Annons:
Etikettövrigt
Läst 1473 ggr
ilenna90
2015-09-24 18:02

hjälp med ny dator

skulle verkligen behöva hjälp och hoppas att det ens finns någon inställning för det här :/ 

jag har en ny dator och har precis laddat hem chrome, men adressfältet (samt bakåtknappar, uppdateraknappen osv) är pyttelitet! 
har chrome på min gamla bärbara, och skärmstorleken är likadan. så förstår inte hur det kan vara så litet? (enda skillnaden är att jag hade windows 7 på min förra dator. och windows 8.1 på den här nya. men på den stationära datorn är det Windows 10 och där finns inte problemet med litet adressfält.)
har testat zoom-knappen men den ändrar ju bara själva hemsidan. 

men skulle även behöva hjälp med det; kan man välja en standard i vilken zoom hemsidorna ska visas? nu får jag ändra manuellt på varje ny sida jag går in och sen går det tillbaks till 100 igen. men jag behöver ha 125 eller 150 för att hemsidorna ska se normala ut. 

skulle vara jättetacksam om någon ville hjälpa :(

Annons:
JonasDuregard
2015-09-24 20:22
#1

För addressfältet så tror jag du behöver ändra textstorleksinställningen i Windows, http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/Make-the-text-on-your-screen-larger-or-smaller?0b63ba30

Om "allt" är för litet på datorn så kanske du borde använda en lägre upplösning (om det går).

Angående zoom-nivåerna: http://ccm.net/faq/35741-google-chrome-set-the-default-zoom-level-of-webpages

ilenna90
2015-09-24 20:30
#2

tack så mycket för tipsen och länkarna! ska testa lite senare och se om det funkar :) (såg att den andra guiden var för windows 7 men det borde väl finnas liknande inställningar.)

ilenna90
2015-09-24 22:29
#3

ändrade zoomen så det funkar okej nu, så tack för hjälpen med det :) 
men när jag skulle ändra textstorleken så var nästa steg ´större´ och då blev flikarna och adressfältet bättre, men tyvärr också suddiga :/ så det verkar som att jag måste välja på bra storlek och suddigt eller helt enkelt jättelitet. 
känner mig verkligen inte nöjd med den här datorn -.-

JonasDuregard
2015-09-24 23:51
#4

Kika längst ner i den första länken, där finns ett stycke om hur man kan undvika att "text och andra objekt på skärmen bli suddiga".

ilenna90
2015-09-25 01:00
#5

fast där står att man ska använda den rekommenderade upplösningen, och när jag gör det i kombination med att öka textstorleken så blir det just suddigt. så isåfall lär jag gå emot rekommendationen.. 
haha förlåt jag är verkligen inte teknisk när det kommer till sånt här! men jag ska se om nån kan försöka hjälpa mig imorn (:

Record
2015-09-25 10:47
#6

Ser ut som du kommit tillbaka till den gamla okända datorn. Du får nog vänta på uppdateringar, om det inte är så att din nya har sämre grafik.

Annons:
[VSK]
2015-09-25 12:49
#7

Man ska inte ändra upplösning på en ny modern panel då de oftast är byggda för maximal upplösning. Skala i Windows istället. Börja med att testa med 125%.

ilenna90
2015-09-25 16:36
#8

#6 vad menar du med den gamla okända datorn? :)
och nej den nya ska inte ha sämre grafik än min tidigare. 

#7 skala i windows? vart ändrar jag det? jag har ju bara zoomat in genom chrome.

Record
2015-09-25 21:59
#9

#8

När du inte skriver vad du har för dator, fabrikat o modell, får du inga tips eller gissningar. Lite besvär får man kosta på sig när man frågar. 😕

Upp till toppen
Annons: