Annons:
Etiketttillbehör
Läst 767 ggr
svenne
9/23/15, 10:12 AM

Skapa redigerbart formulär

Hej!
Kan man på ett enkelt sätt scanna ett dokument och skapa en permanent fil i form av ett redigerbart formulär?
Det finns ju ifyllbara och redigerbara blanketter på nätet (t.ex Skatteverket, Försäkringskassan).

Jag behöver scanna en beställningsblankett och spara ner i datorn  för att kunna redigera och använda flera gånger i veckan. 

Någon som har ett förslag om detta utan att man ska behöva ladda ner något specialprogram för just detta ändamålet?

Annons:
Kaj
9/23/15, 3:13 PM
#1

Det skatteverket har är Websidor som även är PDF kompatibla.
Spontant kan du nog inte enkelt göra det genom att skanna in ett dokument och få det som ett formulär. Det beror så klart på din scanner. Om den klarar av OCR tolkning blir det något enklare men du måste då konvertera till PDF och på något vis tala om för ditt PDF program att den skall skapa att PDF formulär. Det kräver normalt att du har Adobe Acrobat och det programmet kostar pengar.

Om det inte är allt för mycket skulle jag göra o hela formuläret i ex MS Word och där använda deras infogafält. Dessvärre är MS Word inte så bra på detta och det blir lätt rörigt.

Du kan ju även skapa en webbsida med formulärutseendet och fält på som du sparar till din hårddisk. Men varje gång du sparar den på din dator lär innehållet försvinna efter som du inte har någon databaskoppling dit fomulärdatat kan sparas.

Sist kan du även göra detta i Excel. Där kan du föröka efterlikna formuläret så gott det går och sedan öppna alla celler där man skall kunna skriva data och låta de andra cellerna. När du gjort det s låser du Excelbladet från ganska fliken (skydda blad). Då kommer du enbart kunna skriva i de celler som är olåsta.
TIPS! Om du har Excel på din dator. Pröva att besöka en Webbsida via Internet Explorer som har det formulär du vill kopiera. Högerklicka på webbsidan och välj "Exportera till Microsoft Exel". Då skapas en Excelfil av denna sida. Där har du kanske ett utgångsläge så du slipper skriva om hela sidan. Spara edan ner filen som en ny Excelfil.

svenne
9/25/15, 6:25 PM
#2

Kaj,
tack för svaret. Jag insåg snart att detta var för komplicerat för min begränsade hjärnkapacitet men jag fick hjälp av en "datakille" igår som fixade till det i MS Word hur lätt som helst så nu har jag ett Word-dokument med kolumner i som jag kan redigera i och skicka iväg via mail.

Tack än en gång!

Upp till toppen
Annons: