Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2470 ggr
sanne62
2015-10-12 11:17

ip-adress

hej!

kan någon här hjälpa mig….

var hittar jag min egen ip-adress på min laptop?

FB skickade igår att någon med en viss ip-adress på annan ort, hade försökt ta sig in med mitt lösenord…jag kunde inte bekräfta att det var jag eftersom jag inte kan min ip-adress…kan ju vara bra att veta till en annan gång…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Farwuq
2015-10-12 11:27
#1

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2015-10-12 11:39
#2

Eller mittip.se

sanne62
2015-10-12 11:41
#3

#1 tusen tack….🌺

ja till dig också förstås #2, vars inlägg jag såg senare…🙂

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[VSK]
2015-10-12 11:45
#4

Jo jag tänkte att jag lägger till den länken oxå utifall den första dummar sig…

Zepp
2015-10-12 16:51
#5

Du har med allra största sannolikhet dynamisk IP adress!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sanne62
2015-10-12 19:54
#6

# 5 och det betyder ???? 🤪

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Annons:
Zepp
2015-10-12 19:56
#7

Att din IP-adress varierar.. dvs du får en ny varje gång du ansluter dig, till din server.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-12 20:02
#8

#6

Din dator ansluter sig till en DHCP-server och får samma eller ny IP vid varje release. 

DHCP brukar kolla din router/modem/datorns MAC-adress och jämföra den med en tabell. Är din förra IP du hade ledig så brukar du få samma igen. Är din gamla iP upptagen så får du så klart en ny IP. Det är din internetleverantör som bestämmer om du skall få dynamisk eller fast IP samt hur dessa styrs.

Dynamisk IP är en variabel IP. Dynamisk och fast IP finns.

sanne62
2015-10-12 20:32
#9

😮😮😮…. jag trodde ip-adressen var högst "personlig" för varje dator….hur kan man då spåra kriminella handlingar genom ip-adress t.ex???

och då har jag ju ingen nytta av att veta min ip-adress som jag skrev upp i middags….hur ska jag då veta nästa gång FB frågar om det var jag som loggade in från ip-adress xxxxxxxxxx ??

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[VSK]
2015-10-12 20:43
#10

#9

För att ISP (internetleverantören) måste spara loggar enligt lag, så det är ju inte så svårt att se för dem vilken kund som hade den IP:n vid det datumet och klockslaget.

Det går ju så klart att dölja ganska väl utifrån via proxys och vpn mm, men nånstans finns det alltid spår. 

Du kan ställa in din säkerhet vid inloggningen på fejjan så att det blir betydligt högre. När du då loggar in med ditt användarnamn och lösenord så skickas det en kod till din mobil som du sen måste ange för att kunna logga in på fejjan. Sk tvåvägsinloggning.

Väljer du att göra så, så skall du aldrig kryssa i "kom ihåg den här datorn" isf. Kan ju va att du har en bärbar dator och råkar bli av med den. Skall du ställa in det så, så gå in i inställningarna och väl logga ut alla. -av säkerhetsskäl.

sanne62
2015-10-12 22:30
#11

ok…tack för all info

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

[VSK]
2015-10-12 22:48
#12

🙂

farvendal
2015-10-13 10:20
#13

Ja, det stämmer att man byter IP lite då och då. Hur ofta beror på din DHCP/ISP och även på hur ofta du ansluter dig. Jag som ständigt är uppkopplad och aldrig startar om datorn eller ens webbläsare, behåller samma IP ganska länge. 

Här på jobbet har jag alltid samma IP-adress då de inte tilldelas dynamiskt, vi reserverar dem i vår DHCP.

Sedan ska man inte glömma att nätverk ofta är NAT-ade, vilket innebär att alla datorer i samma lokala nätverk (LAN)  har samma IP ute på Internet, men inom LANet har de olika adresser. Därför kan det ibland vara svårt att spåra vem EXAKT det är som ligger bakom en tex dum kommentar….

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
ru4real
2015-10-14 19:19
#14

Förtydligar lite; stora företag har oftast (gäller små med för den delen) en brandvägg som ger ett ip-nummer utåt, så det ser ut som om det är en och samma dator som besöker t ex en hemsida även om det är flera personer.

Internt har de datorerna så klart ett alldeles eget och unikt ip, annnars skulle det bli konflikter och trafiken skulle inte veta vart den skulle ta vägen. Och du har säkerligen ett eget internt ip bakom din brandvägg/router (börjar oftast på 10.x.x.x eller 192.168.x.x). Problemet är att publika internetadresser i praktiken har tagit slut och alla vill egentligen gå över till ipv 6. (Idag har vi ipv 4).

VIll du kolla vilket ip du har på din dator lokalt kan du öppna kommandotolken i windows med WIN + R och skriva cmd i det lilla fönstret, när du startat den lilla svarta rutan skriver du "ipconfig" och kollar efter texten 192.x.x.x

Kanske inte så användbart, men som kuriosa :D

sanne62
2015-10-14 22:57
#15

🙂

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Zepp
2015-10-14 23:19
#16

MAC-adressen är statisk för ditt nätverkskort/router!

Nu blev du antagligen mer förvirrad?😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-10-14 23:24
#17

😃

Farwuq
2015-10-15 06:40
#18

#16

Även MAC-adressen kan förändras på vissa nätverkskort.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2015-10-15 07:47
#19

#18

Jo de brukar gå att ändra temporärt med mjukvara, men all hårdvara som har nån form av nätverkskort får ett unikt ID-nr, ska MAC-adress. Det är en gemensam överenskommelse tillverkarna har.

farvendal
2015-10-15 08:40
#20

#18. Ja. Klart det går. Men normalt sett ändras den inte.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: