkta stolt att Microsofts chef ringde mig! 🙂 Han pratade engelska med indisk brytning. Jag lydde hela vägen….tills han bad mig knappa in adressen till en skum hemsida. Då sade jag "Ahh, you are a scam! Fuck off!". Så la jag på luren. HA HA.

Sindri
9/21/15, 3:30 PM
#2

Haha! Sa han att han var chef dessutom! Linjen var ju så urusel så jag hade svårt att höra allt han sa. Hoppas ingen lättlurad hör det heller. Polisen kunde inget göra såklart, men jag bad dem i alla fall varna via media.

Fyra gånger har de ringt hit - hoppas de gett upp nu.

LinaLj
9/21/15, 3:35 PM
#3

Jag har blivit uppringd av de här ett par gånger. För att bli av med dem försökte jag säga att jag bara hade mac datorer. Det fungerade i början men sist så "kopplade" de mig till deras mac-avdelning (tänka sig att microsoft och apple har ett sådant nära samarbete 😂).

Då fick jag nog och sa att om de inte slutade ringa så skulle jag kontakta polisen. Killen sa bara "ja, ja, jag ringer igen så får du göra vad du vill". Så rädda verkar de ju inte direkt vara…

_Fisken
9/21/15, 3:51 PM
#4

Nä. De sitter väl i Indien…

Taggeman
9/21/15, 6:15 PM
#5

Jag bara la luren vid TV högtalaren så fick han lyssna på den tills dom la på. Efter det har dom inte ringt igen. 🥵 😜

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
9/21/15, 8:34 PM
#6

😃

Annons:
Inkanyezi
9/22/15, 7:33 AM
#7

Numera brukar jag bara säga "just hang on while I trace your IP". Då lägger de på direkt. Alla sådana samtal jag hittills har fått har kommit från callcenter i Indien och Pakistan. Ibland är det en kvinna, men oftast en man, och det är inte bara en indisk accent. De är inte heller särskilt hemma i språket.

Innan jag kom på frasen som får dem att lägga på direkt brukade jag roa mig med att låtsas göra det de sade, och ett tag vände jag situationen till att ge dem instruktioner om vad de borde göra (skaffa ett rep och hitta ett träd att hänga sig i exempelvis). Men eftersom de ringer igen när man lägger på, så har jag börjat säga till dem att inte lägga på medan jag spårar samtalet. Mycket effektivt.

Sindri
9/22/15, 8:11 AM
#8

#7 av: Inkanyezi
Absolut dagens bästa knep! Hoppas nästan de ringer igen….
Har du tipsat media? Tänk om ALLA de ringer till skulle svara så…..😃

Spectabile
9/22/15, 7:50 PM
#9

#7 Det var verkligen ett toppensvar 😃 Det ska jag lägga på minnet.

Record
9/22/15, 10:10 PM
#10

De fulingarna använder "Collect call" så du får betala samtalen, utan förvarning. Dessutom använder de olika landsnummer utöver det fria 00800. 🤔

Sindri
9/22/15, 10:20 PM
#11

Jag var lite misstänksam mot det först, men då skulle de ju inte lägga på luren, utan gladeligen låta det ticka på. De har ju varit igång flera år så någon borde ju ha märkt det på sin telefonräkning.
Men jag försökte faktiskt ringa min teleoperatör igår och se om de kunde spåra och spärra, men jag kom aldrig fram. Kanske var fler som undrade?

Record
9/23/15, 9:56 AM
#12

Såg ett fel i mitt föregående inlägg. Fria de s.k. BA, skall vara 0800.

Detta finns det ett sätt att förvilla landsnumret med, via Polen.

 Slå 0800.121.1985 för att nå en internationell BA-samtal-leverantör i Polen. vilken kopplar dig vidare i världen.

Sindri
9/23/15, 10:39 AM
#13

Idag fick jag en riktig avhyvling som inte lämpar sig i text. När den uppringande presenterat sig svarade jag glatt - How nice, and this is the Microsoft office in Sweden, who am I talking to?
Svaret började med -This is your father you…….

Kunde inte hålla mig för skratt!

Tyvärr slutar de nog inte ringa för det, det är väl en dator som slupar upp numren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: