Annons:
Etikettövrigt
Läst 2350 ggr
Hiro
10/5/15, 12:32 PM

Stationär VS bärbar och vilken ska jag ha?

Börjar närma sig att skaffa ny dator men vet inte riktigt än, dock har jag börjat fundera på en stationär från att ha haft bärbara i sex + år.

Min första dator var en stationär och jag saknar det konceptet samt att kunna byta ut typ skärmen om man nu vill ha en bättre eller liknande.

Jag är i behov av en bärbar men denna kommer inte dö än på ett tag så den kan göra det lilla jag behöver bärbarheten till.

Vilken typ av dator är egentligen bättre generellt sett och vilken skulle passa mig bättre? Ska jag skaffa en ny bärbar eller är det bättre att köpa en stationär och använda den jag redan har då jag behöver en bärbar?
(Jag spelar ganska mycket och surfar massor samt gör skolarbeten och dyl)

Jag är lite "kräsen" då det gäller hur utformningen av tangentbordet och det ska vara och jag har upptäckt att det inte är lätt att hitta datorn med rätt kapacitet + rätt tangentbord och pekplatta så då kanske det bättre att skaffa en stationär?

Annons:
Florrpan
10/5/15, 12:55 PM
#1

Först och främst kan du använda din bärbara som stationär dator genom att koppla in både skärm, tangentbord & mus på den och sedan gömma undan den bärbara.

Men du får mer prestanda för pengarna i en stationär dator, inte samma värmeproblem mm. Är du på fri fot ofta och har behov av en bärbar låter det väl rimligast, annars, nä, skaffa stationär.

Hiro
10/5/15, 1:07 PM
#2

Ah okej,  jo att man kan koppla in har jag hört men har inte gjort det (förutom skärm)

Hiro
10/5/15, 1:14 PM
#3

Har du eller någon annan något tips på stationär?
Krav;
• Windows 8.1 eller 10
• Minst Intel Core i5
• Minst 2 UZB uttag
• Skiva naturligtvis
• Separat uttag för mikrofon och hörlurar
• Ska kunna hantera flera skärmar (använder vanligtvis två men vill kanske använda tre i framtiden)
• Bra fläktsystem och klara av många timmar även på sommaren
• Stort lagringsutrymme (tja, "normalt")
• Gärna Inte allt för stor och klumpig
• Ska kunna klara av bla Far Cry 3 & 4 (och naturligtvis hårdare spel) kan nu spela Far Cry 3 med medel-låg grafik med min nuvarande dator och Far Cry 4 med låg så jag vill kunna spela med åtminstone medel men gärna mer.
• Ska kunna byta bakgrund (utan extraprogram)

Prislappen måste tyvärr ligga under 10000

Hiro
10/5/15, 10:32 PM
#4

För att göra det lätt kanske jag kan be någon kika in på denna länk, netonnet paket med bildskärm… under 10.000 någon som kan rekommendera något?

Jag kan säga att jag är ett fan av HP, min nuvarande och min förra bärbara är både HP datorer och har gjort sitt jobb. Har även haft en asus i min ägo som var skit redan från början så jag är negativ till dem men det kanske är obefogat?
Är något märke bättre än något annat när det riktar sig mer in mot gaming?

Hiro
10/5/15, 10:45 PM
#5

Jag vet att äkta dator genier finns här på iFokus så jag prackar på er haha ;)
Är detta en bra dator samt ett bra paket?

Kaj
10/6/15, 10:52 AM
#6

HP Pavilion 500-575no   har en I5 processor av 4e generationen (därav I5-4xxxx). Intel släpper nu 6e generatonens processoerer so är mycket snabbare och strömsnålare.
Du bör ju minst titta på en 5e generationens processor (I5-5xxxx) om du avser att sela mycket och dessutom ha datorn i ett antal år - till och med helst 6e generationens processor
I övrigt är den väl rätt hyfsad även om vare sig processorn eller grafikkortet är av någon högre klass.

Kolla in Intels sida med de olika processorerna och generationerna och jämför för att hitta något som passar bättre.
Tyvärr har netonnet och de andra butikskedjorna sällan hemma de senaste generationens processorer. De vill helt enkelt sälja slut på de äldre först
Tycker även du kan gå in på notebookcheck för att verifiera både processor, dator och grafikkort. De ger en bra bild av vad de klarar och vilka spel de kan köra utan problem.

Annons:
Hiro
10/6/15, 5:58 PM
#7

#6 Ah okej, tack för infon.  Ska kolla runt :)
Du råkar inte veta någon sida som säljer datorer med rätt processor? :)

Hiro
10/6/15, 6:20 PM
#8

Herre gud finns ju inte en enda som inte är 4.ans generation o.O

Kaj
10/7/15, 9:44 AM
#9

Sorry Hiro. Det är det som är problemet med dessa butiker. De ligger alltid efter. men det är ju även personligt - för vissa uppgifter kan mycket väl en 4:e gen klara sig. Det är ingen sopig processor även om den har något år på nacken. Dock drar den mycket mer ström än 5:ans och 6:ans generationer vilket kräver mer kylning. 4:ans är även helt klart sämre i prestanda även om klockfrekvensen kan vara relativt hög eftersom 5:a och framförallt 6:an är designad för att vara mycket mer effektiva per Klockcykel.

För att hitta datorer med de senaste processorerna så titta på notebook check på länken ovan. Dom recenserar datorer så fort de blir tillgängliga. Där kan du sedan se modellnamnet och sedan googla upp dom.
Du kan även besöka respektive leverantörs hemsida (Intel, ASUS, ACER, Lenovo, HP mfl). Där kan du se vilka modeller de för tillfället har och vilken processor.
Sedan kan du googla eller köra prisjakt eller nåt och se vad de finns.

Hiro
10/7/15, 11:18 AM
#10

Jag har kollat på prisjakt, HPs hemsida och ACERs hemsida men inte hittat något tyvärr,  ASUS  verkar dock ha…
Men är det något datormärke som generellt sett brukar vara bättre som du vet om och om jag skulle köpa en dator med en 4 gen processor, kan jag då byta ut den senare mot en 5 eller 6 gen? (eller rättare sagt, jag hyr in någon att göra det?)

Zepp
10/7/15, 6:54 PM
#11

Glöm det säger jag.. köp en dator nu med bra prestanda för pengarna.. man byter dator i dag nästan lika ofta som mobiltelefon!

Om 2-4 år så är det helt andra processorer.. och antagligen ett helt annat OS!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Florrpan
10/7/15, 7:29 PM
#12

Regel 1: Köp aldrig märkesdatorerer såsom Asus, Acer, HP mm. Skräp hela bunten, och du förlorar tusenlappar på det.

Folk har tydligen förvirrat dig med processorer. Skillnaden mellan olika generationers processorer är MINIMAL. Prestandaskillnaden mellan t.ex Intel i5-2xxx och i5-4xxx serien är ca 10% i prestanda. 
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4690K-vs-Intel-Core-i5-2500K

Vad jag säger är att en gammal Intel sandy/ivy bridge processor fortfarande är i acceptabel nivå när det kommer till prestanda.

Min bror sitter på första generationen i7 (i7-950) och spelar dagens nya spel. Jag sitter på en i7-3770k och har absolut inga problem. Ingen av oss har klockat processorn heller. Notera då att 8-kärniga processorer är överflöd i de flesta spel då spel/applikationer inte utnyttjar fler än max 4 kärnor. Du kan med SÄKERTHET köpa en i5 4xxxx serie och vara nöjd i något år framåt.
Enda uppgraderingen du kan behöva är ett grafikkort om ca 2 år, om du är jättekräsen med nya spel.

Komplett har några utbud du kan välja och mixtra med som du vill, välj kategori till vänster:
https://www.komplett.se/department/komplett-pc/10306

Även Inet har några prisvärda datorer från den kända serien Taurus
http://www.inet.se/kategori/84/gaming?Sort=price-a

Hiro
10/7/15, 8:51 PM
#13

#12 Snacka om vända bordet här haha ;)
Vilka datorer klassas inte som märkesdatorer och varför ska jag inte titta på dem? 
På komplett så kunde man göra väldigt många tillval, vissa förstår jag mig på men vissa har jag ingen aning om deras betydelse…
Är det så att man väljer ett paket men kan typ mixtra om det så det istället blir ett annat paket?

Annons:
Hiro
10/7/15, 9:11 PM
#14

Jag blev lite mer lockad av kompletts datorer då man kunde välja till en skärm samtidigt då jag inte har någon som är något att hurra över men jag kan för lite för att hajja allt som står som sagt

Kaj
10/8/15, 10:15 AM
#15

Florrpan - du kan inte bara titta på processorhastigheten. Det är den underliggande arktiekturen som normalt avgör om en processor kan arbeta effektivt. Både 5e och 6e generationens Intel processorer har blivit klart mycket bättre där.
Därför kan en 6e generations processor på säg 2 gighz med hästlängder slå en 4e gen intel processor på 2 gighz.
Sedan kommer även strömsnålhet mm som gör att du behöver mindre fläktar, bättre inbyggd grafik, fler funktioner för att ex kunna spegla och mycket mer. Så man skall inte tro att det knappt är några skillnader mellan generationerna för det är det.
Ska man bara ha datorn till vardags surf, lyssna på lite musik, titta på streamad film som inte är 4K och ev. jobba lite med Office spelar det kanske inte lika stor roll men vill du gå lite utanför detta så spelar det faktiskt roll.

Kaj
10/8/15, 10:18 AM
#16

Hiro - nu släppte faktiskt Microsoft själva en ny laptop i går som kallas Surface book. De släppte även nya Sufrcace 4
Båda ligger på Intels 6e gen.

Surface book kommer att kosta ca 12 000 kr medans Surface 4 kommer att ligga på ca 10 000 kr - alt beroende på vilken modell man väljer.

http://www.microsoft.com/surface/en-us?ocid=OCTEVENT_MSCOM

http://www.microsoft.com/surface/sv-se/devices/surface-pro-4?ocid=OCTEVENT_MSCOM

Hiro
10/8/15, 12:20 PM
#17

#16 Nu är ju båda dem bärbara och ingen av dem följer mina designkrav så det är stationära som ligger i mitt intresse nu som sagt då min nuvarande fungerar bra till "bärbart arbete"

Aniara14
10/8/15, 9:20 PM
#18

Jag tycker du gör helt rätt om du väljer en stationär dator hellre än en bärbar, för stationära ger mycket bättre prestanda för pengarna, och det är dessutom mycket mindre risk att dom ska bli överhettade.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Majbot]
10/8/15, 10:10 PM
#19

Vill minnas en kan betala en mindre summa till inet så bygger de ihop delarna en köper, på så vis får du mer prestanda för pengarna än om du köper en färdig märkes som i regel är dyra för vad en får.. :L

Aniara14
10/8/15, 11:09 PM
#20

#19 Inet tar 799:- för att bygga ihop datorn, och det vet jag väl inte om man kan klassa det som en "mindre" summa precis?

Det bästa är ju såklart om man kan göra det själv för då slipper man ju den extrakostnaden.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[Majbot]
10/8/15, 11:55 PM
#21

#20 Bra mycket mindre än vad det kostar att köpa en färdig rigg på typ elgiganten 😂 Så jo, i förhållande till det så är det en "mindre peng" imo

Aniara14
10/9/15, 12:38 AM
#22

#21 Hm, nja det håller jag nog inte med om att det är dyrare att köpa färdigbyggda märkesdatorer totalt sett. Däremot så kan man nog få bättre komponenter ifall man väljer ut bara dom bästa var och en för sig. Dom delar som sitter i färdigbyggda är nog tyvärr inte av bästa sort och kvalitet alla gånger, utan kanske snarare av dom fabrikaten som datortillverkaren fick den billigaste offerten på just när dom skulle börja bygga en ny modell.

Min senaste stationära dator är en ASUS med gtx 760 gpu, och i7-4790 cpu, och den har funkat utmärkt hittills i alla fall. Det är en svart miditower som kostade strax under 8000 kr. Den är ganska tyst, håller sig sval även vid belastning och tillräckligt stark/snabb för det jag använder den till. Så jag är helt nöjd med den än så länge.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Majbot]
10/9/15, 12:58 AM
#23

#22 När jag var ung och dum(15 haha) köpte jag min första "gaming-rigg", alienware för totalt 16 000, hade jag byggt datorn själv hade det blivit typ 5000 billigare om inte mer vill jag minnas och delarna i den var ju långt ifrån optimala… Hiskeligt pris med tanke på prestandan ._. 

Bygger och uppdaterar min egen rigg nuförtiden, sparar otroligt mycket. Hellre 799 än flera tusen(och ovanpå det optimala/relevanta delar) för att få datorn ihopbyggd. En får ju komma ihåg att det är märket som kostar också, kolla bara på apples priser liksom 😓

Kaj
10/9/15, 10:33 AM
#24

Om man köper en Intel Nuc så kan man själv bygga ihop den med vad man vill ha.
Som grund innehåller Inte NUC CPU, nätverk, audio, USB, HDMI och grafik och lite till. Sedan lägger man själv till minne, typ av disk, ev. extra grafikkort, operativsystem etc. Beroende på modell så kan det finnas begränsningar i vad man kan lägga till (ex grafikkort).
Själva datorn är då inte större än 15x15 cm och ca 5 cm hög

Tex NUC5i7RYH har en I processor 5e generationen.

Själv köpte jag n NUC5i5RYH alltså I5 5e generationens processor, la in en 256SSD disk och 8 gig RAM. Installation av disk var bara tt skjuta in i en vagga efter att jag öppnat NUCen. Desamma gällde RAM minnet (var lite pillrigt innan jag kom på hur minnesmodulerna skulle skjutas in).
Jag är hur nöjd som helst med denna. tar som sagt inte upp någon plats alls utan allt får plats på mitt skrivbord.

NUC:ana är kanske inte tänkt som fullfjädrande speldatorer men HD Graphics 6100 som ingår har hyfsat prestanda för normal upplösning på spel.

Här är länk till de nuvarande Intel NUC datorerna

Aniara14
10/9/15, 10:12 PM
#25

#23 Ja, om du menar Alienware och Apple datorer, så förstår jag verkligen att du tycker färdigbyggt är dyrare än att köpa lösa delar och bygga ihop sin egen dator, (alternativt få den ihopbyggd). Dom märkena är ju båda ökända för att vara väldigt dyra i förhållande till deras prestanda. Dom flesta andra märken ligger ju som tur är på en lite mera rimlig nivå.

Ja, om man har den rätta kunskapen, tiden och lusten att själv välja ut delar och sen sätta ihop dom, så är det ju absolut det bästa så klart, men tyvärr är det ju långt ifrån alla som är så lyckligt lottade.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Majbot]
10/10/15, 12:16 AM
#26

#25 Well, en kan omöjligen hitta en färdig dator där själva arbetskostnaden för datorn endast utgör 799 av totalpriset, iallafall på alla färdiga jag kikat igenom 🤪

Men det är som du säger, det är svårt om en inte har kunskapen själv att matcha delar som är kompatibla, men det billigaste alternativen kommer ju ändå vara att betala lite för att få datorn ihop byggd än att köpa på mediamarkt/elgiganten osv. I förhållande till vad en får.

Upp till toppen
Annons: