Annons:
Etikettövrigt
Läst 1177 ggr
beem
2015-10-03 12:45

Behöver nytt antivirus

Nu  kom då dagen som jag bävar för då mitt antivirus F-secure snart går ut.  Jag trodde det var i januari men det är i november.

Jag blir knottrig av detta  att måsta välja.  😡Vilka tester kan man lita på. Vilka tester är köpt av tillverkare osv.

F- secure - jag fick en varning om trojan - inte direkt då jag var ute på nätet utan ca 0.5 tim efteråt då jag satt vid datorn och jobbade lokalt.  Jag ville veta var jag fick det men det kan de inte upplysa om sa F- secure pga  sekretess eller något i den stilen. 

Om medd. poppar upp då jag är på en sida är det ju inga problem men när det kommer  i efterhand.

Är det så med alla program att man inte i efterhand kan få veta var man fått virus / trojan.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Valkyrija
2015-10-03 12:58
#1

Microsoft Security Essentials(tror jag det heter?) och Spyhunter rekommenderar jag :) MSE är gratis men SpyHunter måste du köpa.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Taggeman
2015-10-03 13:05
#2

Avast free fungerar utmärkt. Har det till alla datorer hemma. Man kan ställa in för att hålla borta oönskade program med (PUP). https://www.avast.com/sv-se/index

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[VSK]
2015-10-03 17:24
#3

Undvik AVG bara. De sniffar information och den informationen går vidare.

För att vara så säker som möjligt oavsett AV, så stäng av automatisk rensning. Detta då "hackers" vet hur man sätter AV ur spel. De smittar AV genom en specifik kod och vid automatisk rensning så används systemrättigheter och då är det kört (om man nu råkar hamna på en sån sida med fel AV). Det görs det vid manuell rensning oxå men då har man möjlighet att kolla om det kommit ny uppdatering och man kan googla på den infekterade filen mm.

AV-tillverkarna känner till detta men de ligger ljusår efter fulkodsskaparna.

beem
2015-10-05 09:56
#4

Jag får fundera vidare.  Förmodligen blir det F secure igen.  Jag vet vad jag har men vet ej vad jag får med andra.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-10-05 10:07
#5

#4

Det säkraste alternativet idag när det gäller surfande är korrekt inställt operativsystem (använd ej adminkonto) samt hålla operativsystem, tillägg och webbläsare uppdaterade och använda sig av bra tillägg till webbläsaren som skyddar den.

100% säker blir man aldrig.

De absolut flesta AV kör ju med samma virusdefinitionslistor och sökmotor, så det är väl mest avgörande på finesser och GUI som får avgöra. F-Secure är ett bra AV som skyddar helt okej (som de flesta andra) så du gör nog ett klokt val att fortsätta med det då du känner dig hemma med det.

[Zachapacka]
2015-11-19 21:15
#6

#3 ojdå man ska inte ha AVG? Det har ju jag :P, får se till att byta då

Annons:
[VSK]
2015-11-19 21:16
#7

😉

Zpookey
2015-11-19 21:33
#8

#4
Jag rekommenderar ESET NOD32 av egen erfarenhet efter att ha installerat 2000+ licenser till våra kunder.
Det är det Antivirusprogram som vi har haft absolut minst problem med att någon dator blivit smittad. Och det är snabbt och lätt att installera. Och du märker inte att det är igång alls. Samt att det kollar efter nya antivirusuppdateringar (runt 25-75kb) en gång i timman så att man är säker på att hela tiden vara uppdaterad.
De datorerna vi får in oftast som blivit smittade har haft följande program installerade:
Sämst - Panda
Näst sämst - F-secure
Nästnäst sämst - Norton
Sen är där jämt mellan avast, AVG, Norman, McAfee och diverse andra.

Men jag kan rekommendera att komplettera med Superantispyware och Malwarebytes som är gratis och mycket bra…men det ska tilläggas att de inte ska ersätta ett riktigt Antivirusprogram.

Ytterligare ett tillägg är att aldrig ha mer än ett Antivirusprogram installerat på datorn eftersom att de annars kan slå ut varandra och göra datorn otroligt seg.

Eset har även kostnadsfri teknisk svensk support under kontorstid.
Och det går snabbt att komma fram.
Telefonnummer:
(Vardagar 8-16, lunchstängt 12-13)
0303-21 11 00

[VSK]
2015-11-19 21:37
#9

NOD32 äger sen många år tillbaka. Dock så förespråkar jag manuellt inställd NOD32 även om det tillhör toppen säkerhetsmässigt och det per deafult.

beem
2015-11-19 23:15
#10

Och  här sitter jag med F-secure bundet 1 år    suck🥵


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-11-19 23:18
#11

#10

Äsch det är ju bara att köra på med det så länge. Funkar det bra så funkar det. Är ju garanterat 7 resor bättre än Windows Defender AV.

beem
2015-11-20 09:45
#12

#11 Ja man ska  se det positivt 🙂


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2015-11-20 09:47
#13

#12

Absolut 🙂

Annons:
oddahviing
2015-11-20 14:05
#14

Rekommenderar:

Eset NOD32 är lätt och oproblematiskt
Panda security, lätt program och enkelt att använda
Zonealarm (free) antivirus och firewall, en klar favorit, aldrig varit något problem.

Undvik:
AVG
Bitdefender som bara raderar filer och lagrar dem nånstans där man aldrig får tag i dem och man får inte bestämma något själv.
Norton - sabbar alltid något för mig

Comodo installerar massa annat tjaffs som man inte behöver…

'-Headlights on the highway-'

Zpookey
2015-11-20 14:10
#15

#14
Inte för att vara sån men Panda ger marginellt bättre skydd än att inte ha något antivirusprogram alls. :)
Däremot tynger det ner datorn rätt mycket.

oddahviing
2015-11-20 14:12
#16

#15 Är det så? Jag har panda just nu, kanske borde köra zonealarm helt igenom.

'-Headlights on the highway-'

[VSK]
2015-11-20 14:19
#17

Egentligen så är ju ett AV en falsk trygghet. Man kan faktiskt få bättre skydd utan AV men det kräver en del kunskap samt lite mer restriktivt datorbeteende.

Zpookey
2015-11-20 14:23
#18

#16
Som jag skrev i ett inlägg högre upp så har merparten av datorerna som vi får in som är virussmittade Panda installerat. Det är ett av de enklare programmen att infektera så att det ser ut som att det fortfarande skyddar när det i själva verket inte är aktivt alls.
Rekordet vi har haft på en dator där Panda har sagt att "allt är frid och fröjd och du är skyddad till 110%" är 27000 virusinfekterade filer och drygt 2000 bakgrundstjänster igång som tankade ner ännu fler smittade filer. Kunden klagade på att datorn blev slöare och slöare….wonder why. :)

oddahviing
2015-11-20 20:42
#19

#18 Åh jag såg ditt inlägg nu. Eftersom du jobbar med dator (verkar det som :) så tänker jag lyssna på dig och gå tillbaka till eset, men vad tycker du om zone alarm? någon erfarenhet där?

'-Headlights on the highway-'

Zpookey
2015-11-20 22:19
#20

#19

Nej, tyvärr….inte en enda av våra kunder har haft Zone Alarm och jag själv har inte haft sedan typ 2001 😃

Annons:
Aniara14
2015-11-21 16:58
#21

#10 Beem, jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket för att du har F-secure. Det har jag också på 5 olika datorer och dom har klarat sig bra hittills såvitt jag vet.

Här på AV-test så får både Panda och F-secure bättre betyg än ESET när man sorterar på "Protection", alltså skyddsnivå.

Om du har lust så kan du ju testa att låta ESET köra en online scanning av din dator för att se om du har nåt skräp som inte ditt nuvarande F-secure hittat.

Det gjorde jag för ett tag sen med min ena dator, och det enda som den hittade var några installationsfiler för Google Toolbar som Piriform envisas med att lägga med som "bundled" när man laddar ner Speccy, Recuva och CCleaner. Jag tar såklart bort bocken för den innan jag installerar dom.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Ett antivirusprogram ska man kunna lita på från månad till månad.
De gråmarkerade betyder att de inte ställde upp de månaderna.

[VSK]
2015-11-21 17:19
#23

🙂

Aniara14
2015-11-21 17:21
#24

#22 Var kommer den bilden ifrån då?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 17:30
#25

#24
Från Virus Bulletin, det äldsta oberoende testcentret.
Eset bommade sista gången i November år 2000 har jag för mig.
Då gällde det Windows NT4 och de bommade på att de gav  3 "False positives"…alltså att de varnade trots att där inte var något hot.

https://www.virusbtn.com/vb100/archive/compare?tab=onDemand&id=14&id2=13&id3=23&id4=0&id5=0&id6=0

Aniara14
2015-11-21 17:33
#26

#25 Ja, då tycks inte Virus Bulletin och AV-test vara överens om saken. Då får vi försöka hitta några fler AV testar sajter och se vad dom säger.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zpookey
2015-11-21 17:54
#27

Fast allt går att bevisa med statistik.
Jag baserar mina rekommendationer och varningar på hur verkligheten ser ut hos våra kunder och vilka antivirusprogram som är mest vanliga när deras datorer blivit smittade.

Annons:
Aniara14
2015-11-21 18:04
#28

#27 Jo, det är ju klart att ens egna erfarenheter väger tyngre och är viktigare än sånt som man bara har läst, eller hört andra säga.

Exempelvis var det nån här alldeles nyss (nämner inga namn) som tyckte att Windows Defender är riktigt bra, och räcker utmärkt ifall man vill ha ett gratis AV program. Detta håller jag nog inte riktigt med om, nej… men som sagt, var och en får väl göra som den själv vill och tror blir det bästa.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
2015-11-21 19:42
#29

Eh.. glöm att något AV-program skall göra att du kan glömma allt vad säkerhet gäller!

Det absolut säkraste är att dra ut sladden/stänga av routern!

Först innan du funderar på AV.. så skall du ställa in din dator så att den funkar så säkert som dina vanor behöver!

Det första man skall göra är att sluta surfa som admin!

Det andra är att sluta/minimera sina besök på fejan/twitter och liknade.

Det tredje är att skaffa en riktig epost via sin ISP, och på det använda en väl  känd mailhanterare som man sen ställer in så den funkar som man vill.. POP3/IMAP/SMTP!

Sen så bör man rensa ut all skit som man får när man köper ny dator, de drar minne och kapacitet som ditt AV-program kan behöva.

Oså.. de flesta virus/annat oknytt installeras utav användaren själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: