Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1327 ggr
Garnnystanet
2015-10-05 17:52

Inte dator men nästan :) Surfplatta

Min surfplatta verkar ha gett upp. Om jag skaffar en ny vilken borde jag kolla på?

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
kissidor
2015-10-05 22:27
#1

garnnystanet för att kunna ge dig nåt bra tips behöver jag veta lite mer om vad du är ute efter :) . vilket operativsystem föredrar du, vilken budget har du, vad använder du den mest till och vilken storlek är du ute efter? och vad är det du har nu och hur nöjd var du med den fram tills att den gav upp?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Garnnystanet
2015-10-05 22:34
#2

Oj glömde visst det.

Jag gillar android och under 10" är inte att rekommendera.

____

Medarbetare på Autism.

kissidor
2015-10-06 07:00
#3

De två bästa androidplattorna i den storleken nu är sonys xperia tablet z4 och samsungs galaxy tab s2, de är RIKTIGT bra båda två men de kostar lite. Så frågar igen :) , vad har du för budget och vad använder du mest plattan till? Och som sagt vad har du nu och vad tyckte du om den så länge den funkade (detta frågar jag för att jag vill veta hur kräsen du kan antas vara, vilken användarupplevelse du är van vid)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Garnnystanet
2015-10-06 08:07
#4

Jag kan betala vad de kostar och jag använder plattan dagligen till typ allt. Kanske inte spel så överdrivet ofta men det händer. Den behöver inte ha plats för sim-kort, wifi duger gott.

Går inte en dag utan att plattan används 8ch det är ofrare än jag använder min dator.

____

Medarbetare på Autism.

kissidor
2015-10-06 09:16
#5

det jag tänkte på med din användning är om du tittar supermycket på film, för isf vill man väl helst ha en platta med 16:9 eller 16:10 (som sonyn) bildformat, men till surf och att läsa tidningar etc är 4:3 (som samsungen) lite lämpligare.

här är de i endast wifi-utförandet, jag innehar och kan rekommendera dem bägge två 🙂, men sen beror det på dig själv vilken som passar dig bäst:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3251096,3028307

Värd på Mobiltelefoner och Android

Garnnystanet
2015-10-06 10:56
#6

Jag har varit riktigt nöjd med en nexus 10.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
kissidor
2015-10-06 12:11
#7

ah, ja den har ju några år på nacken så förstår att den börjar ge upp nu. men det var ju en riktigt fin platta när den kom 🙂. jag var en av dem som väntade länge och förhoppningsfullt på en efterföljare till nexus 10, men när sen nexus 9 kom istället så var det lite av en besvikelse för mig, 

men då är det möjligt att sonyn är mer i din smak isf, med widescreenformat och en renare androidversion som ju gör den mer lik din nexus 10. sony brukar också vara bra på att uppdatera sina enheter, ganska långt efteråt. tablet z4 ligger dock förvånande nog kvar på 5.0 fortfarande medans betydligt äldre enheter har fått 5.1, men jag förmodar att tanken är att de ska gå direkt på 6.0.

men om du ofta lyssnar direkt från högtalarna så kolla på en gång så du inte har brus och knaster i dem som hörs tydligt vid låga volymer, en del ex har inte varit drabbade alls, en del har haft rätt stora problem med det, och en del nånstans däremellan - eller så möjligen har alla haft lika mycket och folk är olika känsliga. 

jag upplevde brus men inget knaster i min, och efter att den kom tillbaks från verkstan där den var för att jag tappade den och spräckte skärmen så upplever jag att det är i stort sett helt borta - jag hade inte upptäckt det alls om jag inte hade specifikt lyssnat efter det och då kan jag bara höra det svagt. men jag vet inte om det löste sig med den mjukvaruuppdatering som kom under tiden eller om de hade gjort något fysiskt med den.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2015-10-06 14:03
#8

Nu under Q4 kommer det komma en hel del drös av nya plattor och telefoner. Och denna gång även för Windows (gratis versionen Windows 10 Bing) tack vara att Intel lanserat 6 e generationens processorer (Skylake) som är designade för att just kunna köras på handhållna enheter. De har mycket bra processor kraft och även en kraftfullare grafikprocessor

Skylake kommer  för samtliga plattformar (Desktop, laptop och smartphone (6e gen atom med namn Xn…)

kissidor
2015-10-06 14:22
#9

vilken drös är det du syftar på då kaj 🙂? om vi snackar android som TS föredrar?

just ja garnnystanet, nu tror jag kanske inte du har tid att vänta på att denna kommer hit eftersom det inte ens sagts att den säkert gör det i sverige än, och din nexus 10 vad jag förstod redan lagt av. men google lanserade ju faktiskt en ny platta också vid sitt event nyligen - dock lite förvånande räknas den inte till nexus-serien utan till pixel vilket ju hittills bara har betecknat chromebooks.  men den kör android iaf: 

http://www.swedroid.se/androidsurfplattan-google-pixel-c-har-2560-x-1800-pixlar/?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-56053d1f9cbdb&utm_content=www.swedroid.se

före jul i UK ska den släppas iaf, och det kanske inte blir senare än så i sverige heller om vi har tur - men som sagt, det kanske dröjer lite för länge för dig.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Kaj
2015-10-07 09:38
#10

#9 - det jag menar är att tidigare har det nästan bara funnits snapdragonprocessorer som har varit tillräckligt strömsnåla (och några till).
Intel har inte riktigt kunnat varit med där. Men nu kommer som sagt skylake från Intel och där är strömsnålheten nere på en sådan nivå att det är en allmän bedömning att nu kommer fler leverantörer börja använda sig av Intels plattformar. ASUS har redan kommit ut med hybrider för platta/bärbar 2-1 som bygger på Atom X-processorn och fler lär komma.
Mest kommer vi nog se att Windows 10 slår sig in där men även Android baserade enheter kommer gå dit. Just Q4 har de flesta leverantörer annonserat att de kommer med enheter på Intels nya plattform Skylake. Så under hösten/vintern tror jag vi får se en floar av nytt.

kissidor
2015-10-07 10:28
#11

orsaken till att jag frågar är att jag håller ganska minutiös koll på mobila enheter framförallt med android som OS, och min upplevelse är att alla de kända märkena presenterat sig klara för i år. det jag skulle kunna tänka mig är isf om asus eller lenovo hinner komma med ytterligare nåt nytt på den fronten.

det är ju de som hittills gått i bräschen med att använda intel-processorer även i androidenheter, och som dessutom är duktiga på att spotta ur sig modeller av alla de slag i rasande fart. de enheterna har väl också förut levererat bra batteritid men sen vet jag inte om de har gjort med hjälp av processorn eller trots den.

Värd på Mobiltelefoner och Android

catcult
2015-10-08 22:23
#12

Vet att du helst vill ha en Androidplatta, men jag köpte nyligen en iPad Air 2 64 GB och är supernöjd med den! Snabb, smidig och lätt att använda. Massor med bra och användbara appar!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Garnnystanet
2015-10-08 23:27
#13

Det ska inte finnas någon appleprodukt i min ägo.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
catcult
2015-10-08 23:55
#14

#13 Okej, jag tänkte likadant en gång i tiden. Sedan skaffade jag en iPhone och ändrade mig. Kommer däremot aldrig skaffa en Mac, deras datorer är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

kissidor
2015-10-09 07:03
#15

Jag håller med dig om att ipad air 2 är en utmärkt platta catcult, jag har haft den så jag vet exakt hur bra den är :). Men lyckligtvis så är tablet z4 och tab s2 lika bra, vilket är en glädje för oss som trivs bäst med Android :). Jagskulle aldrig påstå att Apples grejer är dåliga för det vore bara dumt - men jag är inte riktigt kompis med iOS, det passar inte mig helt enkelt. men jag hade själv iPad i flera år för att androidtillverkarna inte tycktes intresserade av att göra en riktig top of the line-platta, men nu är vi äntligen där :)

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: