Annons:
Etikettinternet
Läst 1057 ggr
Sindri
10/7/15, 8:40 AM

Kan Java vara skadligt?

Jag får varningsrutor från Avast att Java skulle vara skadligt.?? Det är väl ett helt vanligt som "alla" använder?

Annons:
Kaj
10/7/15, 9:52 AM
#1

Java eller Javascript?
Det är 2 helt olika sakeräven om namnet låter lika
Javascript är scriptspråket i webläsare och har inget med programspråket Java att göra
Java som programspråk är källkod som sedan kompileras till körbar binärkod.

Båda dessa språk kan mycket väl vara skadliga och innehålla virus mm. Därför skall du alltid ha ditt antivirus skydd uppdaterat.

Jag skulle tro att Avast varnar för att JavaScript är skadligt och inte Java. Men det kan även vara så att Avast upptäckt att du har en äldre version av Java installerad. Du skall uppdatera till senaste versionen av Java i din dator omgående om du inte har det för det finns många sårbarheter i Javaprogram som kan utnyttjas av illvilliga genom att manipulera hur Java körs i din dator.
Senaste version är Java 8 uppdatering 60 - Du bör ha automatisk uppdatering påslagen för det kommer nya uppdateringar hela tiden precis som för Windows

https://java.com/sv/download/

Sindri
10/7/15, 10:00 AM
#2

Jag har automatisk uppdatering för Java, version 8 uppdatering 60.
Har Avast Pro och den uppdaterar och scannar automatiskt allting och funkar jättebra, tycker jag.
Det den varnar för är Java-Plugin 1.6.0_20.
Fattar inte riktigt skillnaden?

Lite rodnande skall jag väl tillägga att jag fortfarande kör Windows XP. ☺️

Får sån ångest varje gång jag måste byta dator/program, men vet att slutet är nära för denna 8-åriga trotjänare…..
Och -jag måste då skrota min underbara Agfa-scanner, den har inte ens programvara för XP - vete fasen hur jag lyckades lura datorn att koppla ihop sig med den….

Kaj
10/7/15, 11:03 AM
#3

Java plugin är för någon av dina webbläsare (IE, FF eller Chrome)
Detta är ett säkerhetshål eftersom det kan sparka igång java kod direkt från websidor du besöker. Det är det som din AVAST larmar för.
Den version du har är Java 6 och som du vet skall du ha Java 8 även för plugins men jag vet inte om det finns för version 8.
Du borde köra en total avinstallation av Java från lägg till ta bort program och då även avinstallera plugins för webläsare. Därefter göra en ny installation av Java 8. Då bör du få med senaste versionen som finns tillgänglig även för webbläsarna.

Alla webläsarna har numer tagit bort den funktionen med plugins numer i princip men om du har XP så kanske du kör en äldre version av Internet Explorer eftersom de senaste versionerna inte stöds i XP. Lite beroende på vilken typ av websidor du besöker men om det bara är sidor du vet att du kan lita på är det OK att köra vidare. men är du osäker så ladda hem och kör ex Chrome eller FF som stängt av denna funktion och som jag tror stöds i XP.

[VSK]
10/7/15, 11:32 AM
#4

#0

Det är javascript som kan ställa till det.

Sindri
10/7/15, 11:49 AM
#5

Ok - men jag nu bara tar bort det som Avast vill att jag skall ta bort - är det ngt som inte kommer att fungera då?

Zepp
10/7/15, 6:49 PM
#6

Ta bort java och alla javatillägg!

Installera sen Java 8!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Sindri
10/7/15, 7:51 PM
#7

Jag har ju Java 8, uppdatering 60 som #1 skriver att man skall ha.

Har tagit bort den Plug in som Avast ville ta bort.

johan
10/7/15, 10:09 PM
#8

Java-pluginen och Flash-pluginen till webbläsare står för nästan alla sårbarheter du kan råka ut för via vanligt surf. Så, java kan vara skadligt. Om du inte har några program som kräver Java för att köras, ser jag ingen anledning att ha det installerat.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

[VSK]
10/7/15, 10:12 PM
#9

#8

Visst har du rätt, jag var otydlig. Java är ingen fara om det är inaktiverat i webbläsaren för lokal användning.

Inkanyezi
10/7/15, 10:15 PM
#10

Om du alls ska ha Java i din dator hänger så klart på om du har några program som använder Java. Om du inte behöver Java kan du lugnt bara avinstallera det. Jag har inte haft Java installerat i någon av mina datorer sedan jag tröttnade på att leka med det för många år sedan. Har aldrig behövt det.

Javascript är som har nämnts inte samma sak, och det behövs bland annat för att du ska kunna använda iFokus.

Upp till toppen
Annons: