Annons:
Etikettövrigt
Läst 2587 ggr
lollo00
2015-10-07 22:01

Skoldatorns bakgrund

Jag har en skoldator (windows 7) och det går inte att byta bakgrund på den.

Enda sättet är att gå in på internet explorer, högerklicka på en bild och sedan använda den som bakgrund. Problemet är att den försvinner efter att datorn har varit avstängd och man kan inte heller bestämma om bilden ska vara i helbild eller flera små. Oftast blir den väldigt suddig också. 
Någon som vet hur jag ska göra?

Tacksam för snabb hjälp :D

Annons:
lollo00
2015-10-07 22:02
#1

Jag kan tillägga att om man går in på kontrollpanelen och tar en bakgrund den vägen ändras den inte över huvud taget..

Zepp
2015-10-07 22:04
#2

Gott, då har datoransvarig ställt datorn så att den är som den skall vara oavsett hur du micklar med den!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lollo00
2015-10-07 22:18
#3

#2 Men vissa av mina klasskompisar har gjort att den stannar kvar, även efter den har varit avstängd. Problemet är, att de kommer nt ihåg hur de gjorde :/

Kaj
2015-10-08 10:21
#4

Prata med den som är ansvarig för datorerna på skolan.
Det kan vara som Zepp skriver att man ställt in en policy som inte medger att man ändrar bakgrund. Iofs konstigt att vissa lyckats - där kan nog den ansvarige IT personen på skolan hjälpa dig.

[VSK]
2015-10-08 12:20
#5

Det går att fixa enkelt med ett litet registerhack.

Kaj
2015-10-08 13:50
#6

#5 - hahaha - i så fall har inte den ansvarige på skolan gjort sitt jobb rätt om dom nu spärrat detta. Man skapar då en gruppolicy oh ser till att HKLM är helt spärrad för användare samt att den har företräde framför HKCU.
Skulle samma registernyckel finnas i HKCU och användaren ändrar den så slår policyn till med HKLM därför gäller då inte HKCU inställningen.
Via grupp policy kan man ju även spärra så att det inte går att ändra några nycklar alls.

Annons:
[VSK]
2015-10-08 13:54
#7

#6

Det brukar oftast gå att ändra i registret ändå om man bara vet hur. Att bara blockera regedit funkar inte.

Kaj
2015-10-09 10:46
#8

Jag menade inte att blockera programmet Regedit. En Policy i Windows kan reglera så att vissa delar i registret ex HKLM inte kan ändras utan måste ändras central av en systemadministratör.
På mitt jobb har vi hårt styrt vad en användare kan ändra i registret ända ner på vilka specifika nycklar inom en hive. Det går alldeles utmärkt och det går inte att hacka sig igenom för det är Windows på lägsta systemnivå som kontrollerar detta. Skulle man mot förmodan lyckas hacka sig förbi så fungerar en grupppolicy så att den med jämna mellanrum (minst vid varje omstart eller inloggning på datorn återställer i registret det som policyn har sagt att en nyckel skall ha som värde.
Kan mycket väl tänka mig att man på en skoldator vill spärra många delar ev registret eftersom annars skulle en användare med lite kunskap kunna gå in och få tillgång till väldigt mycket på datorn och det nätverk man sitter på.
Ex att en användare inte skall kunna skapa ett administratörskonto på datorn. Detta är en registernyckel som talar om ifall den funktionen skall vara utgråad eller ej. Om en användare kunde ändra det värdet via regedit skulle man således kunna komma förbi den spärren och sedan börja skapa ett administratörskonto. Det är bara en av de nycklar i registret som spärras för ändring -till och med ett administratörskonto kan då inte ändra den nyckeln för gruppolicyn säger att den nyckeln enbart kan ändras centralt och inte lokalt.

[VSK]
2015-10-09 10:52
#9

#8

Visst, blockerar man script mm samt importerande av registerfiler, så är det väl rätt säkert. 

Visst har du rätt i att datorn återspeglas vid varje inloggning eller vilken nu bestämd ordning man valt.

Tänkte för mig själv bara att sånt där brukar inte vara så vanligt med skoldatorer, men jag får nog ge mig. Systemadministratörerna verkar ha skärpt till sig. 👍

farvendal
2015-10-13 10:29
#10

Detta pga en såkallad group policy (GPO). Den slår vid uppstart och/eller vid en viss tidsintervall. Att vissa kommit runt det kan vara för att de varit in i registret på datorn och fifflat lite. Skön tabbe av IT-nissarna på skolan isåfall om detta nu är möjligt..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[VSK]
2015-10-13 10:33
#11

Ja, jag kände inte till att GPO kollar vilken bild man har som skrivbordsunderlägg. Att den kan hindra ändring är en sak.

Zepp
2015-10-13 20:56
#12

Mest troligt är att datoradministratören är Admin och TS är användare!

Det är så det borde vara på skoldatorer.. oså sparar det en himla massa extrarbete för Admin!

Speciellt om man lägger på en strikt policy!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: